یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اف ای تی اف ایرانی ایجاد کنیم/ شفافیت اصلی‌ترین نیاز رونق اقتصادی است

درحالی روند مبارزه با فساد و برخورد با مفسدان اقتصادی از سوی قوه‌قضاییه شدت گرفته است که برخی کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند شفافیت اصلی‌ترین نیاز اقتصاد کشورمان است.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۵۷
اف ای تی اف ایرانی ایجاد کنیم/ شفافیت اصلی‌ترین نیاز رونق اقتصادی است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان در این زمینه گفت: یکی از مشکلاتی که امروز اقتصاد ایران به خود دیده؛ فضای نامناسب کسب و کار برای تولید است. لذا برای اینکه فضای تولید و کسب و کار مناسب باشد سه کار اساسی را باید حکومت انجام در دستور کارخود قرار دهد.
پازوکی در ادامه افزود: اولین گام در این بخش ایجاد شفافیت کامل در اقتصاد است که حکومت باید در این زمینه با جدیت و بدون هرگونه چشم پوشی اقدام کند تا اعتماد افکار عمومی همراه با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور حرکت کند.
به‌گفته وی منظور از حکومت هر سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است چون همکاری این سه قوه به عنوان حاکمیت می‌تواند دستاوردهای مناسب و مورد نیاز امروز جامعه را فراهم کند نه اینکه هرکدام به بهانه‌های مختلف اقدام به فعالیت‌های جزیره‌ای کنند.
این اقتصاددان معتقد است؛ برای اینکه جلوی هرگونه فساد، رانت و تخلف را در اقتصاد کشور بگیریم ایجاد شفافیت در کلان اقتصاد است، به این دلیل که شفافیت امروز از نان شب برای اقتصاد کشورمان واجب‌تر است و می‌تواند زمینه رونق تولید و اشتغال را هم به ارمغان آورد.
پازوکی تاکید کرد: طی چند سال اخیر به دلیل بی‌توجهی به همین موضوع می‌بینیم برخی افراد قبل از اینکه مسئولیت دولتی یا حکومتی بگیرند از نظر اقتصادی در لایه‌های معمول جامعه قرار داشتند اما دقیقا پس از انتصاب یا پایان دوره خدمتشان امکانات و دارایی‌های افسانه‌ای برای خود ایجاد کرده‌اند که شاهد مثال دقیق تخلف، رانت و فساد است.
وی به خبرنگار ما گفت: امروز قوه‌قضاییه اقدامات گسترده‌ای را برای مبارزه با فساد آغاز کرده است که بسیار ستودنی است بی‌توجهی به قانون در دوران گذشته همین قوه باعث شد تا وثایق و تضامین قانونی پرداخت شده در حساب‌های شخصی برای دریافت سود پس‌انداز شود.
این اقتصاددان تصریح کرد: البته کار به اینجا ختم نشد چون در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی نژاد،مسئولان دانشگاه ها بودجه دانشگاه‌ها را تخصیص یافته تلقی می‌کردند و برخی از آنها بودجه‌های عمرانی دانشگاه‌ها را در حساب‌هایی جهت دریافت سود شخصی سپرده گذاری کردند.
وی همچنین اظهار کرد: به عنوان مثال وزارت دارایی افغانستان در سایت خود بخشی مربوط به دارایی مسئولان کشور ایجاد کرده که همه مردم می‌توانند دارایی تمام مقامات مسئول را کاملا رصد کنند که همین امر باعث شفافیت در جامعه و اعتماد عمومی شده است و ایران هم باید چنین امکانی را برای جامعه مهیا کند.
به گفته پازوکی حالا که قوه قضاییه با درایت در این زمینه یعنی کاهش فساد گام برداشته بد نیست با دقت عمل در این بخش ورود کرده و با همکاری سایر قوا شفافیت را به اقتصاد کشور بازگرداند تا فضای کسب و کار منطقی و اصولی شده و در نهایت سرمایه‌گذاری‌ها روند عادی به خود بگیرد.
پازوکی معتقد است امروز حجم بالایی از پس‌انداز در سیستم بانکی ایران بلوکه شده که اگر فضای کسب و کار بهبود یابد و شفافیت در اقتصاد ملموس باشد قطعا این پس‌انداز‌ها به تولید ورود کرده و رونق تولید را شاهد خواهیم شد.
این اقتصاددان تصریح کرد: درشرایط فعلی می‌توان گفت اف ای تی اف ایرانی در داخل ایران الزامی است تا بتوانیم شفاف تمام پول‌های کثیف ناشی از قاچاق، رانت، رشوه و ... را رصد کرده و عوامل آنها را محاکمه کنیم. به عنوان مثال هفته گذشته اعلام شد 160 هزار میلیارد تومان گردش مالی قاچاق مواد مخدر در ایران بوده که این رقم بسیار بیشتر از فروش نفت در بودجه عمومی کشور است.
به گفته وی بی‌توجهی به شفافیت اقتصادی باعث شده تا طبقه‌ای نوکیسه در اقتصاد کشورمان ایجاد شود که اتفاقا امروز تمام پرونده‌های تشکیل شده در قوه‌قضاییه مربوط به همین طبقه است و شاهد مثال واقعی آن را هم می‌توان بابک زنجانی اعلام کرد که علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور بسیاری دیگر را هم درگیر کرده‌اند.
پازوکی درباره دومین نیاز رونق اقتصادی نیز به خبرنگار ما گفت: پس از ایجاد شفافیت در اقتصاد نوبت به رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌رسد، به این دلیل که این نوع رقابت باعث افزایش بهره‌وری و بهبود کیفی تولیدات کشور خواهد شد، نه اینکه می‌بینیم برخی صنایع در رقابت نابرابر درگیر مسایلی شده‌آند که هیچ دستاوردی جز زیان برای اقتصاد کشور به ارمغان نیاورده است.
این اقتصاددان سومین الزام برای رونق تولید کشور را هم جلوگیری از هرگونه انحصار دانست و تاکید کرد: انحصار چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی ایجاد شود قطعا به زیاد سایر بخش‌ها خواهد شد و دستاورد چنین رویکردی در بسیاری از کشورها تجربه شده و نباید دوباره آن را بیازماییم. به این دلیل انحصار سم کشنده‌ای برای اقتصاد کشور است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها