کارشناسان سفر رهبر کره شمالی به چین را هشداری به آمریکا ارزیابی می کنند

«اون» در حال تغییر مسیر

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال نوی میلادی تهدید کرده بود اگر واشنگتن بخواهد به رویکرد فعلی‌اش در قبال این کشور ادامه دهد، ممکن است گزینه دیگری را در نظر گرفته و مسیر خود را تغییر دهد. تحلیلگران سفر روز گذشته وی به چین را درهمین زمینه ارزیابی می‌کنند و می‌گویند این سفر درعین حال می‌تواند برگ برنده بزرگی برای چین درجنگ تجاری‌اش با آمریکا باشد. جنگی که برخی تحلیلگران چشم انداز یک برخورد نظامی را هم در آن ملاحظه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۱۱

صبح دیروز قطار سبز رنگی وارد پکن شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و هیات همراهش را با خود به پایتخت چین آورده بود . به گزارش گاردین این قطار ساعت 22 و 15دقیقه به وقت محلی از مرز عبور کرد.پیشتر خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرده بود رهبر این کشور عصر دوشنبه همراه همسرش ری سول جو و شماری از مقام‌های بلندپایه این کشور از جمله کیم یونگ چول، مذاکره کننده ارشد و ری یونگ هو، وزیر خارجه با یک قطار شخصی به چین سفر خواهد کرد . ایستگاهی که قطار کیم وارد آن شد دیروز تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفت و پس از خروج هیات کره‌ای، کاروانی از خودروها آنها را اسکورت می‌کردند. شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین تایید کرد رهبر کره شمالی تا روز پنجشنبه ۲۰ دی در پکن خواهد ماند. چین متحد دیپلماتیک کره شمالی و منبع اصلی تجارت و کمک به این کشور محسوب می‌شود. این سفر که چهارمین سفر رهبر کره شمالی به پکن به شمار می‌رود به دعوت شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین صورت گرفته است. هنوز محور مذاکرات دوطرف مشخص نشده اما این سفر در حالی صورت می‌گیرد که چین و آمریکا وارد جنگ تجاری سختی شده اند و حتی رئیس جمهور چین به نیروهای نظامی خود دستور آماده باش داده است.

سفری معنادار
کره شمالی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته سرگرم مسأله خلع سلاح اتمی و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد آمریکا در این زمینه بوده است. یک روزنامه چاپ کره جنوبی دیروز گزارش کرد نمایندگان آمریکا و کره شمالی در هفته‌های اخیر چندبار در ویتنام دیدار و درباره ملاقات آینده سران دو کشور رایزنی کرده‌اند. بهار گذشته رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کرده و بر مساله خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید ورزیدند. به دنبال این دیدار قرار بود آمریکا تحریم‌های کره شمالی را برداشته و در مقابل کره شمالی نیز پایگاه‌های هسته‌ای خود را منهدم کند، اما با گذشت چند ماه از این دیدار، آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و کره شمالی در یک پیام تهدید کرد برای همیشه برنامه خلع سلاح شبه جزیره را کنار خواهد گذاشت. چند روز پیش نیز رهبر کره شمالی طی پیامی اعلام کرد ممکن است مسیر خود را تغییر دهد. با این حال آمریکایی‌ها می‌گویند با مقامات کره‌ای درحال مذاکره برای تعیین مکان دومین دیدار بین رهبران دو کشور هستند؛ دیداری که قرار بود سال گذشته میلادی صورت گیرد اما به دلیل اختلافات امکان پذیر نشد . سفر اخیر رهبر کره شمالی در بحبوحه این کشمکش‌ها می‌تواند معنا دار باشد.
به گفته تحلیلگران، سفر غیرمنتظره رهبر کره شمالی به چین علاوه بر این که به یک دور جدید از نشست‌ها درباره شبه جزیره کره منجر می‌شود، می‌تواند تلاشی به منظور فشار وارد کردن به دونالد ترامپ همزمان با تداوم بن بست در مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیز باشد. هری کازیانیس، یک کارشناس مرکز منفعت ملی در واشنگتن می‌گوید: رهبر کره شمالی با سفر خود به چین می‌خواهد به دولت ترامپ یادآوری کند همچنان در کنار آنچه واشنگتن و سئول پیشنهاد می‌دهند گزینه‌های دیپلماتیک و اقتصادی خودش را دارد. او خاطرنشان کرد: آمریکا باید از بابت هر گونه تلاشی از سوی پیونگ‌یانگ به منظور تقویت روابطش با پکن نگران باشد چرا که تقریبا همه تجارت کره شمالی از طریق چین صورت می‌گیرد و هرگونه بهبود در روابط دو طرف باعث تضعیف راهبرد «فشار حداکثری دولت ترامپ» خواهد شد. در عین حال وی به همزمانی نشست مقامات آمریکایی و چینی در پکن به منظور رسیدگی به مناقشه تجاری بین آنها اشاره کرد و گفت: این زمان بندی برای طرف چینی نمی‌توانست دیگر از این بهتر باشد و همزمان باعث می‌شود پکن یک کارت کره شمالی داشته باشد که اگر مناسب ببیند با آن بازی کند.

مبادلات تجاری
چین همواره از فروپاشی اوضاع در کره شمالی بیم داشته چرا که به سرازیر شدن سیلی از آوراگان به سمت خاک چین منجر شده و در عین حال درونمای استقرار بیشتر سربازان آمریکایی در یک کره متحد شده در مرز با چین را در پی خواهد داشت؛ اما با وجود این در سال‌های اخیر دولت چین هرچه بیشتر از بابت سیاست‌های کره‌شمالی ناراحت شده است.
به گزارش رویترز، داده‌های گمرک چین یک ماه پیش نشان داد ارزش تجارت این کشور با کره‌‌شمالی در ماه ژانویه تا آگوست 57.8 درصد به نسبت سال گذشته که رقمی معادل 1.51 میلیارد دلار بود، کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، واردات از کره شمالی در همان بازه زمانی 89.3 درصد کاهش یافت و به 143.6 میلیون دلار رسید درحالی که صادرات به کره شمالی با 9/38 درصد کاهش به 1.36 میلیارد دلار رسید.کل مبادلات تجاری چین با کره شمالی در آگوست 9/219میلیون دلار بوده که به نسبت ماه قبل از آن که 62/194 میلیون دلار بود، شاهد افزایشی جزئی است. کارشناسان این کاهش مبادلات را به همراهی و همکاری دولت چین با آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی ربط می‌دهند. سیاستی که تا پیش از پکن، در قبال واشنگتن اتخاذ کرده بود و همین امر زمینه را برای تغییر سیاست‌های کره شمالی فراهم ساخت. حال اما به نظر می‌رسد با تغییر مسیر کره شمالی از یک‌سو و تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن، دولت چین یک بار دیگر بکوشد روابط خود را با پیونگ یانگ گرم تر کند ؛ مساله‌ای که کاملا در جهت عکس استراتژی آمریکا خواهد بود .

نگاه سئول به سفر اون
مقامات کره‌جنوبی امیدوارند سفر رهبر کره شمالی به چین به عنوان یک عامل موفقیت و پیشرفت برای روابط بین دو کره باشد. به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی ریاست جمهوری کره‌جنوبی تنها چند ساعت پس از اعلام سفر کیم جونگ اون به چین گفت دولت سئول امیدوار است مذاکرات میان پیونگ یانگ و پکن به تشریک مساعی در جهت دستیابی به خلع سلاح کامل و صلحی بادوام در شبه جزیره کره منجر شود. به گفته وی مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به یک راه حل قابل مذاکره برای خلع سلاح اتمی کره شمالی تمایل دارد.
پس از ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی، رهبران دو کره نیز ضمن دیدارهای متقابل تلاش کردند روابط دو کشور را احیا کنند . تحلیلگران می‌گویند سفر کیم جونگ اون به چین می‌تواند به بهبود روابط دو کره که اخیرا به دلیل کارشکنی‌های آمریکا دوباره تقلیل یافته نیز کمک کند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها