زگیل تناسلی را جدی بگیریم

کد خبر: ۱۲۲۹۳۰۷
زگیل تناسلی را جدی بگیریم

آنچه در زیر می‌خوانید ، مصاحبه با آقای دکتر محمد جواد قانعی است، به بهانه کامنت های فراونی که از کاربران پیرامون ابتلا به زگیل تناسلی و راه های تمیز آن نسبت به زگیل های عادی دریافت کردیم. امیداوریم که بسیاری از شما عزیزان جواب سوالات خود را دریافت کرده باشید.

آقای دکتر گفتگو رو با این سوال شروع می کنیم که اصلا زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا ویروس HPV که با نام ویروس پاپیلومای انسانی نیز شناخته شده است؛ یک نوع ویروس بسیار رایج بین گونه انساتی به شمار می‌رود، نام این ویروس HPV از مخفف عبارت human papilloma virus به معنی ویروس پاپیلوم انسانی شکل گرفته است. در موارد بسیاری دیده شده که تعداد زیادی از افراد بدون اینکه خودشان اطلاع داشته باشند یا بدون اینکه علائم یا نشانه‌های خاصی را تجربه کرده باشند، به این ویروس مبتلا بوده‌اند. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌هایی در پوست، از ناحیه تناسلی گرفته تا مقعد و همنچنین مخاط واژنی و رکتوم‌ها و نیز دهان وحنجرة دهان (درصورت سکس دهانی بافرد مبتلا) شود.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟ شخص چطور باید متوجه شود که به زگیل تناسلی مبتلاست یا خیر.

زگیل تناسلی معمولا” نشانه خاصی مثل درد و سوزش و خارش که فرد را متوجه بیماری نماید، ندارد. ( جز در یکسری موارد که سطح زگیل به علت تحریک و دستکاری نادانستة خود فرد زخم گشته و درد و سوزش ایجاد کرده) شروع این بیماری به صورت ضایعات پوستی بشکل یک جوش کوچک با سطح ناصاف و گوشتی است که بتدریج سایز آن بزرگتر می‌گردد.

در صورت تشخیص زگیل تناسلی ، راه های درمان آن چیست؟

بهترین درمان برای بیماری زگیل تناسلی، برداشتن ضایعات به محض تشخیص است. یکی از روش‌های برداشتن ضایعات عبارتند از RF الکتروسرجری (جراحی با امواج رادیوفرکوانسی)، سوزاندن زگیل از طریق کوتر و فریز کردن ضایعات (کرایوتراپی) . البته در بعضی موارد نادر می‌توان از داروهای موضعی مانند محلول پودوفیلین و یا کرم ایمویکیمود (Aldara) نیز استفاده گردد.

مطلقاً از استفاده داروهای بدون نسخه (OTC) برای زگیل تناسلی خودداری نموده چراکه ناحیه تناسلی منطقه‌ای بسیار حساس از بدن است و ممکن است به پوست آن آسیب وارد کند. حتما توجه داشته باشید در بعضی موارد، استفاده نادرست ازاین داروها حتی ممکنست باعث افزایش تعداد و اندازه در سایز زگیل‌ها نیز شود. بنابراین پیشنهاد می کنم حتما در صورت مشکوک شدن به وجود زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیزید.

بدین صورت راه‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

بدلیل اینکه عفونت ویروس زگیل تناسلی به شدت واگیردار و مسری بوده و تقریباً در تمامی موارد از طریق رابطة جنسی و تماس پیدا کردن با پوست و مخاط آلوده به ویروس زگیل تناسلی(بدین صورت که مخاط به سطح پوششی داخل حفرات بدن مثل داخل واژن، دهان و مقعد راه می‌یابد)‌، منتقل می‌شود. بنابراین بهترین روش جهت پیشگیری، از برقراری روابط جنسی پرخطر و با افرادی که از سلامت کامل و گذشته جنسی آنها مطمئن نیستید، پرهیز شود.

گفته می شود که بیماری سرطان دهانه رحم و ویروس زگیل تناسلی با هم مرتبط هستند. این حرف چقدر صحیح است؟

بطور کلی می‌توان بیان کرد که تقریباً تمامی گونه‌های سرطان دهانه رحم به نوعی با ویروس HPV در ارتباط هستند. ویروس یاHPV همان زگیل تناسلی از بدو ورودش به بدن تغییرات بنیادی در سلول‌های ناحیه دهانة واژن یا رحم ایجاد نموده که هیچ گونه نشانه یا نشانه‌های قابل مشاهده‌ای دربر ندارد. در واقع سلول‌های موجود در ناحیة دهانه رحم در این مرحله از ابتلا وارد فاز تغییر به حالت پیش‌سرطانی گشته و با تشخیص به موقع از طریق آزمایشهای مربوطه می‌توان امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری و تبدیل شدن آن به سرطان دهانه رحم را بیشتر کرده و از بروز سرطان جلوگیری نمود. اما در نهایت بهترین راه برای محافظت در برابر چه سرطان دهانه رحم و یا زگیل تناسلی، انجام واکسیناسیون و داشتن رابطه جنسی ایمن و بی‌خطر است.

آیا این احتمال وجود دارد که زگیل تناسلی در رحم یا حین زایمان به نوزاد منتقل شود؟

باید بدین موضوع توجه داشت که احتمال انتقال ویروس HPV به نوزاد حین زایمان بسیار اندک بوده و حتی در صورت آلودگی نوزادان به این ویروس حین زایمان، بدن نوزاد با سازوکار بخصوصی که دارد معمولاً به صورت خودکار این ویروس را از بین خواهد برد. پس نوزادانی که از مادران مبتلا به بیماری زگیل تناسلی متولد گشتند، در بیشتر مواقع دچار مشکلات مرتبط با ویروس HPV نخواهند گشت. حتی در بعضی موارد وخیم و حاد که مادر به نوعی از ویروس HPV مبتلا بوده که در نهایت منجر به سرطان دهانه رحم گشته، به نوزاد آسیبی نرسیده است. تنها در موارد بسیار نادر، مشاهده گشته که نوزاد متولد شده از مادر دارای زگیل تناسلی، ممکن است به زگیل در ناحیه گلو مبتلا شود. این عارضه بسیار خطرناک «پاپیلوماتوز تنفسی» نام دارد و باید به صورت فوری به کمک لیزر جراحی شده تا مجرای تنفسی نوزاد مسدود نگردد.

ایشان همچنین درپاسخ به این سوال افزودند: اهمیت رسیدگی به سلامت عمومی در هنگام بارداری و حتی پیش از آن و یا نیز به وقتی که تصمیم به بارداری دارید، صد چندان می‌گردد. بدین جهت بررسی وضعیت سلامت بدنی مادر از نظر آلودگی به بیماری زگیل تناسلی نیز یکی از عواملی است که حین بارداری و حتی زمان زایمان باید به آن توجه ویژه گردد. البته باید در نظر داشت تفاوت‌هایی در زنانی که سابقه آلودگی به HPV را داشته‌اند، با زنانی که تاکنون به این ویروس آلوده نشدند وجود دارد"

چگونه قبل از بارداری از ابتلا یا عدم مبتلا بودن به این بیماری مطلع شویم؟

پیش از بارداری از پزشک خود درخواست کنید تا آزمایش مخصوص شناسایی ویروس زگیل تناسلی تجویز و بر روی مادر انجام دهد. اگر خانمی مداوم تست پاپ اسمیر را انجام داده باشد، وجود هرگونه نشانه غیرعادی در نتایج باعث می‌شود به پزشک کمک کند تا در زمینه بررسی وجود ویروس HPV هشیارتر عمل نمائد. اگر خانمی بدون انجام دادن تست‌های غربالگری، باردار شوند، تست پاپ اسمیر بلافاصله و در اولین جلسه ویزیت دوران بارداری او انجام خواهد شد و در صورت غیرعادی بودن نتایج حاصل از آزمایش‌ها، لازم می‌گردد تا آزمایشات بیشتری برای فرد مبتلا صورت بگیرد. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل تست HPV نیز باشند. همچنین آزمایش کولپوسکوپی نیز از دیگر آزمایش های ضروری و مهم دیگری می‌باشد که از آن برای شناسایی هرگونه تغییر غیرعادی و خطرناک سلولی دهانه رحم استفاده می گردد.

چگونه سلامت بارداری را در زنان با سابقه آلودگی به HPVحفظ کنیم؟

اگر مشاهده شود خانمی قبلاً به ویروس زگیل تناسلی آلوده بوده و اکنون قصد بارداری دارد، این موضوع را باید به صورت واضح و شفاف به اطلاع پزشک معالج خود برساند تا درمان های لازم صورت گیرد. سایر موضوعات مرتبط با آلودگی مربوط به بیماری زگیل تناسل مانند هرگونه سابقه زگیل تناسلی، در نتیجه غیرعادی بودن نتایج آزمایش‌های پیشین پاپ اسمیر(حاکی از تغییرات سلولی دهانه رحم) و سابقه جراحی‌های مرتبط با نتایج غیرعادی تست پاپ اسمیر و یا دیگر مشکلات مربوطه نیز باید به پزشک مربوطه اطلاع داده شود. پیگیری، توجه و رسیدگی به موارد نامبرده در زمان بارداری بهتر است بدانیم این موارد بسیار حائز اهمیت هستند چرا که تغییرات سلولی ناشی از بدخیمی در این دوران با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند.

برای آخرین سوال آیا درمان قطعی و نهایی برای این بیماری وجود دارد؟

تا بدین لحظه علم پزشکی هنوز قادر به یافتن هیچگونه دارویی برای درمان بیماری زگیل تناسلی، نشده است، بدین سان پیشگیری از ابتلا به این ویروسHPV تنها راه موجود و بهترین راه حل ممکن است. اکثر زنان باردار دچار به زگیل تناسلی، در حین زایمان با مشکلی مواجه نمیگردند و خانم‌های باردار آلوده به ویروس HPV یا مبتلا به زگیل تناسلی نیازی به سقط جنین پیدا به هیچ وجه پیدا نخواهند کرد. و باید در نظر داشت که احتمال انتقال ویروس HPV از مادر به نوزاد نیز بسیار ناچیز است.

آقای دکتر با آرزوی سلامتی و طول عمر برای شما، از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار داده اید سپاسگزاریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها