معرفی 2زیارتگاه بی‌بی‌زبیده و بی‌بی‌شهربانو در شهر‌ری و بررسی تحول معماری آنها در گذر تاریخ

2 بی‌بی آرمیده در رِی

برای یک گشت‌وگذار مفرح که هم فال باشد، هم تماشا، همیشه لازم نیست به راهی دور و دراز برویم. گاه در همین همسایگی خودمان یا یکی دو کوچه و خیابان آن طرف‌تر، دیدنی‌هایی وجود دارد که فکرش را هم نمی‌کنیم! البته این نکته، برای من هم که تا همین چند سال پیش، سفر را تنها در رفتن به شمال و شهرهایی چون شیراز و اصفهان می‌دیدم، روشن نبود؛ منی که از شهر و استان محل زندگی‌ام و نیز استان‌های همجوارش غافل بودم، تا این‌که تهرانگردی را آغاز کردم و پس از آن هم مناطق و شهرهای پیرامون آن را در برنامه سیر و سیاحت آخر هفته‌های خود قرار دادم. در این میان، شهرری یکی از آن جاهایی بود که با هر چه بیشتر دیدن و شناختنش، تازه فهمیدم تا به حال چه فرصت‌ها و لحظات گرانبهایی را از دست داده‌ام... . همه ما اغلب شهرری را با نام حضرت عبدالعظیم و برج طغرل به یاد می‌آوریم و شاید کمتر کسی از میان ما بداند شهرری یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است و از این‌رو در جای جای آن، آثار باارزشی از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر وجود دارد. قدمت این شهر به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد و در بخشی از دوره زیاریان و نیز سلجوقیان پایتخت ایران بوده است. آتشکده بهرام، چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان و کتیبه و نقش برجسته شکار شیر فتحعلی‌شاه قاجار از جمله آثار تاریخی به‌جا مانده از دوران پیش از اسلام و بازار ری، کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری)،‌ کوه نقاره‌خانه،‌ زندان هارون، گنبد امیر اینانج، کاروانسرای کنارگرد و قلعه گبری در شمار مکان‌های تاریخی پس از اسلام این شهرند. در میان این آثار اما بناها و مکان‌های مذهبی از جایگاه والا و ویژه‌ای برخوردارند؛ تا آنجا که این شهر، قطب مذهبی استان تهران محسوب می‌شود و سالانه زائران و گردشگران زیادی به قصد زیارت مساجد و امامزاده‌هایی با معماری و سبک و نما و تاریخ متفاوت در نقاط مختلف، راهی این شهر می‌شوند. در میان این اماکن متبرکه، امامزاده‌ها و مساجدی هستند که علاوه بر جنبه مذهبی و زیارتی، جلوه‌های تاریخی دیگری را نیز در دل خود جای داده‌اند؛ تاریخی پیچده در افسانه و اسطوره؛ جایگاهی مقدس و مطهر و مورد احترام مردم. دو زیارتگاه منسوب به دو بانوی مطهره، یعنی بی‌بی‌شهربانو و زبیده‌خاتون از آن جمله‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۵۵

بی‌بی‌شهربانو؛ از افسانه تا واقعیت

به شهرری که رسیدید، کافی است وارد جاده امین‌آباد شوید و سپس به سمت کوهی که به نام بی‌بی‌شهربانو معروف است، حرکت کنید.
بر بالای کوهی صخره‌ای، آرامگاهی را خواهید دید متفاوت با سایر زیارتگاه‌های آن منطقه. در کتیبه ورودی زیاتگاه، مقبره را متعلق به شهربانو، همسر امام حسین(ع) معرفی کرده‌اند.
این داستان و این‌که این مکان مرقد همسر امام حسین(ع) یا دختر یزدگرد باشد امروز مورد تردید قرار گرفته است؛ زیرا علما و مورخان بسیاری مانند محدث شیخ عباس قمی، مرقد همسر امام را در بقیع و نام ایشان را جهانشاه می‌دانند و گروهی دیگر آن بانو را بَرَه، جَیدا و غزاله نامیده‌اند که در حادثه کربلا خودش را به فرات انداخته است. با وجود تمامی این روایت‌ها، اطلاع دقیقی از چند و چون ماجرا در دست نیست؛ اما آنچه بیشتر مورد توجه مردم است، همان حکایت آمیخته با اتفاقات اسطوره‌ای است که سینه‌به‌سینه نقل شده تا امروز رسیده است.

تحول تاریخی مرقد

اصل بنای آرامگاه از نظر باستان‌شناسان به دوره ساسانی بازمی‌گردد و نزدیکی آن به چشمه آب را برخی یادآور معابد ایزدبانو اَناهیتا می‌دانند که الهه آب‌ها و باروری بوده است.
نکته مهم در بنای حرم، امکان مشاهده یک سیر تاریخی در ساخت و بازسازی آن است.
در واقع حرم و دالان جنوبی بنا متعلق به دوره ساسانی و بخش جنوب‌شرقی که بنایی سنگی با سقف ضربی و سنگی و آجری است، یادگار آل‌بویه و دیوارهای خارجی صحن متعلق به دیالمه و سلجوقیان است.
گنبد بقعه نیز در دوره دیالمه ساخته شده که البته گنبدی ساده بوده. در دوره‌های بعد، صحن مرقد گسترش یافته و با اضافه شدن رواق‌ها و راهرو، محوطه اصلی به دو صحن تقسیم شده است. در جنوب شرقی حرم منبتی از دوران شاه طهماسب صفوی وجود دارد. صندوق مقبره که با احادیثی از پیامبر و القاب بی‌بی‌شهربانو منبت‌کاری شده، به تاریخ 888 هجری می‌رسد.

آرامگاهی سنگی

بر این باورم که دیدن این بنا حداقل برای یک‌بار،‌ نه تنها خالی از لطف نیست که بسیار هم دلنشین است و از این‌رو آن را به همه دوستداران مکان‌های تاریخی و زیارتی پیشنهاد می‌کنم. برای همین، داشتن مختصری آگاهی از معماری مرقد حتما به‌ کارتان خواهد آمد:
محوطه اصلی آرامگاه 23 متر طول و 22 متر عرض دارد که با دیواری قطور محصور شده. این بنا از شمال به کوهستان تکیه دارد و در جنوب آن چند سازه سنگی با سقفی گنبدی دیده می‌شود. اصل بنا همان‌طور که گفتیم متعلق به دوره ساسانی است و در دوران آل‌بویه، بخش‌هایی را به آن افزوده‌اند. سردر بنا متعلق به دوره صفوی است. در دوره قاجار گچبری‌هایی به داخل بنا افزوده و گنبد نیز با کاشی پوشانده شده است.
در سمت راست آرامگاه، غاری با یک ورودی باریک وجود دارد که مردم برای ادای نذر به داخل آن می‌روند و شمع روشن می‌کنند. سقف سنگی آرامگاه بسیار دیدنی است. جالب آن‌که ظرف‌هایی در آنجاست که برای جمع‌آوری آب کوهستان در محوطه قرار داده شده‌ است. مقداری از این آب جمع‌آوری‌شده، به عنوان تبرک به زیارت‌کنندگان داده می‌شود.

بی‌بی زبیده خاتون که بود؟

گفتیم که آرامگاه بانوی مطهره دیگری هم در شهرری وجود دارد که نزد مردم بسیار محترم است. درباره شخصیت مدفون در این مرقد نیز داستان‌هایی وجود دارد. برخی او را دختر بی‌بی‌شهربانو و امام حسین‌(ع) و همسر حضرت قاسم‌(ع) می‌دانند که همراه مادرش به شهرری آمده بود. این در حالی است که برخی مورخان این مکان را آرامگاه زبیده‌خاتون، همسر بانفوذ و قدرتمند ملکشاه سلجوقی و مادر برکیارق می‌دانند که بر اثر دشمنی مویدالملک زندانی شد و به قتل رسید. زبیده‌خاتون که از نفوذ و قدرت بسیاری در نزد سلطان ملکشاه سلجوقی برخوردار بود، به‌خاطر رقابت با ترکان خاتون، همسر دیگر ملکشاه، تلاش‌های زیادی برای جانشینی فرزندش، برکیارق انجام داد. وی به‌خاطر این نفوذ و اقتدار، مجدالملک قمی، مستوفی سلطان را برای رسیدگی به امور، به‌عنوان وزیر خود انتخاب کرد. زبیده به او اطمینان داشت و برخی اهدافش را با کمک او دنبال می‌کرد. پس از مرگ ملکشاه و رسیدن برکیارق به سلطنت، زبیده توانست نفوذ و جایگاه رفیع خود را در دربار حفظ کند؛ تا جایی که وی حتی در برکناری مویدالملک، وزیر انتخابی برکیارق، نقش داشته است.

معماری بنا

آرامگاه روی تپه‌ای کم‌ارتفاع قرار دارد که اطراف آن را قبرستانی عمومی فرا گرفته است. برای ورود به آرامگاه باید از یک سردر طلایی و دو گلدسته عبور کنید. پس از آن از طریق پله‌ها وارد بخش اصلی می‌شویم. بنای اصلی که از خشت و آجر ساخته شده، از آثار قرن نهم هجری است. در دوره قاجار بخش‌هایی مانند سرداب، دهلیز ورودی آن در شمال تپه و رواق و ایوانی در بالای تپه نیز به اصل بنا افزوده شدند. در همین دوران، ایوان‌هایی نیز در سه طرف حرم ساخته شد. داخل حرم نقاشی‌ها و مقرنس‌کاری‌هایی از دوره قاجار دیده می‌شود. در خاتم بزرگ حرم، در سال 1271 هجری، به فرمان میرزا محمدصادق قائم‌مقام ساخته شده است. ضریح اصلی بی‌بی زبیده هم که ضریحی چوبی بوده، در سال 1394 تعویض شده؛ با ضریحی دارای قلمزنی دستی و آبکاری طلا و نقره. اگر برای دیدن آرامگاه بی‌بی زبیده رفتید، از آرامستان اطراف آن غافل نشوید. در این آرامستان، مقابر مهمی وجود دارد؛ از جمله آرامگاه خانوادگی کریم خان زند.

نازیلا ناظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها