سهم گرایش‌های فکری مختلف در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران چقدر است؟

خط و ربط سیاستگذارها روی نمودار

اعضای شورای سیاستگذاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند تا از حالا کار و فعالیت و دوندگی را برای نمایشگاهی که اغلب اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود، آغاز کنند. البته بین خودمان بماند که بعضی منتقدان از زمان اعلام خبر معرفی اعضای شورای سیاستگذاری کار خود را شروع کردند، بیکار ننشستند و در مجامع خصوصی‌تر اظهار نظرهایی داشتند. ما نه انتقاد داریم و نه می‌خواهیم قبل از شروع همان بدو بدوهای بزرگواران قضاوتشان کنیم. فقط یک بررسی کردیم که ببینیم اعضای شورای سیاستگذاری چه کسانی هستند و چه گرایش فکری دارند.
کد خبر: ۱۱۸۹۰۰۷

اشرف بروجردی

دکترای فقه سیاسی از دانشگاه بیروت دارد و به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است. او اکنون عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. بروجردی همسر غلامعلی معتمدی، معاون وزیر کار دولت رجایی است که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۶۰ به شهادت رسید. او رئیس کمیته بانوان ستاد حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶، یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب و خواهر علاءالدین بروجردی نماینده اصولگرای مجلس است.

محمدجواد مرادی‌نیا

مدیر اداره کتاب است؛ سمتی که در دوره اصلاحات هم داشته است. دکترای تخصصی تاریخ معاصر ایران دارد و سردبیری روزنامه کار و کارگر، رئیس مرکز تحقیقات ایرانگردی و جهانگردی، سردبیری مجله تخصصی اجتماعی شکوفه، عضویت در شورای نویسندگان روزنامه جمهوری اسلامی (از سال ۶۷ تا ۶۹)، مسؤولیت گروه تاریخ موسسه نشر آثار امام‌خمینی (ره) دبیر اجرایی کتاب سال جمهوری اسلامی (سال ۱۳۸۴) بخشی از سوابق اجرایی این مدیر اصلاح‌طلب است.

مهدی فیروزان

مدیرعامل موسسه شهر کتاب است و بیش از این‌که اطلاعات دیگری درباره سمت‌های اجرایی یا تحصیلات او منتشر شده باشد، بر این نکته تاکید شده که داماد امام موسی صدر است.

علی‌اصغر سیدآبادی

کارشناس ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد، پژوهشگر و نویسنده، مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، عضو و دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و دبیری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، دبیری انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، دبیری جشنواره روستاها و عشایر دوستدارکتاب بخشی از عناوین اجرایی است که در کارنامه اش ثبت شده است. او همچنین در زمینه نگارش شعر، داستان و رمان برای نوجوانان و همچنین روزنامه‌نگاری فعال بوده و چند جایزه را هم از آن خود کرده، بخشی از آثارش هم به دیگر زبان‌ها ترجمه شده است.

فریدون عموزاده خلیلی

فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ مسؤولیت‌های مختلفی همچون دبیر شورای ادبیات، مسؤول واحد قصه، مسؤول واحد کودک و نوجوان، مسؤول جُنگ سوره و... را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داشته است‌. او از پایه گذاران و دبیر شورای مدیریت دفتر هنر و ادب کودک و نوجوان در سال ۱۳۶۵ بود. عموزاده خلیلی سال ۱۳۶۷ ماهنامه سروش نوجوان را به همراه قیصر امین پور و بیوک ملکی تأسیس کرد و تا ده سال عضو شورای سردبیری این مجله بود و در سال 1381 هفته‌نامه چلچراغ را تأسیس کرد. او از چهره‌های فعال دوره اصلاحات بوده است.

ابراهیم حیدری

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی است. هر چند اطلاعات زیادی درباره‌اش منتشر نشده، اما مقالات بسیاری درباره نشر و معضلات و مسائل آن و همچنین کتابخوانی نوشته است.

ایوب دهقانکار

او اکنون با حکم محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان مشاور اجرایی در معاونت امور فرهنگی مشغول کار است. دهقانکار پیشتر معاون اداره کل مجامع و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر طرح گرنت (حمایت از ترجمه و انتشار آثار ادبیات فارسی در کشورهای دیگر) بوده است.

داریوش نویدگویی

یک ناشر موفق است که در شیراز فعالیت می‌کند، نشرش «نوید» هم خیلی شناخته شده است، در حدی که طی 18 دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توانسته یکی از ناشران برتر باشد و عناوین بسیار مهمی در حوزه تاریخ، فرهنگ و ادبیات به چاپ برساند.

امیرمسعود شهرام‌نیا

از سال 92 در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به عنوان مدیر مشغول کار بود، تا این‌که همین یکی دو هفته پیش استعفا کرد و جای خود را به قادر آشنا داد. شهرام‌نیا فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته علوم‌سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان بوده و تا‌کنون سه عنوان کتاب و بیش از 30 مقاله پژوهشی در نشریات علمی داخلی و خارجی تألیف کرده است.

او در کارنامه خود سمت‌هایی چون معاونت فرهنگی انتشارات سروش وابسته به سازمان صداو سیما، مدیر عاملی مؤسسه نشر شهر وابسته به شهرداری تهران، معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را هم دارد.

مهدی اسماعیلی‌راد

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی ناشران و کتابفروشان ایران است و در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی هم معاون اجرایی بوده است. از رزومه‌او چندان چیزی در دسترس نیست، اما مدیرعاملی شرکت‌های تعاونی ناشران طبعا حضورش در شورای سیاستگذاری را توجیه می‌کند.

علی‌اکبر اشعری

مشاور فرهنگی محمود احمدی‌نژاد بود. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دارد و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، قائم مقام و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، مدیرعاملی موسسه سروش و مدیریت موسسه همشهری را در کارنامه خود دارد و همچنین برای شش سال رئیس کتابخانه ملی ایران بوده است. اشعری فعالیت‌های اجرایی فراوانی طی این سال‌ها داشته و در امور پژوهشی نیز فعال بوده است.

قادر آشنا

بتازگی در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به عنوان سرپرست منصوب شد. در دوره احمدی نژاد مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را به‌‌عهده داشت و قبل‌تر هم مدیریت ارشاد استان البرز را. طی دوران مسؤولیت خود در مرکز هنرهای نمایشی تقریبا حاشیه‌ای نداشت و سال گذشته هم طی حکمی از سوی وزیر ارشاد به عنوان رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر این وزارتخانه مشغول کار شده بود.

میثم نیلی

میثم نیلی از شورای مرکزی جبهه پایداری بود. او از فعالان سابق دانشجویی و از اعضای سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است. همچنین اکنون مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی است و در کارنامه خود صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز را دارد. او پیشتر مواضعش را درباره مسائل مختلف حوزه نشر بارها بیان کرده که حاشیه‌هایی را هم میان او و برخی نویسندگان دربر داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها