مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایش رادیو معتقد است موضوعات و مشکلات مبتلا به جامعه نیز در لایه‌های زیرین نمایشنامه مطرح‌ شده است، چراکه در واقع طنز فرصت مناسبی برای بیان اعتراضی به مشکلات و نابسامانی‌های که در جامعه وجود دارد نیز هست.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰۸


محسن بناساز در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که برخی اعتقاددارند عصر رادیو تمام‌ شده، به نظرتان قالب نمایش‌های رادیویی تا چه میزان می‌تواند منجر به افزایش شنوندگان شود، به جام‌جم گفت: به‌رغم گسترش روز افزون فناوری‌های رسانه‌ای، رادیو با وجود مزیت‌هایی که برای آن تعریف‌ شده است همچنان کارکرد خود را دارد. برخی که خود قادر به برقراری ارتباط شنیداری نیستند معتقدند عصر رادیو تمام‌شده است؛ اما در حوزه نمایش‌های رادیویی آنچه بر همگان مسجل است این هنر باعث پویایی ذهن و تقویت تخیل شنونده آن می‌شود.
وی ادامه داد: یک داستان جذاب رادیویی این قدرت را دارد که شنونده را با خود همراه سازد تا او از شخصیت‌های نمایش تصویر ذهنی خود خواست‌هایی خلق کند و اجسام را در صحنه نمایش در ابعاد متعارف یا نامتعارف برای خود تصویرسازی کند. کلام، موسیقی، سکوت، مکث و جلوه‌های صوتی، فضایی را در نمایش رادیویی خلق خواهد کرد تا شنونده نیازمند درگیری قوه تخیل و ادراک خود نیز شود.
مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایش رادیو اشاره کرد: در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگر برای پرورش قوه تخیل اهمیت قائل هستند تا جایی که چند صباحی است آموزش و پرورش نیز به اهمیت تقویت مهارت گفتاری و شنیداری و تقویت قوه تخیل کودکان رو آورده است. بررسی‌ها نشان از آن دارد که با جایگزین کردن نگارش و داستان‌های عموما تخیلی به جای تکالیف نوروزی در سطح مدارس ابتدایی، گام‌های مثبتی نیز برداشته ‌شده است که تأثیرات آن در آینده‌ای نه‌چندان‌ دور به‌طور مشخص بروز خواهد داشت.
بناساز درباره این‌که در ایام نوروز چه موضوعاتی را دستمایه قرار داده‌اند تا برای شنوندگان جذاب باشد و آیا آماری از بازتاب شنوندگان نمایش‌های این ایام دارند، گفت: نمایش‌های ویژه نوروز در رادیو همواره جزو آثار پرمخاطب بوده است و این را می‌توان از بازخورد مناسب آن از طریق روابط‌عمومی شبکه دریافت کرد، ولی متأسفانه امکان تهیه آمار دقیقی از مخاطب این سریال‌ها میسر نیست. امسال برخلاف سال‌های گذشته تلاش شده است اولویت‌های موضوعی شش شبکه رادیویی، ایران، فرهنگ، ورزش، سلامت، جوان و تهران در قالب یک سریالی نمایش مفرح و شاد دستمایه تولید آثار قرار گیرد.
وی عنوان کرد: به این منظور در نیمه اول سال 97 جلساتی با نویسندگانی که سابقه نگارش آثار طنز را داشته‌اند برگزار و نتایج آن در قالب طرح در جلسات طرح و برنامه شبکه مطرح و پس از بررسی در چند جلسه سفارش نگارش آن پس از اصلاحات لازم به صاحبان طرح‌های مصوب ارائه‌شده است.
مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایش رادیو درباره این‌که آیا موضوعات و مشکلات روز جامعه هم دستمایه سوژه برای نمایش‌های نوروزی بوده یا نه توضیح داد: موضوعات و مشکلات مبتلا به جامعه نیز در لایه‌های زیرین نمایشنامه مطرح‌ شده است، چراکه در واقع طنز فرصت مناسبی برای بیان اعتراضی است به مشکلات و نابسامانی‌هایی که در جامعه وجود دارد. برای نمونه در نمایش تهران مصفا که برای پخش از شبکه رادیویی تهران نیز در نظر گرفته‌ شده بود، غیرمستقیم به‌ تنهایی پدربزرگ و همسرش اشاره می‌شود که دوست دارند نوروز را کنار خانواده و نوه‌هایش به بازدید از مناطق دیدنی شهر تهران بگذرانند؛ موضوعی که به دلیل بی‌توجهی فرزندان سال‌هاست به تعویق افتاده حال برای رسیدن به این هدف آنان مجبور به طراحی سناریویی می‌شوند.
بناساز تصریح کرد: در نمایش عمو شکلاتی که براساس اولویت‌های موضوعی شبکه رادیویی فرهنگ نگاشته شده است در کنار آموزش آیین و رسوم کهن ویژه ایام‌نوروز نگاهی نیز به تفاوت بین نسلی و مشکلات جوانانی دارد که مثل والدین خود فکر نمی‌کنند و به تلنگری برای بازگشت به مسیر طبیعی زندگی نیاز دارند. در نمایش طنز عمارت آبی که برای پخش از شبکه رادیویی جوان در نظر گرفته‌ شده بود غیرمستقیم به مشکلات قشر جوان کشور اشاره می‌شود و نمایش‌های تولیدی دیگر نیز همین روال را در بیان مشکلات و معضلات دیگر طی کرده است.

سوگند آرامی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها