با هدف قرار گرفتن یک کاروان نظامی ترکیه در خاک سوریه، اختلافات بین مسکو و آنکارا بالا گرفت به‌طوری که رجب طیب اردوغان را مجبور کرد سفری به مسکو داشته باشد. مساله ایجاد یک منطقه امن در سوریه مناقشات تازه‌ای را از یک‌سو بین سوریه و ترکیه و از طرف دیگر بین ترکیه و روسیه برانگیخته است.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۳۷

به گزارش ایسنا، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد سه‌شنبه به مدت یک روز به مسکو سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. ریاست‌جمهوری ترکیه به جزئیات این سفر اشاره‌ای نکرد، اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه با تایید این خبر گفت پوتین ۲۷ آگوست در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوافضای روسیه (ماکس) با همتای ترکیه‌ای خود دیدار خواهد کرد. اردوغان روز جمعه نیز تلفنی با پوتین گفت‌وگو کرد. وی در این گفت‌وگو بر وقوع یک بحران انسانی بزرگ در ادلب در نتیجه آنچه آن را «نقض آتش‌بس و حملات ارتش سوریه» خواند، تاکید کرد. با موفقیت‌های جدید نیروهای سوریه در پاکسازی مناطق در حماه و ادلب و تصرف کامل خان شیخون ترکیه بیم آن دارد که با موج تازه‌ای از آوارگان جنگی مواجه شود. ترکیه همچنین به دنبال ایجاد یک منطقه امن با همکاری آمریکا در خاک سوریه است که با مخالفت شدید دولت‌های سوریه و روسیه مواجه شده است.
اخیرا ابراهیم برو، عضو کمیته روابط خارجه شورای میهنی کردهای سوریه (ENKS) در سخنانی به توضیح ابعاد و کارکردهای منطقه امن پرداخت و گفت: طرف آمریکایی به ما اعلام کرد منطقه امنی که درباره آن صحبت می‌شود یک منطقه امنیتی و نظامی خواهد بود. عمق این منطقه بین پنج تا ۱۴ کیلومتر است، به این معنا که در جاهایی با پنج کیلومتر شروع و در مناطقی دیگر به ۱۴ کیلومتر می‌رسد. به گفته این مقام کرد، این منطقه در سه مرحله ایجاد خواهد شد؛ مرحله اول ایجاد منطقه امن میان تل أبیض و رأس‌العین. مرحله دوم توسعه این منطقه به سمت رأس‌العین و مرحله سوم از غرب تل‌أبیض به سمت عین‌العرب. همچنین توافق شده است که سلاح‌های سنگین به مسافت ۲۰ کیلومتر خارج شود و هیچ نیرویی از یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای سوریه دموکراتیک در منطقه مذکور حضور نداشته باشند. همچنین گشت‌های مشترک آمریکا و ترکیه در این منطقه حضور خواهند داشت و مراکزی برای آنها ایجاد می‌شود و ترکیه نیز بخشی از نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی در آسمان منطقه امن خواهد بود. به گفته این مقام ترک منطقه مذکور حاصل توافق ترکیه و آمریکا به تنهایی نیست، بلکه یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحادیه دموکرات نیز این شروط را پذیرفته‌اند. در مقابل وزارت خارجه سوریه مخالفت قاطعانه خود را با توافق اعلام شده از سوی آمریکا و ترکیه پیرامون ایجاد منطقه به اصطلاح «امن» در شمال سوریه اعلام کرده است. روز گذشته نیز بثینه شعبان، مشاور رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد ترکیه در سال‌های اخیر حمایت‌هایش از تروریست‌ها را ثابت کرده است. وی درباره ایجاد مراکز ایست بازرسی از سوی ترکیه نیز گفت: این مراکز در منطقه مورک تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد و ارتش این مراکز و تروریست‌ها را از میان برخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها