دیپلملات باسابقه کشور پیوستن به FATF را نیازمند اعتمادسازی از سوی طرف مقابل دانست و افزود: ابتدا باید چک برگشتی برجام نقد شود تا بقیه ماجرا ادامه پیدا کند و اعتماد از دست رفته تا حدی جبران شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۰۶۴
ظهره‌وند: برای پیوستن به FATF ابتدا باید چک برجام نقد شود

به گزارش جام جم آنلاین از رادیو گفتگو، برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع (بررسی و تحلیل الزامات پیوستن به اف ای تی اف در چارچوب رویکردهای اقتصادی و پولی بانکی هزینه و فایده) با حضور ابوالفضل ظهره‌وند، از دیپلمات‌های با سابقه ایران و کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

ابوالفضل ظهره‌وند در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار کرد: اتفاقاتی که در موضوع برجام و اینستکس افتاد، یک سنجه مهمی برای مقامات کشور ما بود، در حالی که برجام یک توافق نبود بلکه یک پروژه بود و قرار بود، بندهای بعدی آن که شامل برجام 2و 3 در بازه زمانی 10 تا 12 سال به نتیجه برسد و برایان هوک نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت تلاش داریم تا به حضور نیروهای ایران در سوریه خاتمه دهیم و برجام بهترین فرصت ماست. بنابراین اعضای مجمع تشخیص مصلحت به موضوع برجام نگاه می‌کنند که اروپایی‌ها مثلا پشتیبان آن هستند و با تشکیل مجاری تبادلات مالی به نام اینستکس قرار بود که نفت بردارند و در ازای آن پول و غذا بدهند، اما نفت هم برداشت نکردند و حال مانده‌اند که چه کنند؟

وی افزود: بنابراین اعضای تشخیص مصلحت نظام نگاه می‌کنند که در موضوع برجام که سند در دستشان هست و اعضای حاضر در آن تعهداتی دارند و به بن‌بست رسیدند، حال چگونه یک طناب یا بند دیگری را به این غائله اضافه کنند؟! زمانی امام خمینی فرمودند در خیلی از مواقع ما انگیزه طرف را که نمی‌دانیم باید نوع واکنش‌هایش را درک کنیم تا دریابیم در محدوده منافع ما هست یا خیر؟ اما از آنجا که طرف آمریکایی اصرار دارد که جمهوری‌اسلامی وارد FATF شود، نشان می‌دهد که در حال برنامه‌ریزی برنامه‌ای برای ما هستند این ساده‌ترین تحلیل از شرایط حاضر است.

دیپلمات باسابقه ادامه داد: بنابراین شرط عقل این است که حداقل در بحث برجام امتیاز بگیرید و آنرا تبدیل به یک اهرم کنید و بگویید مساله‌ای ندارد به FATF می‌پیوندم، اما ابتدا باید چک برگشتی برجام نقد شود تا بقیه ماجرا ادامه پیدا کند و اعتماد از دست رفته تا حدی جبران شود. اما اگر با دیده تجارت هم به مساله نگاه کنیم، وقتی طرف مقابل ما در معامله بدحسابی کرده، دیگر معامله دیگری تا درست شدن معامله قبلی در میان نیست. در حالی از ادامه برجام سخن گفته می‌شود که شرایط دشوار شده و تنها جمهوری‌اسلامی به تعهدات خود عمل کرده است نه طرف‌های مقابل.

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: از طرفی ترامپ هم تحت فشار است، فکر کنید چرا ترامپ شینزو ابه را به سمت تهران می‌فرستد؟ پای برخی ملاحظات سیاسی در میان است و باید برخی مسائل به سرانجام برسد. برای همین شرایط سیاسی بسیار تعیین‌کننده است. ضمن اینکه بحث مسائل منطقه‌ای نیز مطرح است و ترامپ باید برای این مساله نیز فکری بکند. از طرفی وقتی جمهوری‌اسلامی یک قدم هقب رفته حالا زمان آن رسیده که دو قدم جلو بیاید تا منافع ملی‌اش تامین شود. لذا نمی‌توان با یک نگاه تک بعدی مسائل را بررسی کرد و گفت اگر FATF تصویب نشود، چنین و چنان می‌شود، فعلا مسائل مهم‌تری نیز در میان است که ترامپ دست به دامن اروپا و آسیا شده است.

وی افزود: مساله FATF و نوع نگاهی که در جامعه به آن شده و با دید مالی و اقتصادی به آن نگاه کردند، بعد امنیتی و سیاسی آنرا در درجه دوم قرار دادند و برخی معتقدند که به آن بپیوندیم و در مقابل بعضی مقابل پیوستن به آن هستند. این نوع نگاه به مساله باعث شده که مساله را ذیل مسائل ملی و بیشتر به صورت جناحی ببینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها