گزارشی از متن و حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره عمار

شام آخر «عمار» در فلسطین

مراسم پرشوری بود و پر از حرف‌ها و گلایه‌های گفته و ناگفته؛ حرف‌هایی که شاید تلخ بودند، اما دل‌ها را خنک می‌کردند و با استقبال حضار مواجه می‌شدند. اختتامیه نهمین دوره جشنواره عمار توجه ویژه‌ای داشت به فراخوان مردمی معرفی سوژه و حمایت از تولید، بخش‌آثار رقابتی و اکران مردمی. این دوره به دبیری نادر طالب‌زاده و با تقدیر از سیروس مقدم و شهید محمد علیشاه موسوی گردیزی، ملقب به چمران افغانستان به کارش پایان داد و برگزیده‌هایش را در بخش‌های داستانی و مستند در موضوعات جنگ نرم و جبهه فرهنگی، بیداری اسلامی و اربعین، ملت قهرمان، جنگ اقتصادی، مدافعان حرم، نقد درون گفتمانی و تاریخ سیاسی معرفی و تقدیر کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۰۹

کلیدی برای قفل کردن
«فروشنده2» به کارگردانی علیرضا بوالی و محمدرضا امامقلی، کارگردان «خوره» لوح تقدیر بخش «نقد درون گفتمانی» را دریافت کردند. امامقلی اظهار امیدواری کرد زخم‌ها درمان شوند و «مگس‌ها برای همیشه گورشان را گم کنند.»
فانوس این بخش به مستند «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی با موضوع صید بی‌رویه ماهیان جنوب کشور تعلق گرفت و او نیز به دست‌های خالی برجام اشاره کرد.
جایزه ویژه دوربین «شهید علی قوچانی» به محمود شهبازی، کارگردان مستند دریابست تعلق گرفت.
مادر شهید قوچانی که جایزه این بخش را به برگزیده اعطا کرد، گفت: به ما گفتند دسته‌کلید دارند و تمام قفل‌ها را باز می‌کنند، ولی متأسفانه‌ قفل‌هایی هم که باز بود، همه را قفل کردند!

همه زیر چتر پایتخت
بعد از اهدای همه جوایز به برگزیدگان و شنیدن نظرات و گفتنی‌های آنها، نوبت به سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت رسید که مورد تقدیر قرار بگیرد. مقدم تاکید کرد پایتخت متعلق به مردم است نه هیچ فرد یا سازمان و ارگانی و در نهایت اضافه کرد: پایتخت شاید یکی از عوامل وحدت و انسجام فکری آحاد ملت است، از عمار تا حوزه‌های علمیه و ایرانیان مقیم خارج. قشر ضعیف جامعه هم تنها سرگرمی‌اش را پایتخت می‌داند. در این مراسم کاشی حرم رضوی(ع) به سیروس مقدم اهدا شد و مدیر شبکه یک سیما هم از او دعوت کرد پایتخت 6 را برای این شبکه بسازد.

مزرعه تریاک را به چشم دیدم
خدایار بهرامی از پایه‌گذاران مسجد امیرالمومنین(ع) در شهرستان کهنز شهریار که در مستند «عابدان کهنز» حضور دارد، داستان دیو کثیفی را برای حضار تعریف کرد که آمد و قجرها را به حاشیه فرستاد و رضاخان را بر صدر نشاند. او تعریف کرد به اجبار ژاندارم رژیم شاهنشاهی با چشمان خودش مزرعه تریاک را در کشورمان دیده بود و سیلویی که با گندم آمریکایی‌ها پر می‌شد. از برادران انقلابی خواهش کرد دیده‌هایش را به فیلم تبدیل کنند.

هدیه‌ای از تورقوزآباد
«تهران دمشق» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا در بخش جایزه مردمی که یک تابلوفرش اهدایی از اهالی روستای تورقوزآباد بود، دریافت کرد. فانوس این بخش به مستند «روزی روزگاری ترامپ» تعلق گرفت. محسن مقصودی، تهیه‌کننده این اثر گفت: امروز دیدم مسئولان از دستاوردهای برجام صحبت کردند. نمی‌دانم دوربین مخفی است آیا؟ آیا مسئولان از زندگی مردم خبر دارند؟ قلب پیشرفت ایران را بتون کردید، چندسال به کدخدا اعتماد کردید و الان هم یک سال است دلخوش به لبخند اروپایی‌ها هستید.

مستندسازی یا کارگری در هفت‌تپه
«شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی، فانوس یا همان جایزه اصلی بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸» را دریافت کرد. شوقی به شورش علیه فیلمش اشاره کرد و این‌که حتی اجازه اکران پیدا نکرد و اضافه کرد: خیلی خوشحالم که بچه‌های عمار جرأت کردند این فیلم را نمایش دهند. وضع ما مستندسازها خوب نیست اما خیلی بهتر از کارگردان هفت‌تپه، هپکو و ... است. امیدوارم هر چه زودتر فکری به حال مشکل این عزیزان شود.

نرود میخ آهنین بر سنگ
عصمت احمدیان، کارآفرین و مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی جایزه «استقلال» را از جشنواره عمار دریافت کرد و گفت: وکلا، وزرا، مسؤولان، همه و همه! ما این شهدا را دادیم که شما پشت میزهایتان راحت بنشینید، شما هم کاری بکنید که ملت برای معیشت خودشان به این در و آن در نزنند و راحت زندگی کنند. پدر شهید احمدی روشن در پاسخ به این اظهارات گفت: نرود میخ آهنین در سنگ.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها