همایش دختران در ICT چه ارتباطی با سند توسعه پایدار دارد؟

درِ باغ سبز سند 2030

برگزاری همایش «دختران در ICT» که پنجشنبه گذشته از سوی سازمان فناوری اطلاعات به مناسبت بزرگداشت روز جهانی دختران در ICT برگزار شد با واکنش‌های فراوانی همراه بود. اتحادیه بین‌المللی مخابرات روز 25 آوریل مصادف با 5 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی دختران در فناوری اطلاعات و اطلاعات (ICT) نامگذاری کرد و به همین مناسبت سازمان فناوری اطلاعات با هدف حمایت از توانمندسازی دختران با استفاده از ظرفیت‌های ICT اقدام به برگزاری این همایش در باغ کتاب تهران کرد. براساس گزارش دفتر امور مشارکت زنان سازمان فناوری اطلاعات، هدف اصلی از برگزاری این رویداد، ایجاد محیطی است که دختران و زنان جوان را تشویق کند تا به مشاغل حوزه ICT توجه کنند و در عین حال شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را قادر سازند تا از مزایای مشارکت زنان بهره‌مند شوند.همین دفتر در گزارش خود تاکید می‌کند، براساس اهداف اعلام شده از سوی سازمان ملل، تمامی کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند تا به اهداف و شاخص‌های توسعه پایدار با همکاری و تعامل با یکدیگر در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابند و سازمان ملل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار،‌ 17هدف کلان را تعیین و تصویب کرده که تمامی آژانس‌های تخصصی بین‌المللی مثل یونسکو موظف و متعهدند که راهبردهای میان‌مدت و بلندمدت خود را براساس آن تنظیم کنند. اهداف چهار و پنج این برنامه عبارت است از عدالت آموزشی، برابری جنسیتی و توانمندسازی دختران و زنان.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۱۴

با وجود انتقاداتی که از چندی قبل مطرح بود بالاخره همایش دختران در ICT با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مرکز ملی استعدادهای درخشان(سمپاد)، شهرداری تهران، ‌سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری باغ کتاب تهران پنجشنبه گذشته برگزار شد. شرکت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل و شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد(فنآپ) به عنوان اسپانسر از این رویداد حمایت کردند. در افتتاحیه این مراسم بنا بود که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سخنران حضور داشته باشد اما در روز همایش،‌ امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران سخنرانی افتتاحیه را انجام داد.
شعار این همایش «چشم‌اندازسازی کارآفرینی برای دختران دبیرستانی» بود و در این رویداد که طی سه روز برگزار شد دانش‌آموزان دختر 15مدرسه حضور داشتند و در قالب گروه‌هایی که تشکیل دادند به مهارت‌آموزی پرداختند.
سخنرانی وزیر در اجلاس ژنو
بعد از برگزاری این همایش موجی از انتقادات، فضای مجازی را در برگرفت. انتقادکنندگان بر این باور بودند که این همایش کاملا در راستای اهداف سند 2030 برگزار شده و وزیر جوان ارتباطات در حال اجرای پنهانی این سند است. به‌خصوص این‌که چند روز قبل از برگزاری این همایش نیز آذری‌جهرمی در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در ژنو سخنرانی کرده بود و به اعتقاد منتقدان در آن اجلاس نیز مطالبی درخصوص سند 2030 مطرح کرده بود. براساس فیلمی که از سخنرانی آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 28 فروردین در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در ژنو منتشر شده، وی می‌گوید: «مایلم در اینجا تنها بر روی اهداف ۱۶ و ۱۷ سند توسعه پایا تمرکز کنم. هدف شماره ۱۶ خواستار ایجاد موسسات کارا و پاسخگو در تمامی سطوح است. مفتخرم به شما اعلام کنم که ما پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه داشته‌ایم. ما سعی کرده‌ایم با توسعه خدمات دولتی خود، کارایی، در دسترس بودن، شفافیت و پاسخگویی را در بخش دولتی افزایش دهیم».
حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی از جمله کسانی بود که نسبت به این رویداد اعتراض کرد و در توییتی نوشت: «برخی مؤلفه‌های مطرح‌شده در این همایش به ادبیات 2030 نزدیک است. آقای آذری‌جهرمی به عنوان یکی از سخنرانان دعوت‌شده در این همایش، می‌بایست در این خصوص توضیح دهد و بداند که ما نسبت به 2030 بسیار حساسیم.» البته وی چند روز بعد از این موضعگیری، پس از تماس وزیر با وی با انتشار ویدئویی جدید در صفحه اینستاگرام خود از وزیر ارتباطات عذرخواهی کرد.
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یک کاربر درباره شفاف‌سازی اجرای سند ۲۰۳۰ در وزارتخانه ارتباطات در توییتر نوشت: «دوستان تخریب‌چی گفته‌اند وزارت ارتباطات در حال اجرای سند 2030 است، آیا اجرای دولت الکترونیکی که ابلاغ رهبر معظم انقلاب و تکلیف برنامه ششم توسعه است و باعث ریشه‌کن کردن اختاپوس فساد از کشور می‌شود، اجرای سندی بین‌المللی است؟ مطمئنا اجرای هیچ سند بین‌المللی در دستور کار نیست، اما قطعا دروغ و تخریب، کار روز و شب تخریب‌چی‌هاست. درگیر این حاشیه‌ها نمی‌شویم و مسیر اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت را با جدیت پیش می‌بریم.»
پوستر ابهام‌برانگیز

یکی دیگر از موضوعاتی که بحث‌برانگیز شد ماجرای انتشار پوستری برای این رویداد بود. براساس آنچه منتقدان انتشار داده بودند در پوستر همایش به موضوع سند 2030 اشاره شده بود اما بعدها این موضوع از سوی امیر ناظمی، معاون وزیر تکذیب شد.
به گزارش جام‌جم آنلاین، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در همایش روز جهانی دختران درپاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط همایش با سند ۲۰۳۰ بیان کرد: متاسفانه از دو روز قبل از شروع همایش یک سری شیطنت‌ها در حال انجام شدن است که بنده اطلاعی ندارم که در پشت صحنه این شیطنت‌ها چه موضوعاتی پنهان شده است. یکی از بدترین شیطنت‌هایی که انجام شده همین پوستری است که به اسم همایش ما درست شده و در پوستر اسم سند ۲۰۳۰ قید شده است که بنده پوستر را دیروز از جانب آقای جهرمی وزیر ارتباطات دریافت کردم و ایشان هم از انتشار این پوستر متعجب شده بودند. وی ادامه داد: در راستای انتشار این پوستر تحقیقاتی صورت گرفت که معلوم شد این پوستر از طرف سازمان و پارتنر‌های همکار با سازمان و همایش منتشر نشده و کاملا جعلی است.
پانل‌هایی منطبق با بندهای سند 2030

با وجود این‌گونه تکذیب‌ها، در یکی از پانل‌های این همایش به بررسی ظرفیت ای‌سی‌تی در راستای عدالت جنسیتی و عدالت آموزشی پرداخته شده بود. موضوعی که دقیقا براساس بند چهارم و پنجم سند 2030 نیز مورد تاکید قرار گرفته است. برابر با بند چهارم سند توسعه پایا درباره کیفیت آموزش آمده است: آموزش با کیفیت برای همه میسر و مساوی باشد و فرصت‌های یادگیری برای همه در تمام طول عمر فراهم شود.
همچنین در بند پنجم نیز در بحث برابری جنسیتی این مساله قید شده: به برابری جنسی برسیم و تمامی دختران و زنان قدرتمندتر گردند.
طرح مباحثی مانند عدالت جنسیتی، ادبیاتی است که برگرفته از سند 2030 است و رهبر انقلاب در سخنانی که در جمع مداحان در سال 96 داشتند با اشاره به تاکیدشان بر ضرورت توقف سند 2030 و برخی تخلفات در این زمینه فرمودند: «این عنوان عدالت جنسیتی و مانند اینها هم حرف است؛ اینها حرف‌هایی است که دیگران گفته‌اند، غربی‌ها گفته‌اند، یک عده هم از روی دست آنها می‌نویسند، می‌شوند بلندگوی آنها. چه عدالتی؟ این عدالت است؟ الان بیشترین تجاوز جنسی با اِعمال زور، در غرب -در آمریکا و در اروپا- دارد انجام می‌گیرد؛ ...... عدالتی نیست! اسم عدالت جنسیتی را می‌آورند، برای این‌که بتوانند مقاصدِ خودشان را اِعمال بکنند. در اسلام، عدالت جنسیتی به این است که زن، محترم باشد، مورد تعرّض قرار نگیرد؛ مرد به‌خاطر قوای جسمانی قوی‌تر از زن و به‌خاطر قواره بزرگ‌تر از زن به خودش حق ندهد که به زن زور بگوید و یا اِعمال خشونت بکند؛ عدالت این است.»
زنگ خطری برای مسؤولان
با وجود این‌گونه هشدارهای رهبر انقلاب نسبت به اجرای سند 2030 در کشور، انتشار اخباری درباره برگزاری اجلاس دختران در آی‌سی‌تی و بررسی محتوای آن این نگرانی را ایجاد می‌کند که با وجود هشدارهای رهبر انقلاب، باز هم برخی دستگاه‌ها به صورت چراغ خاموش در حال پیگیری اسنادی هستند که از سوی مراجع بالادستی ممنوع شده است.
به‌ویژه این‌که رهبر انقلاب سال گذشته در چنین ایامی در دیدار معلمان فرمودند بنده شنیده‌ام در بخش‌های مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقق پیدا می‌کند؛ این معنایش این است که اختیار مهم‌ترین مساله کشور در دست دیگران باشد. این هشدار رهبری و اخبار منتشر شده زنگ خطری است که ضرورت هوشیاری بیشتر دستگاه‌های مسؤول درخصوص تخلفات احتمالی در این حوزه را یادآوری می‌کند.

دلیل منتقدان و پاسخ برگزارکنندگان
محمد شجاعیان، فعال رسانه‌‌ای درباره اعتراض بخشی از فعالان رسانه‌ای به‌ویژه در فضای مجازی درباره برگزاری این رویداد به خبرنگار جام جم گفت: انتقاد ما به مساله اختصاص دادن روزی به نام دختران در حوزه آی سی تی نیست. بلکه ما به پیروی از فرهنگ غربی و وارداتی که در کلام مسئولان وزارت ارتباطات و وزیر و آقای ناظمی وجود داشت اعتراض داشته و داریم. آقای ناظمی معاون وزیر در سخنرانی افتتاحیه خود در این مراسم به صراحت بیان کرد که رویکرد ما در مواجهه با غرب، تبعیت نیست ولی متاسفانه آن چیزی که در اصل ماجرا و رفتار و کردار مسئولان وجود داشت با این سخنان همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: اینکه پوستر همایش بدون هیچ تغییر در ظاهر و آب و رنگ از پوستر همایش‌های بین المللی تقلید و کپی برداری کردند که در نمونه‌های خارجی آن رسما از اهداف 17 گانه 2030 سخن به میان می آورند و این‌که در مراسم افتتاحیه و شروع رسمی رویداد از موسیقی رپ استفاده کردند که این مساله حتی تعجب مجری و دست‌اندرکاران همایش را نیز در پی داشت حاکی از این است که این روند با آن چیزی که انتظار داریم به دختران ما و مادران نسل آینده از جنس فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی منتقل شود تطابقی ندارد.
وی با اشاره به تردید‌هایی که درباره نیات اصلی برگزاری چنین همایش‌هایی وجود دارد خاطرنشان کرد: این رویداد دقیقا در همان روزی برگزار شد که در برخی دیگر از کشورهای دنیا نیز با هدف اجرایی کردن سند 2030 برگزار شد. این در حالی است که ما اساسا مناسبت‌های مذهبی متعددی را برای نامگذاری به نام دختران داریم و نیازی به همراهی با این همایش‌های تقلیدی بین‌المللی و دستورالعمل جهانی نبود. خیلی از مناسبت‌های مذهبی و بومی وجود دارد که وزارت ارتباطات می‌توانست از آن روز برای پیگیری اهدافش در آی‌تی استفاده کند.
این فعال رسانه‌‌ای با بیان این‌که وزارت ارتباطات به جای پاسخگویی و ارائه توضیحات قانع کننده بیشتر به حاشیه پرداخته است، تصریح کرد: رهبر انقلاب امسال هم نسبت به مساله 2030 تاکید مجددی داشتند و اجرای پنهان آن را در کشور هشدار دادند و بنابراین می‌طلبد که همه در این حوزه حساس باشند.
برای شنیدن نظرات برگزارکنندگان این همایش با مشکات اسدی، مشاور مشارکت زنان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات تماس گرفتیم، اما وی انجام مصاحبه را منوط به هماهنگی با روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و تعیین وقت قبلی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها