استاد دانشگاه گفت: مقاومت در عرصه حوزه علم و فناوری یعنی خودمان تولیدکننده علم باشیم و بقیه کشورها، نیازمندی هایشان در حوزه علم را از ایران تامین کنند.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۲۲
مقاومت در عرصه علم یعنی تامین بومی نیازهای علمی کشور

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو گفتگو، محمدصادق کوشکی با بیان اینکه بسیاری از مردم وقتی واژه مقاومت را می شنوند، یک مفهوم سخت افزاری و نظامی را تلقی می کنند، گفت: مقاومت در عرصه حوزه علم و فناوری به این معنی است که خودمان تولید کننده علم باشیم و بقیه کشورها، نیازمندی هایشان در حوزه علم را از ایران تامین کنند. شاید خیلی ها فکر کنند این موضوع امکان پذیر نیست اما حقیقت آن است نمونه های بسیار زیادی از این موضوع وجود دارد.

وی با ذکر نمونه ای، ادامه داد: تا دهه 60 اگر کسی بیماری قلبی پیدا می کرد یا عمل جدی مغز یا نخاع نیاز داشت، شانس کمی داشت که در ایران بتواند عمل کند و اگر هم ثروتمند بود باید به خارج از کشور می رفت و هزینه های گزافی را پرداخت می کرد تا عمل شود. اگر هم وضع مالی مناسبی نداشتیم، باید در کشور می ماند و منتظر عواقب و مرگ می بود. این در حالی است که امروز تقریبا نیازی به اعزام بیمار و جراحی و معالجه بیماری های سخت نداریم و تقریبا همه جراحی های سخت و پیچیده را توسط پزشکان خودمان انجام می دهیم و این نشانه ای از مقاومت در عرصه علم و فناوری است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مقاومت در عرصه علم و فناوری ممکن نبود مگر به همت دانشمندان گمنامی که حتی به دنبال انتشار اسامی شان نیز نبودند که مرحوم دکتر میرخوانی از جمله این افراد هستند. این پزشک عزیز، جزو کسانی بود که عمل دریچه قلب را در ایران نهادینه کرد در حالی که در گذشته این عمل آرزوی بسیاری بود.

وی با بیان اینکه مقاومت برای یک ملت متمدن به معنی خود بنیاد بودن در همه عرصه ها است، اظهار داشت: اتکا به خود برای ملتی بزرگی مانند ایران با سابقه تمدنی چند هزار ساله، نباید دست نیافتنی باشد و در بعضی از عرصه ها با تفکر مقاومت به اهداف خود رسیده ایم اما در بعضی از عرصه ها که این خودباوری نبوده، این موفقت رخ نداده است و همچنان درگیر مسائل پیش پا افتاده هستیم که صنعت خودرو نمونه ای از آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها