جدایی شهاب حسینی از پویانمایی«شکرستان» صحت ندارد

شهاب بر می گردد

«شکرستان» از جمله مجموعه‌های پویانمایی موفق و محبوب است که توانست از همان قسمت‌های نخست که از شبکه دو پخش شد، به دلیل شخصیت‌پردازی درست، فضای جدید و محتوا و مضمون جذابی که داشت مورد توجه مخاطبان گسترده‌ای قرار بگیرد. نکته جالب‌تر این‌که مخاطبان این مجموعه صرفا به بچه‌ها و گروه سنی خاصی محدود نمی‌شد و همه اعضای خانواده توانستند با داستان و شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کنند. تا جایی که شخصیت های اصلی این مجموعه به محبوبیت بسیاری نزد مخاطبان دست پیدا کردند. موفقیت این مجموعه در جذب مخاطب باعث شد که سازندگان آن اقدام به ساخت مجموعه عروسکی «شکرستان» کنند. که نتوانست موفقیت پویانمایی این مجموعه را کسب کند و تولید آن خیلی زود متوقف شد. اما این اواخر به دلیل شایعاتی که درباره حذف شهاب حسینی از پویانمایی شکرستان مطرح شد، این مجموعه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. گرچه روابط‌عمومی مرکز صبا این خبر را از اساس تکذیب کرد، اما همچنان شایعه بر سر زبان‌ها بود که خود حسینی هم دست به کار شد و در صفحه‌اش در فضای مجازی متنی را در این باره منتشر کرد.
کد خبر: ۱۲۲۳۴۳۹

روابط شیرین شکرستان و شهاب
مدتی است شایعه عدم همکاری شهاب حسینی با شکرستان در رسانه‌ها منتشر شده که روز گذشته هم این بازیگر واکنش نشان داده و متنی را در فضای مجازی منتشر کرد،مبنی بر این‌که همکاری اش در یک پروژه سینمایی باعث عدم حضورش در این برنامه نشده و صرفا به دلیل مشغله‌های کاری شهاب حسینی در خارج از کشور و عدم هماهنگی در زمان‌بندی باعث شده تا مدتی در این برنامه حضور نداشته باشد و فرد دیگری جایگزین وی شود.
محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در گفت‌وگو با جام‌جم در این خصوص بیان کرد: از ابتدا هم قرار بود همکاری ما با شهاب حسینی ادامه دار باشد. منتها سفرشان باعث شد تا نتوانندبه موقع بازگردند. از طرفی ما هم اصرار داشتیم مجموعه عید تا عید را پخش کنیم. علی‌رغم این‌که تدابیری هم اندیشیده شده بود تا آقای حسینی بتوانند صدایشان را در استودیویی خارج از کشور ضبط کنند، اما این اتفاق نیفتاد.
وی همچنین افزود: امیدواریم که در مجموعه‌های آتی و زمانی که ایشان باز می گردند بتوانند باز هم با گروه همکاری کنند؛ ضمن این‌که گویا عده‌ای منتظرند تا اتفاقی بیفتد و سریع گمانه‌زنی‌هایی کرده و شایعاتی را درست کنند که از ریشه این شایعات و گمانه‌زنی‌ها باطل است. از طرفی تهیه‌کننده هم در این زمینه اعلام کرد، آقای حسینی هم دست به کار شد و این شایعه را تکذیب کرد.
لیوانی درباره جایگزینی شهاب حسینی به عنوان راوی این مجموعه هم عنوان کرد: آقای علی همت مومیوند نیز از جمله گویندگان متبحری است که با توجه به تجربیاتی که در این زمینه دارند، روایت این مجموعه را انجام دادند و ان‌شاءا... در مجموعه‌های آتی شکرستان اگر آقای حسینی در ایران حضور داشته باشند باز هم با گروه همکاری خواهند کرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ضمن این‌که سیاست ما این است که از هنرمندان سینما بتوانیم در پویانمایی همان طور که در دنیا هم کاملا این موضوع سابقه دارد، استفاده کنیم.
وی در پایان نیز تاکید کرد: بنای ما بر این بود که مجموعه جدید در سال جدید پخش شود،چون شکرستان 150 قسمت دیگر ادامه خواهد داشت. اما اصراری که بر این داشتیم در دهه ولایت این مجموعه پخش شود، این ناهماهنگی زمانی باعث شد تا نتوانیم از حضور ایشان استفاده کنیم.
امیدواریم در مجموعه‌های جدید نه صرفا از آقای حسینی که از ستاره‌های دیگر سینما هم استفاده کنیم. البته نه فقط در این مجموعه که قصد داریم در مجموعه‌های دیگر هم از حضور هنرمندان سینما دعوت به همکاری کنیم؛ضمن این‌که خود هنرمندانی که در این زمینه با آنها صحبت کردیم هم خیلی از این موضوع استقبال کردند.

«شکرستان» چگونه متولد شد؟

این مجموعه از سال ۸۷ روی آنتن شبکه دو رفت و در ابتدا قرار بود برای ۹۰ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تولید شود اما پس از مدتی که از پخش آن گذشت و مورد توجه قرار گرفت و شخصیت‌های اصلی آن نزد مخاطبان محبوبیت کسب کردند، فصل‌های جدیدی نیز برای آن تولید شد و زمان هر قسمت نیز به ۲۵ دقیقه افزایش یافت.
در طول این مدت که این مجموعه روی آنتن است، بارها شنیده شد که قسمت‌هایی از این مجموعه قرار بود که در امارات متحده نیز پخش شود و به زبان فرانسوی نیز دوبله شود تا به صورت یک فیلم سینمایی در فرانسه به نمایش درآید.
قسکت‌هایی از شکرستان که با روش «کات اوت» یا بریده مقوا ساخته شده است، در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره چانگوی چین، جیفونی ایتالیا و فیلم کودک هند نمایش یافته ‌است. این مجموعه همچنین در سال ۱۳۸۷ برنده جایزه بهترین پویانمایی سال در جشن خانه سینما نیز شد. همچنین در جشنواره جام‌جم سال ۱۳۹۰ هم شکرستان در هشت بخش نامزد دریافت جایزه و برنده بهترین کارگردانی پویانمایی شد. پس از درگذشت مرتضی احمدی (راوی مجموعه)، تولید این مجموعه متوقف شد؛ اما در نوروز ۱۳۹۸، تحت عنوان ویژه‌برنامه ۱۳ قسمتی در شبکه نسیم، دوباره شروع به کار کرد و شهاب حسینی از نوروز 98 جایگزین مرتضی احمدی راوی آن شد و به عنوان راوی پس از چند سال به تلویزیون برگشت.
شاید بتوان گفت یکی از جذابیت‌های این مجموعه در کنار فضا سازی و
شخصیت پردازی دقیق و مناسب، نوع روایت آن بود که توسط زنده یاد مرتضی احمدی انجام می‌شد که پس از وی به شهاب حسینی رسید و حضور او نیز به جذابیت کار افزود.
شکرستان بیش از ۱۸۰ شخصیت دارد که همه داستان‌های این سریال در یک شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد. هر قسمت داستانی مجزا دارد که مردم شکرستان بنا به نیازهای دراماتیک هر قصه، در هر قسمت نقشی متفاوت برعهده می‌گیرند و داستان را رقم می‌زنند. قصه‌ها پس از هشت ماه تحقیق و توسعه بر اساس داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های قدیمی و عامیانه ایرانی-شرقی انتخاب و سپس با رویکردی مدرن و به‌روز به رشته تحریر درآمده‌اند. در این شهر قدیمی و داستانی، هیچ‌کس در جایگاه خود نیست و تلاش شده تا با تغییر شکل تصویری و دراماتیک، شیوه‌ای اتخاذ شود که کوچک و بزرگ پس از خندیدن به طنز داستان‌ها، عمیقا به فکر فروروند و آینه رفتارهای اجتماعی و فرهنگی خود را بازنگری کنند. فضای شهر شکرستان براساس ابنیه و ساختمان‌های باستانی و تاریخی ایران که از قدمت کهنی برخوردار هستند الهام گرفته شده‌است. البته اصل تغییر شکل تصویری برای پویانمایی نیز رعایت گردیده و همچنین در
رنگ آمیزی محیط و اشخاص از رنگ‌ها و اسلوب اصیل ایرانی که در نقش و نگارهای گوناگونی از معماری تا مینیاتور و فرش و ... می‌توان یافت بهره گرفته شده‌است.

شخصیت‌های «شکرستانی»

شکرستان بیش از 80 شخصیت گوناگون دارد که بنا به نیازهای داستان در هر قسمت سروکله‌شان پیدا می‌شود و نقش‌های متفاوتی چون تاجر، کارگر، مردم شهر، بچه‌های مدرسه، ریش سفید و ... را برعهده می‌گیرند؛ ولی چند شخصیت، محوریت بیشتری دارند:
بهلول: خردمندی که همه او را دیوانه می‌پندارند. او همیشه با بچه‌ها بازی می‌کند ولی در مواقعی که مشکلی پیش می‌آید، تنها اوست که راه‌حل را می‌داند و جایی که به مظلومی ستم می‌رود، از او در برابر ظالم دفاع می‌کند. او نماد خردورزی کودک درون است و شاید دوست‌داشتنی‌ترین شهروند شکرستان.
پادشاه و وزیر: پادشاه مانند تمام داستان‌های سنتی فردی ابله، خودرای و خوش گذران است که همیشه تیرش به خطا می‌رود و ظلم او خنثی می‌شود. وزیر مکار و حیله‌گر نیز تلاش در کمک‌رسانی به ستم پادشاه دارد که البته هیچ‌گاه به موفقیت کامل نمی‌رسد.
پهلوان و نوچه‌هایش: شخصیتی زورگو ولی توخالی و بی‌کاره که فقط بلد است لاف بزند. نوچه‌های او نیز بهتر از خود او نیستند. ایشان نیز همیشه در کارهای غلط و اشتباهشان به نتیجه نمی‌رسند و تنبیه می‌شوند.
قاضی: این قاضی شهر ما حکم خودش را بر اساس پول افراد می‌دهد و غیرقابل اعتمادترین شخص در شکرستان است. البته همیشه دستش رو می‌شود.
اسکندر: اسکندر شخصیت یک بچه کوچک در شکرستان است که ماجراهایی برای او اتفاق می‌افتاد و همچنین عروسک او نیز به بازار وارد شده‌است.
ننه قمر: ننه قمر پیرزنی است با پشت خمیده و چادر گلدار که عینکی به چشم دارد. از روی این شخصیت عروسک‌هایی نیز تولید شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین کشور چین اقدام به تولید عروسک‌های این شخصیت کارتونی نمود و آنها را وارد بازار ایران کرد.
خواجه فرزان: فردی است که همواره به پول‌اندوزی فکر می‌کند و خسیس است.
خواجه اقبال
برزو: پسر کوچک خواجه فرزان.
صمد: پسر بزرگ خواجه فرزان.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها