رئیس جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات گفت: وسایل ارتباطاتی خود به خود منافع زیادی دارد در عین حال ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۶۱۵۵
فضای مجازی زیربنای تحولات اقتصادی / نمی توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم

به گزارش جام جم آنلاین خبرگزاری صدا وسیما، حسن روحانی در سخنانی در جمع وزیر و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تسلیت ایام شهادت و سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همه تلاشگران فناوری ارتباطات و اطلاعات به تشریح روند تاریخی ارتباطات از طریق پست، تلگراف، تلفن و نیز عصر حاضر پرداخت و هر یک از این پدیده های ارتباطاتی را تحولی در سیر نزدیکی مردم، بیان دیدگاه ها و افکار توصیف کرد.

وی به کارگیری تلفن را تحولی بزرگ در ایجاد ارتباطات بین مردم در آن زمان خواند و گفت: در راستای ارتباطات حکومت ها با مردم رادیو نیز به وجود آمد.

رئیس جمهور افزود: شاید در زمان استفاده از پست، تلگراف و تلفن حکومت ها زیاد احساس دردسر نکردند اما زمانی که رادیو به راه افتاد دردسر حکومت ها به خاطر اینکه مردم می توانستند پیام ها و تفکرات سایر کشورها را از آن طریق دریافت کنند شروع شد.

روحانی گفت : مثلا پهلوی اول از حکومت هایی بود که گوش کردن رادیو را برای مردم به خاطر اینکه آنها از اوضاع و احوال سایر کشورها مطلع نشوند ممنوع کرد و به افراد خاصی مجوز داشتن رادیو داد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به روند صعودی ارتباطات با استفاده از تلویزیون، نوارهای کاست و انواع وسایل ارتباط جمعی خاطرنشان کرد: ​ما در زمان نهضت انقلاب اسلامی از این وسایل و ابزارها برای اطلاع رسانی و انتشار سخنرانی ها و پیام های امام استفاده کردیم. آنچه صدای امام را از نجف و پاریس به مردم می رساند همین نوارهای کاست و تلفن بود.

رئیس جمهور گفت: زمانی که امام در پاریس بودند رسانه های آنجا، مصاحبه و سخنرانی های امام را در روزنامه ها و وسایل ارتباط جمعی خود در آنجا و سراسر جهان چاپ و پخش می کردند.

وی با اشاره به برخی مقاومت ها در آغاز استفاده از ابزارهای ارتباطاتی مختلف مانند تلفن که برخی ها آن را کار شیطان می دانستند، افزود: هر چیز نوینی که بخواهد شروع شود ممکن است با مقاومت هایی روبرو گردد و وسایل ارتباط جمعی نیز از این امر مستثنی نبود.

راه حل مدیریت فضای مجازی فیلتر نیست

رئیس جمهور تصریح کرد:​امروز برای همه ما روشن شده است که راه حل مدیریت فضای مجازی فیلتر نیست.

روحانی در ادامه سخنانش در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره فواید و مضرات همه ابزار های نوین در جوامع امروزی بر ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده مطلوب از دستاورد های فناوری تاکید کرد.

وی به فرا گیری استفاده از تلفن همراه در کشورمان اشاره کرد و افزود: امکان پذیر نیست که حاکمیت به مردم بگوید که تشخیص اش این است که به علت مضرات تلفن همراه آن را کنار بگذارند؛ همه عالم را هم بسیج کنیم نمی توانیم مانع از استفاده از آن شویم و تلفن همراه را در جیبشان مخفی می کنند و در خلوت استفاده می کنند.

روحانی تاکید کرد:​ ما نمی توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم این کار درست، مشروع و قانونی نیست ما فکر می کنیم اختیاراتی از آسمان داریم که به زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم اما چنین نیست چنانکه خداوند نیز به پیامبرش می گوید تو وکیل مردم نیستی بلکه باید پیام را به آنان برسانی؛ خودشان می دانند که توجه کنند و هدایت شوند یا نه، این بدون انتخاب ممکن نیست.

رئیس جمهور با بیان این که دین با تحمیل درست نمی شود افزود: همانطور اساس دین باید با فهم و پذیرش باشد در بقیه مسائل نیز چنین است و مردم خودشان مسائل را پیگیری می کنند و نیازی به فشار به آنان نیست.

وی گفت:​ در شبکه اینترنت، ارتباط مردم با نرم افزار های مختلف امکان پذیر شده است که در آن حرف مفید یا مضر و راست یا دروغ تولید و در این فضا گاهی به شکل افراطی و گاهی به شکل تفریطی استفاده می شود. عده ای از این فضا برای شایعه پردازی، تهمت زدن، دروغ گویی و استهزاء در چارچوب منافع فردی و حزبی استفاده می کنند.

روحانی افزود:​ لحن ها در فضای مجازی نامناسب است و می گویند لحن ایرانی ها در این فضا نامناسب تر از کشورهای پیشرفته است که اگر این درست و دقیق باشد خیلی معنی بدی دارد. چرا با لحن بد با یکدیگر سخن می گوییم.

رئیس جمهور بر ادای تعهد اخلاقی، وجدانی، اسلامی و انسانی در استفاده درست از فضای مجازی تاکید کرد.

وی گفت: برخی از ابتدا برای استفاده از فضای مجازی میوه ممنوعه درست می کنند و می گویند به این پیام رسان وارد شوید و به دیگری وارد نشوید، این جهنم است و آن دیگری بهشت و همین ممنوعیت ها باعث می شود که جوانان و نوجوانان بگویند این چه فضایی است که خیلی خطرناک است و نباید به آن وارد شویم؟​ اینگونه ما آنان را تحریک می کنیم که وارد این فضا شوند.

روحانی تصریح کرد:​ ما در سال های اخیر در برخی اقدامات ناموفق بودیم و اشکال کار این بود که فکر کردیم این دستگاه تحت فرمان ماست که بگوییم فیلتر شود؛ اگر فیلتر شد، فیلترشکن را چه کنیم؟ با آن فیلترشکن مبارزه کردیم، فیلتر شکن بعدی که آمد چه کارش کنیم؟ اگر فیلترشکن ها روزانه آمدند چه کار می کنیم؟ پس از یکسال، اکنون به چه نتیجه ای رسیدیم؟ همه ضرر کردیم و ابتدا کودکان، نوجوانان و جوانان ضرر کردند.

رئیس جمهور افزود:​ جوانان ما اصلا به این فضاها نمی رفتند، چارچوبی در این زمینه وجود داشت و این طور نبود که در پیام رسان ها هر چیزی باشد اما متاسفانه همه چارچوب ها شکست.

روحانی تصریح کرد: با تدبیری نادرست فکر کردیم یک نفر با هر عنوانی و مربوط به هر حوزه ای می تواند روی کاغذ بنویسد که استفاده از این ممنوع است و باید فیلتر شود و آن را به مخابرات ابلاغ کنند و مخابرات هم از ترسش آ ن را به مرجع بعدی بدهد. اما اکنون برای ما روشن شد که راه حل این نیست.

وی در عین حال تاکید کرد:​ راه حل، افراط گرایی نیست که از فضای مجازی علیه آبروی مردم استفاده کنیم و حرف های غیر واقعی بزنیم بلکه باید سواد دیجیتالی جوانان را افزایش دهیم.

انحصار در هیچ چیزی مفید نیست

رئیس جمهور گفت: ​انحصار در هیچ چیزی مفید نیست و اگر در تلفن همراه انحصار باشد حتماً گرفتار فساد است.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نه راه حل افراط گری است و نه این که به طور کامل آن را ببندیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما باید سواد رسانه ای و دیجیتال جوانان را بالا ببریم و در مدارس یک درس آموزش و پرورش این باشد که چطور از ابزار استفاده کنیم برای این که همه چیز در فضای مجازی متراکم شده و ما رسانه آزاد نداریم.

وی در ادامه اظهار داشت: رادیو و تلویزیون ما دولتی است اگر 500 رسانه در کشور وجود داشت این طور تورم بوجود نمی آمد، اگر هر یک از جناح ها یا دسته ها یک رادیو و تلویزیون داشتند می توانستند به طور رسمی حرف خود را بزنند و آن زمان بود که مشخص می شد کدام حزب حرف می زند و چه کسی طرفدار کدام حزب است، البته که همه اینها باید اصلاح شود و در قوانین و مقررات باید وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان این که انحصار در هیچ چیزی مفید نیست، افزود: اگر در موبایل و تلفن همراه انحصاری وجود داشته باشد حتماً گرفتاری و فساد بوجود می آید باید آزاد بگذاریم اما در بالای سر آنها این را مطرح کنیم که حریم خصوصی را مراعات کنند.

روحانی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی سراغ نداریم که در یک روز افراد موبایل خود را چند بار بردارند و ببینند پیام های تبلیغ پشت سر هم آمده، چرا روی اعصاب مردم راه می روید؟ وزارت ارتباطات باید جلوی آن را بگیرد و هر کسی که احتیاج به تبلیغ دارد به آن مجوز تبلیغ بدهند و هر کسی که مجوز تبلیغ نداشته باشد نتواند چنین کاری انجام دهد.

رئیس جمهور گفت: دولت و شما به عنوان وزارت مربوطه نباید بگذارید عمر مردم تلف شود، اتلاف وقت مردم حرام است، اذیت مردم حرام است، نباید بگویید چون من پولی درمی آورم به خاطر همین پول وقت و عمر مردم را تلف کنم.

روحانی افزود: این نکته مهمی است که ما از این ابزار به طور صحیح استفاده کنیم، این فناوری پایه اصلی برای همه اقتصاد است چرا که فضای مجازی توانمندساز است و برای همه تحقیقات علمی و فرهنگی یک زیرساخت و زیربناست و ابزاری برای عدالت محسوب می شود.

فضای مجازی زیربنای تحولات اقتصادی

رئیس جمهور گفت: فضای مجازی زیربنای تحولات اقتصادی و توانمندساز است.

حسن روحانی در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که فضای مجازی می تواند به شفافیت و مبارزه با فساد کمک کند افزود: ما وقتی می توانیم با رانت و فساد مبارزه کنیم که شفافیت در همه زمینه وجود داشته باشد و همه بدانند که کسی ثبت سفارش کرده یا از بانک مرکزی پول گرفته است و کشتی ها چه زمانی وارد گمرک و انبار می شوند.

رئیس جمهور با بیان این که باید مردم روستاها و شهرهای کوچک از همه مزایایی که اهالی شهرهای بزرگتر از آن برخوردارند استفاده کنند گفت: از دولت یازدهم تا دولت دوازدهم 66 درصد روستاها از برق برخوردار شدند و باید فضای مجازی نیز برای همه روستاهای کوچک قابل استفاده باشد.

روحانی گفت: در گازرسانی کشور جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشتاز است و طول لوله های فرعی و اصلی ما در گازرسانی 10 برابر قطر زمین است و این کار بزرگی است پس باید بگوییم روستائیان ما در رفاه هستند چرا که دیگر مراتع و جنگل ها از بین نمی رود. در حوزه فضای مجازی نیز باید مانند حوزه گاز و آب خدمت رسانی انجام شود.

رئیس جمهور گفت: شفافیت یکی از بزرگترین شعارهای دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و دولت الکترونیک بسیار اهمیت دارد و هم اکنون قدم به قدم در این عرصه در حال حرکت است.​

باید حرکت بزرگی در صنعت فناوری اطلاعات انجام دهیم

رئیس جمهور تاکید کرد : باید ضمن نظارت بر فضای مجازی حرکت بزرگی در صنعت فناوری اطلاعات انجام دهیم.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: 30 سال پیش وقتی شاهراه اطلاعاتی مالزی را بررسی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که مردم این کشور با یک کارت همه کارهای خود را انجام می دهند در همان سال ها گزارش شد که مالزی تا سال 2020 درآمدی بالغ بر 200 میلیارد دلار از شبکه اطلاعاتی خود خواهد داشت و به صنعت نخست این کشور مبدل می شود و کشاورزی و صنعت در رده های بعدی فناوری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: با همین فناوری اطلاعات یک مالزیایی 48 ساعته می تواند تمام تراکنش های مالی خود را در سراسر دنیا انجام دهد اما امروز ما 10 سالی از 30 سال قبل مالزی عقب تر هستیم. باید حرکت بزرگی در صنعت فناوری اطلاعات انجام دهیم البته باید این را هم در نظر بگیریم که مالزیایی ها مثل ما با بحث فیلترینگ درگیر نبودند در حالی که ما به این لحاظ کار سختی در پیش داریم البته این بدان معنا نیست که ما بر روی فضای مجازی نظارت نداشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: سواد امروز به خواندن و نوشتن نیست باید از فناوری های نوین و اینترنت استفاده کرد زیرا ما باید با علم روز پیش برویم چرا که اکنون فرزندان ما گاهی از ما با سوادتر و جلوتر هستند.

وی افزود: جوانان امروز اطلاعات ما را کنترل می کنند و با یک موبایل با همه دنیا در تماس هستند باید بدانیم که تعریف سواد امروز با دیروز بسیار متفاوت است.

روحانی گفت: مردم دولت الکترونیک را می خواهند من نیز چند بار به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتم که سلامت مردم برای من اهمیت بالایی دارد ما باید بدانیم یک فرد چند بار سی تی اسکن کرده، ام آر آی انجام داده و کجا این فرایند را طی کرده تا سلامتش به خطر نیفتد.

رئیس جمهور افزود: ما برای اینکه پهنای باند اینترنتی را افزایش دهیم فشارهای زیاد و هزینه های بسیاری را متحمل شدیم و از آبروی خود صرف کردیم تا مردم راحت باشند و جوانان بتوانند خود در فضای مجازی تولید محتوا کنند زیرا معتقدم باید کارها را به مردم واگذار کنیم.

وی گفت: رسانه باید کار خود را انجام دهد، تئاتر وظیفه خود را انجام دهد، کتاب و فضای مجازی هم در جای خود کار خود را پیش ببرند.

روحانی افزود: امروز یکی از کارهای مهم اشتغال جوانان است ما آمار می دهیم که بیکاری جوانان در کشور کمتر از 12 درصد است یعنی 11.7 درصد است این آمار را وقتی در کل بخواهیم حساب کنیم می بینیم در زمینه جوانان آمار متفاوت می شود و حتی به دو برابر افزایش می یابد.

رئیس جمهور گفت: همه می خواهند زندگی کنند ما باید اجازه دهیم که خانم ها پا به پای آقایان در پیشرفت جامعه کمک کنند زیرا گذشت آن دوره که می گفتند خانم ها نباید در جامعه فعالیتی داشته باشند البته ما اصولی داریم و باید آن را حفظ کنیم و آن مسئله حجاب است که در آیات قرآن بحث حجاب ابتدا به مردان توصیه شده که چشم خود را از نامحرم دور بدارند چرا که آغاز چشم است و بعد زینت.

وی افزود: حجاب برای امنیت زنان است خداوند در قرآن کریم می فرماید ما حجاب را مقرر کردیم تا شما زنان آزار نبینید اما باید این را بدانیم که حجاب برای حمایت از زن است نه چماقی بر سر زن و از دیدگاه اسلام باید کاری که زنان از عهده آن بر می آیند بتوانند به راحتی انجام دهند.

رئیس جمهور گفت : زنان ما در برخی مسائل بسیار جلوتر از مردان هستند تا جایی که من با برخی وزرا که سال هاست سابقه خدمت در دستگاه های دولتی را دارند صحبت می کردم اذعان داشتند که هیچ گونه فساد مالی از سوی زنان در دستگاه های مختلف صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد : باید از همه نیروهای خلاق جامعه استفاده کنیم زیرا تجربه ثابت کرده است که هر خانمی مسئولیتی داشته آن مسئولیت را تمام و کمال انجام داده و دستگاه مربوط نیز متضرر نشده است.

روحانی افزود: ما باید از جوانان در سمت های مختلف بهره ببریم امروز می بینیم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک وزیر جوان چگونه با انرژی، ایمان و ایثار کار می کند شرط اول من با آقای جهرمی این بود که وقتی این مسئولیت را پذیرفت به اشتغال آفرینی دست بزند و وی نیز قول داد که سالانه 100 هزار شغل به وجود آورد البته آقای جهرمی وظیفه زمینه سازی بسترهای اشتغال را بر عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها