چه گوشی همراهی برای شما مناسب است؟

هوشمندانه‌های پاییزی

از شهریور تا آخر آبان تقریبا بیشتر پرچمدارهای شرکت‌های مختلف سازنده گوشی راه خود را به بازار ایران پیدا می‌کنند تا طرفداران این گوشی‌ها بتوانند این پرچمداران هیجان‌انگیز را در دست بگیرند.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۷۹

اما واقعیت این است که بدترین زمان برای خرید این گوشیها همان چند ماه ابتدایی عرضه آنها در بازار است، چراکه وجود مشکلات فنی و نرمافزاری معمولا در همین ماهها مشخص میشود و بعد از آن دیگر شاهد مشکلاتی از این جنس در گوشیهای هوشمند جدید شرکتها نخواهیم بود. علاوه بر این، قیمت حبابگونه گوشیهای هوشمند بخصوص در بازار کنترل نشده ایران بسیار پرنوسان است و اصلا به قیمت واقعی محصولات نزدیک نیست. حال با گذشت چند ماه میتوان با خیال راحتیتری به بازار رفت و دنبال یک پرچمدار قدرتمند بود، اما قبل از هر چیز باید این واقعیت را قبول کنید که دیگر با 3 تا 4 میلیون تومان نمیتوان یک گوشی رده بالا خرید و باید حداقل 7 میلیون هزینه کرد. قطعا این مساله ناراحت کننده است، اما این واقعیت دردناک با قیمت دلار گره خورده و نمیتوان انتظار دیگری داشت.

چرا گرانها بهترند؟

وقتی تصمیم میگیرید برای خرید یک گوشی هوشمند پول خرج کنید، مساله آنقدر جدی میشود که باید مانند یک کارشناس حرفهای در مورد گوشیهای هوشمند، پرچمداران موجود در بازار و مشخصات فنی آنها اطلاعات داشته باشید. همین ابتدا باید چند سوال مختلف از خود بپرسید: این که چه ویژگیهایی از گوشی برای شما حیاتیتر است؟ چه مدت میخواهید گوشی خود را نگه دارید، یک یا سه سال؟ آیا میتوانید باز هم برای خرید صبر کنید تا یک گوشی جدیدتر عرضه شود یا دیگر به یک گوشی جدید نیاز دارید؟ دنبال مد و خرید گوشیهای پرچمدار هستید یا عملکرد برایتان مهمتر است؟ برای بیشتر مردم جواب یک پرسش از همه چیز مهمتر است: قیمت، اما واقعیت این است که گوشیهای گران قیمت بهترین ویژگیها، سریعترین پردازندهها و پیشرفتهترین دوربینها را دارند و در واقع بیشتر نیازهای کاربران با گوشیهای گرانقیمت پاسخ داده میشود. پس بیایید در مورد این ابرگوشیها بیشتر بدانیم.

سریعترین مسیر برای رسیدن به یک گوشی جدید

اگر بودجه برایتان مهم است و نمیتوانید از آن صرفنظر کنید، گوشیهای میان رده بهترین گزینه هستند. گوشیهای میان رده نشاندهنده تمام ارزشهایی هستند که یک گوشی هوشمند باید داشته باشد. این گوشیها معمولا سرعت قابل قبولی دارند و با وجود نداشتن دوربینهای پرقدرت و امکانات اضافهای که اکثر مردم بدون آنها میتوانند زندگی کنند، یک گزینه عالی برای همراهی یک یا دو ساله شما هستند. در واقع میتوان گفت اگر میتوانید روزهای خود را بدون صفحه نمایش انعطاف پذیر یا شارژ بیسیم بگذرانید، تلفنهای موجود در این رده برای شما مناسب است. در نهایت، تلفنهای ارزان قیمت، گزینه خوبی برای افرادی هستند که بودجه برایشان اولویت اول است؛ کاربرانی که میخواهند اولین گوشی هوشمند خود را بخرند یا دنبال یک دستگاه ثانویه یا پشتیبان هستند.

مهمترین ترفندها زمان خرید یک گوشی

انتخاب مهمترین ویژگی:

چه چیزی بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب میکند، انداره صفحه نمایش، کیفیت دوربین یا عمر باتری؟ این به محدود کردن انتخابهای شما کمک میکند.

از کلمه میان رده نترسید:

با خرید یک گوشی میانرده میتوانید یک تلفن عالی داشته باشید که با نصف قیمت یک پرچمدار تقریبا همه ویژگیهای استاندارد یک گوشی را در اختیارتان قرار میدهد.

به تبلیغات گسترده توجه نکنید:

گوشیهای هوشمند معمولا هنگام کمپینهای تبلیغاتیشان بالاترین قیمت را دارند. پس اگر حتی میخواهید همان گوشی را بخرید، فریب تبلیغات را نخورید و کمی صبر کنید.

تلفنهای سال گذشته یک معامله بزرگ هستند:

اگر دنبال خرید گوشیهایی هستید که یکسال از عمرشان گذشته، حتما برنده بازی هستید، چراکه قیمت آنها به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده و هنوز از قابلیتهای قابل توجهی برخوردار هستند.

ابتدا گوشی را در یک فروشگاه در دست بگیرید:

حتی اگر از خرید آنلاین لذت میبرید، باز هم برای خرید گوشی هوشمند به فروشگاه سربزنید و گوشی مورد نظرتان را در دست بگیرید، چراکه ممکن است از نظر ظاهر و احساس شخصی، آن را دوست داشته باشید یا حس نفرت پیدا کنید.

از دریای عمیق خود خارج نشوید:

اگر یک کاربر قدیمی آیفون یا اندروید هستید که برای اپلیکیشنهای زیادی پول پرداخت کردهاید و حسابی به این سیستمهای عامل عادت کردهاید، به فکر رفتن به یک دنیای جدید نباشید، چراکه قطعا بیشتر از آن که چیز جدیدی به دست آورید، از دست خواهید داد.

ویژگیهای منحصر به فرد پرچمداران

اگر از حافظه زیاد، پردازنده بسیار قوی و رم بالا صرفنظر کنیم که البته کار بسیار سختی است میتوان وجه تمایز اصلی گوشیهای پرچمدار با دیگر گوشیهای موجود در بازار را در ویژگیهای منحصر بهفردشان دانست. اما این ویژگیها چقدر حیاتی هستند؟ و آیا ارزش پرداخت پول اضافه را دارند؟

از گوشیهای بزرگ نترسید

یکی از اصلیترین ویژگیهای گوشیهای پرچمدار صفحهنمایش بزرگ آنهاست. شاید برای کسانی که پیش از این گوشیهایی با صفحه نمایش نه چندان بزرگ داشتهاند، تحمل یک گوشی آن هم به اندازه یک پاره آجر چندان مطلوب نباشد! اما واقعیت این است که نباید از صفحه بزرگ گوشیها بترسید. در واقع صفحه نمایش فبلتها تا 30 درصد کاربری گوشیها را افزایش میدهد و باعث میشود بهتر از گوشی خود استفاده کنید. علاوه براین خیلی زود به ابعاد بزرگ گوشی خود عادت میکنید و بعد از این گوشیهای معمولی برایتان کوچک به نظر میرسد.

دوربین همه چیز است

شک نکنید که دوربین گوشی هوشمند یک ویژگی بسیار مهم است، پس براحتی از آن نگذرید. معمولا گوشیهای پرچمدار با داشتن دوربینهای دوگانه و حتی سهگانه بهترین دوربینها را دارند، اما بگذارید یک نکته کلیدی در مورد دوربین تلفنهمراه را با هم مرور کنیم. معمولا وقتی به قابلیتهای سخت افزاری گوشی نگاه میکنیم، عددی که توجه ما را جلب میکند دوربین اصلی یا همان دوربین پشتی دستگاه و مقدار مگاپیکسلهای آن است، اما واقعیت این است که دوربین جلوی دستگاه یا همان دوربین سلفی به همان اندازه اهمیت دارد. بدون اغراق بیشتر عکسهایی که شما از خودتان میگیرید به دوربین جلوی دستگاه بستگی دارد. به این عکسهای سلفی، استوری اینستاگرام و مکالمه تصویری را هم اضافه کنید. پس هنگام چک کردن دوربین اصلی حتما نگاهی هم به مقدار پیکسلهای دوربین سلفی بیندازید.

اسکنر صورت؛ هیجانانگیز و کمی کاربردی

این که گوشی هوشمند شما بدون فشار دادن هیچ دکمه یا وارد کردن هیچ رمز و پترنی و فقط با نگاه شما باز شود، میتواند بسیار هیجانانگیز باشد. سرعت پردازش حسگرهای صورت گوشیهای پرچمدار به حدی رسیده که برای دیدن لاکاسکرین گوشیتان کمی به مشکل خواهید خورد. اما این ویژگی آنقدر کاربردی است که بخواهید پول اضافهای برای آن بدهید؟ جواب خیر است. حسگر صورت غیر از این که کمی به سرعت عملکرد شما کمک میکند و باعث میشود که حس باحالی پیدا کنید، کاربری فوقالعادهای ندارد!

نکته مگاپیکسلی

شاید قبولش چندان راحت نباشد، اما مقدار مگاپیکسل به معنای عکسهای با کیفیت بالاتر نیست، چراکه یک دوربین 12 مگاپیکسلی ممکن است عکسهای بهتری از دوربین 16 مگاپیکسلی ثبت کند. این دقیقا همان اصلی است که گوشیهای اپل بارها ثابت کردهاند، زیرا مقدار نوری که دوربین میتواند جذب کند، برای گرفتن عکسهای خوب بسیار مهم است. همچنین نرمافزاری که تصاویر شما را پردازش میکند نیز یک نکته مهم و کلیدی دیگر است. اگر با گوگل کمرای گوشیهای پیکسل عکاسی کرده باشید، این مساله را کاملا درک خواهید کرد.

اگر گوشی اندرویدی خریدید

برگ برنده گوشیهای اندروید دایره گسترده اپلیکیشنهای بومی آن است. نگاهی به اپهای فارسیزبان بیندازید. آنقدر نسخه‌‌های اندرویدی آنها بیشتر است که فروشگاه بسیار بزرگی مانند کافه بازار برای آن راهاندازی شود. این نکته فقط مخصوص ایران نیست و در بیشتر کشورهای غیراروپایی و آمریکا این شرایط پا برجاست. علاوه بر این ابزارهای اصلی گوگل مانند Google Now یا Google Voice Search روی این پلتفرم عملکرد بسیار بهتری دارند. در واقع میتوان گفت این انحصارطلبی گوگل باعث شده که سیستمعامل اندروید قابلیت بهتری نسبت به دیگر سیستمهای عامل در استفاده از سرویسهای گوگل داشته باشد.

اما نقطه ضعف اصلی گوگل، بهروزرسانیهای سیستمعامل اندروید است، زیرا گاهی گوشیهای تحت پوشش این سیستم عامل بیش از یکسال پشت خط بهروزرسانی میمانند و چند پارگی محصولات اندروید بیشتر میشود. معمولا بهروزرسانیهای عمده در اردیبهشت اعلام میشود. سیستمعامل اندروید خالص که برای گوشیهای گوگل یا همان پیکسل عرضه میشود در اول صف بهروزرسانی سیستم عامل قرار دارد. در حالی که طول میکشد تا دیگر تولیدکنندگان تلفنهمراه اندروید را ارتقا دهند. تازه بعد از آن هم معمولا ابتدا معتبرترین و محبوبترین گوشیها بهروزرسانی میشوند و دیگر گوشیها خیلی راحت فراموش میشوند.

اگر آیفون خریدید

اولین نکته مثبت در مورد گوشیهای آیفون بهروزرسانی درست و اصولی سیستمعامل آن است. بهروزرسانیهای iOS تقریبا برای هر مدل بموقع میرسد. دیگر نکته مهم در مورد خرید آیفون هماهنگی بسیار بالای آن با دیگر محصولات اپل است. در واقع اگر یک مکبوک، آیمک یا حتی آیپد دارید، خرید گوشی دیگری به غیر از آیفون یک اشتباه بزرگ به حساب میآید، زیرا به نظر میرسد آیفونها در طول زمان، عناصر کمی عجیب و غریب را توسعه میدهند و با دیگر محصولات اپل مانند مکینتاش بهتر عمل میکنند. اپل معمولا آخرین نسخه عمده iOS را در فروردین اعلام میکند.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که اپلهای قدیمیتر ارزانتر هستند، اما خطر از دست دادن ویژگیهای جدید مبتنی بر سخت افزار تلفنهای آینده را باید به جان بخرید. خطراتی مانند، لمس سه بعدی، ایر دراپ و فیس آیدی که پیش از این تجربهشان کردهایم.

دنبال چه سیستمعاملی باشیم؟

Android 9.0 Pie

این سیستم عامل در حال حاضر به شما کمک میکند تا جدیدترین ویژگیها را داشته باشید، مانند پشتیبانی بهتر از یک صفحه نمایشگر، چراکه با استفاده از آن میتوانید ژستهای حرکتی و البته پشتیبانی از دارک مود یا حالت تاریک را هم داشته باشید. در حال حاضر فقط برخی از تلفنها به این سیستمعامل ارتقا یافتهاند.

Android 8.0 Oreo:

اندروید 8 در حال حاضر نسخه پایدار این سیستمعامل است. البته هنوز بیشترین گستردگی را در اختیار ندارد، اما بیشتر گوشیهایی که در یکسال اخیر تولید شدهاند به این نسخه مجهز هستند. پس هنگام انتخاب گوشی حداقل سیستمعامل مورد نیاز شما همین اندروید 8 است تا شاید مورد لطف گوگل قرار بگیرید و بعد از مدتها به نسخه بالاتر هم بهروزرسانی شوید.

IOS12

خیالتان راحت باشد که تمام گوشیهای آیفون موجود در بازار به این سیستمعامل مجهز است و قطعا بهروزرسانیهای بعدی را هم دریافت میکند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها