تأملی کوتاه بر کلیپی که دیروز در فضای مجازی پیچید

«جِرمنی» به سبک جواد!

انگار این اتفاق به یک اپیدمی تازه در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی کشور تبدیل شده است؛ این‌که وقتی کسی اصطلاحا یک‌بار یک «سوتی» می‌دهد و به قول مجازی‌ها «سوژه» می‌شود، شهروندان پنهان این فضا حالا حالاها دیگر دست از سرش برنمی‌دارند و هر حرکت و اقدام تازه او زیر ذره‌بین می‌رود و بهانه‌ای می‌شود برای «سوژه»ای دیگر.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۸۹

این چهره‌هایی که دستمایه شوخی‌ها و انتقادات فضای مجازی قرار می‌گیرند هم خود به دو دسته تبدیل می‌شوند؛ عده‌ای خیلی زود در مقام قربانی فرو رفته (یک‌طرفه به قاضی نرویم؛ خیلی وقت‌ها هم شدت حمله آن‌قدر سنگین، بی‌رحمانه و همه‌جانبه است که چیزی جز قربانی بودن از فرد باقی نمی‌گذارد) و این اتفاق و مورد هجمه قرار گرفتن، فعالیت‌های مجازی و حتی اجتماعی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث کمرنگ‌تر شدن این حضور می‌شود.
مثل تمام چهره‌هایی که در طول این سال‌ها طعمه شوخی‌های فضای مجازی شدند و بعد با خاطره‌ای تلخ از این فضا خداحافظی کردند. عده دومی هم هستند که با موج آشنا شده‌اند و حتی ضوابطش را شناخته‌اند؛ چهره‌هایی که قاعده بازی را خوب بلدند و حالا که می‌دانند شبکه‌های مجازی و کاربران ذره‌بین به دست آن چطور حرکاتش را زیر نظر دارند، خود سوژه ایجاد می‌کنند و این بار کاربران فضای مجازی سوژه فرد می‌شوند.
به عقیده نگارنده، جواد خیابانی را می‌شود جزو این دسته دوم دانست. مجری و گزارشگر باسابقه برنامه‌های ورزشی سیما که داستان سوژه شدن‌های او در فضای مجازی، از مدت‌ها قبل شروع شد و سایت‌های غیررسمی‌تر خبری و شبکه‌های مجازی گوناگون، برای مدتی شروع به دست به دست کردن جملات نامتعارف و گهگاه طنز او در گزارش‌های مختلف کردند.
جملاتی مثل این‌که می‌گفت نتیجه فلان مسابقه را که هنوز در حال برگزاری است فعلا با مداد روی کاغذ بنویسید، باران تندی در ورزشگاه وزیدن گرفته و کسی که لیزر به صورت بازیکنان می‌اندازد، قطعا در ورزشگاه است!
تازه‌ترین حرکت استاد خیابانی به فاصله کوتاهی از خاطره آن مصاحبه انگلیسی‌زبانش با سزار فاریاس، سرمربی تیم ملی فوتبال بولیوی، به گفت‌وگوی آلمانی‌زبانی برمی‌گردد که او چند روز قبل در برنامه فوتبال آسیایی شبکه ورزش با وینفرد شفر، مربی باشگاه استقلال داشت و کلیپ کوتاه این گفت‌وگو خیلی زود فضای مجازی را پر کرد. خیابانی در شروع این مکالمه خطاب به شفر گفت:
Mr. Schäfer; Ich grüße dich. Ich freue mich selbst zu unseren Programmen zu kommen. Das iranische Volk liebt dich und wir hoffen heute Abend ein gut gespräch in Programm zu haben.
که ترجمه‌اش این بود: آقای شفر، بهتون خوش‌آمد میگم. خوشحالم که به برنامه ما اومدید. مردم ایران شما رو دوست دارن و امیدواریم گفت‌وگوی خوبی امشب در برنامه داشته باشیم.
البته این گفت‌وگوی کوتاه (که به نظر می‌رسید از روی کاغذ خوانده می‌شد) به لحاظ محتوایی چندان غلط نبود و جز یکی دو اشتباه کوچک گرامری، اشتباه فاحشی در آن دیده نمی‌شد. تنها چیزی که قدری تعجب شفر را در پی داشت، لهجه خیابانی بود که کمی سخت و غیررسمی ادا شد و از این جهت فهمیدنش سخت بود.
هرچند کاربران به این قضیه هم اشاره کرده‌اند که خیابانی به جای کلمه mr (آقا به زبان انگلیسی) باید از herr که معادل این کلمه در زبان آلمانی است استفاده می‌کرد و نیز انتخاب کلمه liebt که دوست داشتنِ عاشقانه معنا می‌دهد را هم اشتباه می‌دانستند.
با همه این توصیفات، خیابانی دوباره دیروز در صدر چهره‌های پربحث فضای مجازی بود و تا زمانی که دوباره حرکت تازه‌ای از او سر بزند، احتمالا این کلیپش همچنان دست به دست در این فضا خواهد چرخید.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها