به گزارش جامجم آنلاین ، این اتفاق با یک بازخورد بزرگ اجتماعی روبرو شده است. مخالفان میگویند کسی که نماینده مردم در مجلس است باید رفتار شایستهتری از خود نشان بدهد و موافقان او که البته تعدادشان از مخالفان بسیار کمتر است میگویند برخی از رفتارها با نمایندگان در محافل عمومی خوب نیست. طبیعتا چنین اظهارنظری باید از سوی خودِ نمایندگان مجلس باشد نه حجم وسیعی از مردم که اکنون منتقدان این اتفاق هستند.
اما موضوع درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک را میتوان از نقطه نظرات متعددی در زمینههای جامعهشناسی و روانشناسی بررسی کرد و ابعاد اجتماعی آن را مورد تحقیق قرار داد. آنچه که مشخص به نظر میرسد این است که ابعاد اجتماعی این اتفاق به سمت مسائلی منفی سوق داده شده است.
تاثیرات این اتفاق همین اکنون هم دیده میشود. نخستین بحث بر سر این است که یک فرد به عنوان کسی که از مردم رای گرفته و نماینده مجلس شده است، چرا باید چنین رفتاری از خود نشان بدهد و چرا کمی بیشتر خویشتندار نیست و اصولا چرا باید خودپسندانه رفتار کند.
دومین بحث نیز بر سر این است که چرا رفتار دافعه کننده نسبت به نمایندگان وجود دارد و چرا عامه مردم پس از اینکه متوجه حضور یک نماینده در مکانی میشوند رفتار خوبی از خود نشان نمی دهند؟ (باز هم تاکید میشود که این ادعایی است که پس از ماجرای درازدهی از سوی برخی از نمایندگان مطرح میشود).
در رابطه با بحثهای پیش آمده پس از انتشار فیلم درازهی دسته بندیهایی را در رابطه با کنشها و واکنشها میتوان در نظر گرفت. اما یک واقعیتی که این نماینده مجلس نباید آن را نادیده بگیرد این است که اکثریت عموم حق را به او نمیدهند.
تاثیرگذاری یک ناهنجاری بر روی سایر نمایندهها
آنچه که بین نماینده مجلس با کارمند گمرک اتفاق افتاد را میتوان در دسته ناهنجاریها قرار داد؟ قطعا بله، این را میتوان از توفان واکنشها تشخیص داد. حجم منفی و سنگین این اتفاق در جامعه چقدر بوده است؟
مژده غفوری جامعه شناس و پژوهشگر در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: "انتشار فیلم مربوط به درگیری لفظی نماینده مجلس با یک کارمند پشت میز نشین بیش از هر چیزی موارد منفی را در ذهن مبادرت میکند. در واقع بهتر است به عبارت سادهتر بگویم این اتفاق موجی منفی را نه فقط برای آن نماینده مجلس که برای سایر همصنفهای ایشان ایجاد میکند. آن نماینده مجلس میتواند به سرعت در ذهن قضاوتگر افراد سمبلی از افرادی باشد که در مجلس حضور دارند. پس به خوبی میبینیم که یک ناهنجاری چقدر بر روی سایر نمایندهها تاثیر میگذارد. "
وی عنوان کرد: "همیشه و در همه جوامع، مردم واکنشهایی سریع به موضوعات حساسیت برانگیز دارند. در مورد اتفاقی که اخیرا افتاد باید به این نکته اشاره کرد که واکنشها منفی بود و این واکنشهای منفی بیاعتمادی عمومی را نسبت به مسئله نماینده مجلس رقم میزند. مسئله بیاعتمادی یکی از بدترین اتفاقات بد در جامعه است."
این جامعه شناس افزود: "مسئله بیاعتمادی در سطح جامعه بسیار تاثیرگذار است و اثراتی منفی بر روی ویژگیهای اجتماعی میگذارد که این موضوع به نوبه خود بر روی موارد دیگر اثرگذار است. "
غفوری یادآور شد: "بیاحترامی چه از سوی خود نماینده مجلس باشد چه از سوی دیگران نسبت به او رخ دهد اعتبار او را زیر سوال ببرد. حالا چه حق با او باشد چه نباشد. نخستین پیام این اتفاق از بین رفتن آن اعتبار همیشگی بود و این نماینده نه فقط در رابطه با رفتار خود که در برابر این از بین رفتن اعتبار نیز باید پاسخگو باشد چرا که نه فقط او که سایر نمایندگان مجلس را دربرمیگیرد. ابعاد آن در جامعه گسترده است و تاثیرگذاری منفی دارد."
ابهام در ماجرا
در حالی که بیاحترامی نماینده مجلس کاملا مشخص است با این حال این اصرار وجود دارد که هیچکس ماوقع آن روز را به طور کامل مشاهده نکرده و فقط بخشی از آن به صورت فیلم منتشر شده است. اما همان چند دقیقهای که به قول نماینده مجلس تدوین شده نشان میدهد حداقل دو بیاحترامی به زبان آن نماینده میآید. با این حال هنوز بسیاری بر این باور هستند که ماجرا ابهام دارد و باید کل آن را بررسی کرد.
مهدی عیسیپور نماینده سابق مجلس نیز در اینباره گفت: "بهتر است بیش از این درباره آن اتفاق صحبت نکنیم و بهتر است ابتدا ابعاد ماجرا مشخص شود در غیر اینصورت نمیتوان ارزیابی درستی از ماجرا داشت."
اما ماجرا واقعا ابهام دارد؟ وقتی که در کلمات نامناسبی در آن فیلم رد و بدل میشود بخشی از ابهام از بین میرود و نمیتوان به صورت قاطع گفت که باید قطعا همه چیز مشخص شود. ابهامی در کار نیست.
بازخورد منفی عمومی
نگاهی به آنچه که در رابطه با این اتفاق در شبکههای اجتماعی افتاد نشان میدهد تا چه اندازه رفتار نماینده مجلس نکوهش شده است. نکته جالب این است که توجیه ویدئویی پس از درگیری با کارمند اداره گمرک باعث شده است تا این نماینده حتی بیشتر در فضای مجازی مورد شماتت و سرزنش قرار بگیرد. در واقع حجم وسیعی از واکنشها در فضای مجازی ، سرزنش درازهی را دربرمیگیرد و کاملا واضح است که وی حداقل در این فضای مجازی نتوانسته است حتی بخش کوچکی از جمعیت جامعه را با خود همراه کند. واکنشهایی که نسبت به این اتفاق دیدیم و شنیدیم توفانی بود که اعتبار درازهی و همصنفهای او را با خود برد.
نکته بسیار مهم دیگر این است که درازهی پس از آن اتفاق میتوانست با یک عذرخواهی ساده از یک توفان جلوگیری کند اما چنین نکرد تا اکنون این جنجال به یک موضوع گسترده و سراسری تبدیل شود. گاهی اوقات معذرت خواهی کردن عاقلانهترین روش ممکن است، چیزی که بسیاری اوقات نادیده گرفته میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد