رئیس شورای شهر، وزیر بهداشت و دانش‌آموزان مدرسه‌ای در آذربایجان غربی دیروز خبرساز شدند

قهر، استعفا و سقوط

یک استعفا؛ یک قهر و آشتی جنجالی و یک حادثه خونین دانش‌آموزی دیگر! این ماحصل خبرهای داغ دنیای مجازی در روز یکشنبه بود؛ خبرهایی که بین اخبار ریز و درشت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... که دیروز پشت سرهم منتشر می‌شدند، با یک عنوان مشترک از بقیه داغ‌تر شدند و خیلی سریع مُهر فوری و مهم بر پیشانی‌شان خورد تا توجه بیشتری را جلب کنند و نشان بدهند جنس‌شان با بقیه خبرها یک جورهایی فرق دارد.
کد خبر: ۱۱۸۲۰۵۲

شورای قهر تهران
اولین خبر جنجالی دیروز، از ساختمان شورای شهر تهران مخابره شد؛ جایی حوالی خیابان بهشت و پارک شهر؛ آن هم درست زمانی که خبرنگارهای حاضر در صحن علنی شورا، یکی یکی از قهر و آشتی، تشنج، درگیری لفظی، بگومگو و...در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای شهر خبر دادند. خبرهایی که می‌گفت این جلسه یکی از پرحاشیه‌ترین جلسات اخیر شورای شهر بوده است؛ جلسه‌ای که طرح الزام شهرداری به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و حذف پست قائم‌مقامی و مشاور را در دستور کار داشت اما در میانه راه، با تنش همراه شد و این بار نوبت محسن هاشمی، ریاست شورای شهر تهران بود که به حالت قهر جلسه علنی شورا را ترک کند. قهری که ریشه‌اش به اعتراض او نسبت به اظهارنظر محمدسالاری، دیگر عضو شورای شهر می‌رسید، آن هم درست زمانی که سالاری نسبت به جزئیات یکی از بندهای طرح پیشنهادی به محسن هاشمی اعتراض کرد و هاشمی در پاسخ گفت: جزئیات این بند مطرح شده اما شما متوجه نشدید.
سالاری البته قانع نشد و رئیس شورای شهر را خطاب قرار داد و گفت: شما هر جسله شورا را یک جور اداره می‌کنید و این درست نیست. پاسخ هاشمی به این عضور شورای شهر، اشاره به شانتاژبازی سالاری بود.
نتیجه این درگیری لفظی، اما این بود که محسن هاشمی پرونده‌های روی میزش را جمع کند و یکباره از صحن خارج شود، به دنبال او البته محمود میرلوحی و آرش حسینی‌میلانی هم به اعتراض از صحن شورا خارج شدند و به این ترتیب ریاست جلسه به ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر رسید.
رئیس شورای شهر تهران البته چند دقیقه بعد دوباره به صحن برگشت و از اتفاق پیش آمده عذرخواهی کرد و گفت: صحن شورا را ترک کردم تا آقای امینی که تسلط بیشتری دارند جلسه را اداره کنند و حالا که از این دستور جلسه گذشتیم دوباره برگشتم.
ماجرای این قهر و آشتی البته به همین جا ختم نشد و بعد از پایان جلسه علنی، وقتی خبرنگارها محسن هاشمی را دوره کرده بودند و از او درباره اتفاق پیش آمده توضیح می‌خواستند، هاشمی گفت: به دلیل این‌که دیشب نخوابیده بودم، کنترل جلسه از دستم خارج شد و اجازه دادم آقای امینی جلسه را اداره کند تا از آن بند عبور کنیم.
در نهایت رئیس شورای شهر تهران بابت ترک جلسه از خبرنگاران، اعضای شورا و مدعوین عذرخواهی کرد. نتیجه این قهرو آشتی، گم شدن خبر تصویب کاهش تعداد سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران، در بین خبرهای منتشره از شورا بود؛ طرحی که شهرداری را ملزم می‌کند به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت‌های مختلفش. در نتیجه این طرح، با 11 رای موافق از 21 نفر عضو حاضر در جلسه، شهرداری تهران موظف شد به ادغام واحدهای با کارکردهای مشابه، اصلاح ساختار شرکت‌های زیان‌ده، باز تعریف ساختار حقوقی سازمان‌ها و شرکت‌ها و در صورت لزوم انحلال واحدهای تابعه غیرضرور و . ..

استعفای پرماجرای وزیر
سررشته دومین خبر داغ دیروز که تایید و تکذیب‌های زیادی به دنبال داشت، به توییت یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌رسید؛ به متنی که الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر کرد و از استعفای حسن قاضی زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت خبر داد و نوشت: چند روزی است وزیر بهداشت در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند.
این نقل قول هم خیلی زود جزو خبرهای داغ روز یکشنبه شد؛ خبرنگارها برای پیگیری صحت و سقم ماجرا با نماینده مذکور و سایر نماینده‌ها و البته وزارت بهداشت تماس گرفتند و در نهایت خبر موثقی از تایید و تکذیب این خبر به دست هیچ کس نرسید؛ جز این‌که خیلی‌ها، خبرنگارها را به خود الیاس حضرتی ناقل اولیه خبر استعفا، حواله دادند و گفتند صحت خبر استعفای وزیر بهداشت را از خود ایشان جویا شوید.
با این حال، انتشار این خبر بی‌حاشیه هم نبود و هرکسی از ظن خود نسبت به این خبر واکنش نشان داد، بعضی‌ها روی نیت الیاس حضرتی نماینده مجلسی که این خبر را منتشر کرد دست گذاشتند و گفتند چرا او که مدیر دو روزنامه، یک سایت خبری و یک تلویزیون اینترنتی است، خبری به این مهمی و دست اولی را در رسانه‌هایش منتشر نکرده و برای انتشار آن دست به دامان توئیتر شده است؟!
گروه بعدی اما نقل‌کننده خبر را رها کردند و فرض را بر درستی خبر استعفا گذاشتند و با انتقاد از باب شدن استعفا در بدنه دولت دوازدهم گفتند، دوباره داستان قهر کردن وزیر و راه آمدن مجلس و دولت با ایشان کلید خورده است.
این گروه البته یادی هم از گذشته کردند، از خرداد امسال که باز هم بحث استعفای وزیر بهداشت در رسانه‌ها مطرح شد و ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به انتشاردهندگان این خبر گفت: این موضوع در واقع چیزی شبیه دروغ ١٣ است، ١٠٠ درصد شایعه و ١٥٠ درصد بی‌اساس است! تا لحظه نوشتن این گزارش اما، سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به خبر استعفای دوم واکنشی نشان نداده بود.

سرویس مدرسه‌ای که به مقصد نرسید
سومین خبر داغ دیروز را اما در صفحه حوادث خبرگزاری‌ها باید جست‌وجو می‌کردیم، جایی بین بقیه خبرهای تلخ و پر از خون با تیتری که از واژگونی خونین یک سرویس مدرسه در آذربایجان غربی حکایت می‌کرد.
خبری که حوالی ظهر دیروز از قول رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا منتشر شد و از سقوط یک دستگاه خودروی حامل دانش‌آموزان از روی پلی در استان آذربایجان غربی خبر می‌داد. سرهنگ نادر رحمانی در توضیح این خبر گفته بود: حوالی ساعت 8 صبح یک دستگاه سواری پراید به عنوان سرویس با پنج دانش‌آموز در حال حرکت در مسیر بود که در کیلومتر ۶۰ محور ارومیه - خوی در محدوده روستای فیروزیان از روی پلی به ارتفاع بیش از یک متر به پایین سقوط کرد.
نتیجه این اتفاق، بستری شدن سه نفر از دانش آموزان در بیمارستان و درمان سرپایی دونفر از آنها در محل حادثه بود؛ اتفاقی که یک بار دیگر نشان داد حادثه دست از سر جمعیت دانش‌آموزی کشورمان برنمی‌دارد، صبح علی‌الطلوع با آنها از خانه بیرون می‌زند، همراه آنها سوار سرویس مدرسه می‌شود، آنها را تا حیاط مدرسه همراهی می‌کند، دست به دست‌شان پشت نیمکت‌های چوبی کلاس درس می‌نشیند و منتظر فرصتی است تا هر بار به یک شکل خودش را نشان بدهد، با واژگونی سرویس مدرسه، آتش‌سوزی کلاس، تخریب دیوار و سقف، مسمومیت غذایی و ...
به خاطر این اتفاق‌ها اما نه هیچ‌وقت مسؤولی استعفا داده و نه هیچ‌کدام از جلسه‌های دولت و وزارتخانه‌های مرتبط به جنجال و حاشیه کشیده شده است؛ نه نماینده‌ای قهر کرده و دادخواه بچه‌هایی شده که جانشان در خطر است و نه وزیر آموزش و پرورش به صحن مجلس فراخوانده شده؛ بین خبرهای داغ دیروز، در گیرودار استعفا و قهر و آشتی‌های چهره‌های آشنای سیاسی کشورمان، همان‌ها که همیشه به یک بهانه درصدر خبرها هستند، نه عکسی از سه دانش‌آموز ده ساله‌ای که به جای مدرسه راهی بیمارستان شدند منتشر شد و نه کسی از اسم و رسمشان نوشت؛ اما قطعا خیلی‌ها پیش خودشان فکر کردند مسؤولان آموزش و پرورش باید برای خطری که از سر این سه نفر گذشته، صدقه بدهند و دعا کنند حادثه حداقل تا پایان سال جاری دور سر این وزارتخانه بزرگ نچرخد.

مینا مولایی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها