بررسی اظهارات وزیر کشور درباره ارزانی کالاهای اساسی و پیگیری آن از دستگاه‌های اقتصادی دولت

ارزانی 50 درصدی کالاهای اساسی؟!

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که همزمان رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی هم هست، در آخرین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور سخنانی درباره قیمت کالاهای اساسی بیان کرد که قابل تأمل است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری صداوسیما و پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر کردند، رحمانی فضلی گفت: وزارت صمت گزارشی از ۸۰ قلم کالای اساسی ارائه کرد که در دو هفته اخیر روند ۵۰ درصد از این کالاها بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته است. حدود ۴۲ درصد قیمت کالاها ثابت بوده و ۷ تا ۸ درصد نیز افزایش قیمت داشتیم.سخنان رحمانی فضلی درباره ارزان شدن نیمی از کالاهای اساسی در دو هفته اخیر، با واقعیت بازار و جامعه و آنچه که مردم در خریدهای روزمره خود با آن مواجهند، کاملا متفاوت است. از آنجا که رحمانی فضلی به گزارش وزارت صمت درباره ارزانی 50 درصد کالاهای اساسی استناد کرده، روز گذشته از وزارت صمت و وزارت کشور پیگیر فهرست این کالاها شدیم تا مردم هم متوجه شوند کدام کالا ارزان شده است؛ اما پس از پاس‌کاری‌های متعدد، مسؤولان اعلام کردند که از این فهرست، بی‌خبرند. البته واقعیات بازار برای مردم و رسانه‌ها کاملاً مشخص است و خبری از گرانی 50 درصد کالاهای اساسی نیست و اگر هم یکی دو کالا برای مدت کوتاهی کاهش قیمت داشته‌اند، در اکثر کالاها همچنان شاهد گران شدن آنها هستیم.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۵۰

از نماینده وزیر کشور سوال می‌کنم
محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت از اظهارنظر وزیر کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: دوشنبه جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل می‌شود و حتماً از نماینده وزیر کشور در این خصوص سؤال می‌کنم.

وزارت صمت: بی‌خبریم
برای بررسی بیشتر و دسترسی به اطلاعات جزئی‌تر برای تهیه گزارش راهی وزارت صمت شدیم که به گفته وزیر کشور، فهرست کالاهای اساسی را از این وزارتخانه دریافت کرده است.
محمد قبله مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در این باره به خبرنگار ما گفت: از آقای رحمانی فضلی این موضوع را جویا شوید و بنده در این زمینه اطلاعات کافی ندارم که بخواهم اظهارنظری کنم.

وزیر کشور قصد داشت به مردم امید تزریق کند
میرحمایت میرزاده، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: بازار کالاهای اساسی از حالت تلاطم و آشفتگی درآمده و طی مرور زمان شاهد کاهش قیمت کالاهای اساسی و ملموس شدن این امر در بین مردم خواهیم بود.
وی افزود: وزیر کشور اطلاعات قیمتی را از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و به صورت میانگین هر ماه اعلام می‌کند، از طرفی دیگر به نظر می‌رسد تا ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت محصولات اساسی در کشور باشیم.
میرزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سخنان وزیر کشور سبب نارضایتی عمومی خواهد شد یا خیر، اذعان کرد: به هیچ عنوان مردم از صحبت‌های ایشان در خصوص کاهش قیمت محصولات اساسی ناراحت نمی‌شوند چون ایشان قصد داشتند به مردم امید تزریق کنند.

قیمت کالاهای اساسی، سر کوچه وزیر کشور ارزان است
سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارنظر رحمانی فضلی، وزیر کشور مبنی بر کاهش قیمت نیمی از کالاهای اساسی در کشور عنوان کرد: احتمالا جناب وزیر قیمت کالاهای اساسی را از مغازه‌ها و سوپرمارکت سر کوچه خودشان می‌پرسند و سپس آمار آن را به کل جامعه تعمیم می‌دهند.
وی اذعان کرد: تاکنون در یک سال اخیر قیمت کالاهای اساسی نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش سرسام‌آور روبرو بوده است یا در تعداد اندکی از این محصولات قیمت تثبیت شده است.
بهادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات مجلس برای کاهش قیمت محصولات اساسی گفت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی در این خصوص اقدامی انجام نداده و هیچ جلسه علنی را به‌این موضوع اختصاص نداده است.

بررسی تداوم گرانی کالاهای اساسی در مجلس
علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات می‌گوید گرانی و نوسان قیمت کالاهای خوراکی در مجلس پیگیری می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گرانی سیب‌زمینی در روزهای اخیر، گفت: پیش از این نیز شاهد افزایش قیمت سیب‌زمینی بوده‌ایم که دولت علت این افزایش را صادرات این محصول عنوان کرد و به محض مدیریت صادرات کاهش قیمت سیب‌زمینی رقم خورد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: افزایش مجدد این کالا هنوز مشخص نیست و اگر افزایش صادرات باعث افزایش قیمت آن شده است، باید دولت پاسخگو باشد چراکه انتظار می‌رفت در صورتی تأثیر منفی صادرات بر قیمت کالا، صادرات آن متوقف شود. نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از نوسان قیمت کالاهای ضروری و مواد غذایی، بیان کرد: اولویت دولت باید تأمین نیاز داخلی و اساسی مردم باشد و در صورتی که بیش از نیاز داخل کالایی تولید شد آن را به خارج از کشور صادر کند، از این رو در افزایش قیمت سیب‌زمینی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، معدن و تجارت مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.
وی با بیان این‌که به این دو وزارتخانه تذکر جدی داده می‌شود، عنوان کرد: موضوع گرانی مواد خوراکی و کالاهای اساسی از مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، با شروع کار مجلس علت افزایش قیمت سیب‌زمینی را پیگیری می‌کنیم.
قربانی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرد: در شرایطی که نوسان قیمت محصولات خوراکی و کالاهای اساسی به مردم فشار وارد می‌کند باید سیاست جلوگیری موقت صادرات در دستور کار
دولت قرار گیرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت باید رویه‌ای را در پیش بگیرد که قیمت کالاهای اساسی با تصمیمات مقطعی دستخوش تغییر نشود چراکه مردم به اندازه کافی زیر فشار گرانی و تورم کمر خم کرده‌اند.

وزارت کشور: از ستاد تنظیم بازار گرفتیم
علی رضایی، نماینده وزیر کشور در ستاد تنظیم بازار هم در این باره گفت: صحبتی که آقای رحمانی فضلی درباره کاهش قیمت کالاهای اساسی داشتند را از آقای قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار گرفته بودند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه اگر فهرست از سوی ستاد تنظیم بازار ارائه شده چرا مدیران این ستاد خبر نداشتند با لحنی خندان گفت: بنده اظهارنظر خاصی ندارم و چندین بار همکاران شما از رسانه‌های دیگر تماس گرفتند اما واقعیت این است که اطلاعات کافی در اختیار ندارم که به شما ارائه دهم.
رضایی تاکید کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فهرستی را ارائه می‌کنند و به احتمال زیاد از این بخش استخراج شده است.
نماینده وزیر کشور در ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: کاهش قیمت کالاهای اساسی، به طور نقطه‌ای محاسبه شده است. از سوی دیگر برخی اظهارنظرها باعث می‌شود بازار دچار التهاب شود. به عنوان مثال آقای ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید گوشت با قیمت 110 هزار تومان عرضه می‌شود و گران‌تر نمی‌شود در حالی که ارز 4200 تومانی گوشت حذف شده و با نرخ نیمایی وارد می‌شود و از سوی دیگر تأمین ارز در سامانه نیما مشکل دارد درنتیجه با ارز آزاد وارد کشور می‌شود که محاسبه آن همان نرخ 110 هزار تومان خواهد شد.
وی ادامه داد: در مباحثی مانند گوشت اگر دست به تنظیم آن نزنند کالا خود به خود در بازار تنظیم می‌شود. آقای رحمانی فضلی حتماً از لیست سازمان حمایت خبر را اعلام کرده است.

سازمان حمایت: کدام فهرست‌ها مقایسه شدند؟
سید داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم به خبرنگار ما گفت: سازمان حمایت آمارهایی را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به دفتر وزیر صمت اعلام می‌کند که تعداد زیادی از آن منتشر می‌شود.
وی افزود: آقای رحمانی فضلی مشخص نکرده که کدام فهرست‌ها را با هم مقایسه کرده که چنین اعداد و ارقامی به دست آمده است.
موسوی با تأیید صحبت‌های وزیر کشور ادامه داد: حتماً آقای رحمانی فضلی آمارها را درست اعلام کردند اما اینکه کدام فهرست‌ها با هم تطبیق داده شدند مشخص نیست.

مرکز آمار: فقط 7 قلم کالا ارزان شده است
منصوره یزدان‌خواه مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران درباره سخنان وزیر کشور در مورد کاهش قیمت 50 درصد کالاهای اساسی به خبرنگار ما گفت: مرکز آمار قیمت 24 قلم کالای اساسی را اعلام کرده که تنها هفت قلم نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشتند.
وی تاکید کرد: تعداد کالاهای اساسی که مدنظر وزیر کشور بوده قطعاً با تعداد کالاهایی که مرکز آمار محاسبه می‌کند متفاوت است و آن‌طور که در اخبار منتشرشده وزارت صمت باید فهرست را منتشر کند و وزیر کشور هم به استناد آمار این وزارتخانه اظهارنظر کرده است.
لازم به ذکر است برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، گوشت گوسفند، گوشت گاوی یا گوساله، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب‌درختی زرد، پرتقال محصول داخل، خیار، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی محصولاتی هستند که مرکز آمار مقایسه یک‌ماهه از قیمت آنها منتشر کرده و اعداد و ارقامی که در سایت مرکز آمار انتشار یافته حکایت از کاهش تنها هفت قلم از 24 کالا دارد.

پیگیر افزایش قیمت‌ها هستیم
فریده اولاد قباد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان وزیر کشور در مورد کاهش قیمت 50 درصد از کالاهای اساسی در دو هفته اخیر گفت: هفته گذشته در فراکسیون زنان موضوع افزایش قیمت محصولات خصوصاً خودرو و سیاست‌های تنظیم بازار را بررسی کردیم و به همین منظور وزیر صمت را دعوت کرده و از ایشان توضیح خواستیم.
وی افزود: ما حتی در ماه‌های اخیر بیشتر وزرا و مسؤولان مرتبط را دعوت می‌کنیم تا در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی پاسخگو باشند.

نباید با اعلام آمار غیرملموس به نارضایتی مردم دامن زد
دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص سخنان وزیر کشور درباره کاهش قیمت کالاهای اساسی در کشور عنوان کرد: از جمله آقای رحمانی فضلی می‌توان برداشت‌های زیادی کرد و نمی‌توان به راحتی گفت که قیمت کالاهای اساسی ارزان شده است.
وی افزود: با این وجود آنچه که از شواهد و قرائن پیداست این است که تنها قیمت میوه نسبت به سال یا ماه‌های گذشته با کاهش روبرو بوده است و سایر محصولات همچنان قیمت‌های روبه افزایش و یا ثبات دارند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه اوضاع اقتصادی و قیمت محصولات اساسی، خودرو و مسکن خوب نیست و عرضه در آن پایین و تقاضا و قیمت‌ها نیز رو به بالا است.
بغزیان با بیان اینکه اعلام کاهش قیمت 50 درصد از کالاهای اساسی توسط وزیر کشور و ملموس نبودن آن در بازار به نارضایتی عمومی از دولت و نظام دامن می‌زند، گفت: نباید به لحاظ اقتصادی به گونه‌ای عنوان کنیم که موفق عمل کردیم چون به طور مثال اگر مردم سبد کالای اساسی را تأمین کنند ولی شاهد کاهش قیمت نباشند این امر نمود پیدا می‌کند و مردم دیگر حرف دولتمردان را قبول نمی‌کنند.
وی اذعان کرد: آمارها باید به صورتی به مردم اعلام شود که مردم به وضوح آن را ببینند نه اینکه آن‌قدر اختلاف داشته باشند که تنها خود مسؤولین آن را باور داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها