امکان کنترل اضطراب با مهندسی سلول‌های مغز

گروهی از دانشمندان علوم اعصاب از کشورهای سوئد و برزیل دریافته‌اند برخی سلول‌های مغز در بخشی به نام هیپوکامپ، نقش کلیدی در رفتار ریسک‌پذیری و اضطراب دارند. پژوهشگران دریافته‌اند وقتی سلول‌هایی از مغز به نام اُ.ال.ام (سرواژه oriens-lacunosum-moleculare) تحریک می‌شوند نوعی ریتم مغزی تولید می‌کنند؛ این ریتم وقتی در حیوانات وجود دارد که در یک محیط تهدیدکننده احساس امنیت می‌کنند. محققان همچنین نشان دادند که می‌شود رفتار اضطراب و ریسک‌پذیری را با مهندسی سلول‌های اُ.ال.ام کنترل کرد.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۰۱

پیداکردن مسیری که به‌سرعت و به‌طور مرتب رفتارهای ریسک‌پذیری را کنترل کند، برای درمان اضطراب بیمارگونه بسیار مهم است، زیرا کاهش میزان ریسک‌پذیری از نشانه‌های افرادی است که سطح اضطراب بالایی دارند. محققان می‌گویند اضطراب تطبیقی (یا عادی) برای زنده ماندن ضروری است، زیرا ما را از آسیب محافظت می‌کند. اما متأسفانه، در تعداد زیادی از مردم، اضطراب می‌تواند ناکارآمد باشد و به‌شدت زندگی روزمره را مختل کند. در این موارد، پزشکان اغلب با داروهای ضدافسردگی به بیماران کمک می‌کنند تا از وضعیت ناکارآمد بیرون آیند. بااین‌حال، این داروها در کل مغز عمل می‌کند و نه فقط در مناطقی که نیاز است، از این رو ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.
بنابراین، توانایی تأثیر در یک منطقه مغزی و در یک گروه خاص از سلول‌ها برای کنترل اضطراب، ممکن است یک راه‌حل عمده درمان اضطراب و اختلالات مرتبط با آن مانند افسردگی باشد.
یکی دیگر از یافته‌های جالب در این تحقیق این است که سلول‌های اُ.ال.ام نیز می‌توانند با عوامل دارویی کنترل شوند. در گذشته، این گروه تحقیقاتی متوجه شدند سلول‌های اُ.ال.ام دروازه‌بان خاطرات در هیپوکامپ و به نیکوتین بسیار حساس هستند. این یافته‌ها ممکن است توضیح دهد چرا افراد هنگام نگرانی سیگار می‌کشند. شناسایی مدارهای خاصی که فرآیندهای شناختی یا عاطفی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، برای درک کلی عملکرد مغز و پیشرفت ویژه در دارو برای درمان اختلالات، حیاتی است. کشف این نورون‌ها و نقش آنها در اضطراب و ریسک‌پذیری ممکن است مسیری را برای توسعه ضداضطراب و ضدافسردگی‌های بسیار کارآمد، بدون عوارض جانبی شایع مانند بی‌حسی، باز کند.
این نتایج بتازگی در مقاله‌ای در مجله نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.

هانیه علیزاده

جام‌جم

منبع: Sci News

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها