حسینی در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

هشدار آمریکایی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت جامعه آمریکا به پیروزی دموکرات‌ها تمایل دارند

قمار انتخاباتی ترامپ

در آستانه انتخابات کنگره، نتایج نظرسنجی‌ها از پیشتازی 7 درصدی دموکرات‌ها حکایت دارد، آیا آنها قادر خواهند بود اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورند؟ دونالد ترامپ انتخابات پیش رو را برای خود یک قمار توصیف کرده است، اما آیا او در این قمار برنده خواهد شد یا ته‌مانده آبروی دولتش نیز در این قمار از میان خواهد رفت؟ گذشت دو سال زمامداری او در کاخ سفید که مملو از مشکلات داخلی و خارجی بوده تا چه حد مردم آمریکا را متوجه سیاست‌های خطرآفرین او کرده است؟ نتایج رای‌گیری امروز آمریکا این پرسش‌ها را پاسخ خواهد داد .
کد خبر: ۱۱۷۵۳۰۳

نتایج یک نظرسنجی تازه که به طور مشترک از سوی روزنامه آمریکایی واشنگتنپست و شبکه ایبیسی نیوز انجام شد، نشان میدهد 50 درصد رایدهندگان ثبتنامشده خواستار کنترل مجلس نمایندگان به دست دموکراتها هستند و 43 درصد پیروزی جمهوریخواهان در این مجلس را خواستار شدهاند. این نتایج که روز یکشنبه منتشر شد ،حکایت از ارجحیت دموکراتها در مقایسه با جمهوریخواهان دارد. روزنامه واشنگتنپست خاطرنشان کرد،پیشتازی 7 درصدی دموکراتها میتواند به آنها کمک کند تا کرسیهای لازم برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را احراز کنند.

پیشتازی رقیبان

در انتخابات امروز رقابت بر سر همه
435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از صد کرسی مجلس سناست. نتایج این انتخابات میتواند واقعا دو سال آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تحتتاثیر قرار دهد و در صورت پیروزی دموکراتها دستکم او را در اجرای اهداف و برنامههایش با موانع متعددی مواجه کند. از آن گذشته شاید پیروزی دموکراتها بتواند راه را برای استیضاح رئیسجمهور چنان که برخی از چهرههای دموکرات میگویند، هموار کند.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی دیگری که روز یکشنبه از سوی شبکه خبری انبیسی نیوز و روزنامه آمریکایی والاستریت ژورنال انجام شد همچنین حاکی از آن بود که دموکراتها به همین میزان در مقایسه با جمهوریخواهان در رقابتهای مجلس نمایندگان برتری دارند. این نتایج نشان داد دموکراتها در میان رایدهندگان ثبتنام شده 6 درصد از جمهوریخواهان پیش هستند. این درحالی است که همین نظرسنجیها میگوید جمهوریخواهان درباره اعتماد رایدهندگان ثبتنام شده به نحوه مدیریت اقتصادی 9 درصد از دموکراتها جلوتر هستند. از آن گذشته در مجموع مردم آمریکا درباره وضعیت اقتصادی کشور خوشبین هستند و 65 درصد از آنها میگویند وضعیت اقتصادی خوب یا عالی است. با این حال نظرسنجیها نشان میدهد 44 درصد رایدهندگان عملکرد ترامپ را قبول دارند اما 52 درصد میگویند موافق عملکرد او به عنوان رئیس جمهور نیستند.

افول محبوبیت ترامپ

ناظران بر این باورند که محبوبیت ترامپ این روزها بشدت کاهش پیدا کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میزان محبوبیت ترامپ این روزها از این هم پایین تر رفته و به 40 درصد رسیده است. به گفته این منبع، قتل جمال خاشقچی، روزنامهنگار منتقد سعودی و موضعگیریهای ضد و نقیض دونالد ترامپ در برابر این جنایت، ارسال بستههای مشکوک برای شخصیتهای دموکرات، حمله به کنیسه پیتسبورگ و مساله ادامه کشتار بیرحمانه عربستان سعودی در یمن و بیعملی آمریکا در قبال این جنگ، خروج بیدلیل ترامپ از تعهد برجام با ایران و اعمال تحریمهای جدید علیه این کشور، همه و همه ضربههایی را به محبوبیت ترامپ به عنوان یک سیاستمدار غیرقابل پیشبینی وارد کرده است. بنابر نظرسنجی موسسه گالوپ، ۵۴ درصد آمریکاییها نسبت به فعالیت رئیسجمهور دیدگاه خوبی ندارند. پایگاه اینترنتی هیل اعلام کرد میزان محبوبیت ترامپ به دلیل رویدادهای اخیر در آمریکا و همچنین پرونده خاشقچی و شیوه واکنش وی بشدت کاهش یافته است.

چند روز گذشته آمریکا شاهد جنجالهای تبلیغاتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بود و عملا رسانه به میدانی برای اتهامزنی ترامپ و باراک اوباما رئیسجمهور پیشین آمریکا تبدیل شده بود. ترامپ در یک نبرد اخلاقی با رئیسجمهور سلف خود گرفتار شد و عرصه را به او باخت. وی در گردهمایی جورجیا از گزینه دموکراتها برای نامزدی «استیسی آبراهامز» برای فرمانداری ایالت جورجیا انتقاد کرد و خطاب به دموکراتها گفت این زن سیاهپوست، این ایالت فوقالعاده را به یک پناهگاه امن برای خارجی‌‌های جانی تبدیل میکند و خانوادههای بیگناه در این ایالت را در معرض صدها جانی قرار میدهد.

اوباما نیز در ایالت ایندیانا تصویری از سیاستهای امروز کشورش ارائه داد که به نوبه خود شرایط بدی را ترسیم میکرد. وی گفت این شرایط را کسی به بار آورده که ترسی از دروغ گفتن یا سوءاستفاده از نگرانی مردم ندارد.

اوباما تاکید کرد: آمریکا اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد و سرنوشت کشور به صندوقهای رای بستگی دارد. دعواهای لفظی بین ترامپ و اوباما هرچند برای مردم آمریکا تازگی نداشت، اما یک بار دیگر توانست تنور انتخابات را بخصوص برای دموکراتها گرم کرده و آنها را به مشارکت بیشتر تشویق کند. طبیعی است اگر دموکراتها با همه توان خود در این انتخابات حاضر شوند موفق خواهند شد پیروزی جدیدی به دست آورده و شکست قبلی خود را در برابر ترامپ نیز تا حدودی جبران کنند .

پیش بینی دشوار است

از آنجا که اکثریت جمهوریخواهان در سنای کنونی بسیار متزلزل است، دموکراتها فقط به افزایش سه کرسی نیاز دارند تا اکثریت را از آن خود کنند. با این حال از آن نظر که تعداد کرسیهای به رقابتگذاشتهشده در سنا عمدتا به دموکراتها تعلق دارد، خطر اصلی آنها را تهدید میکند. ۴۲ کرسی جمهوریخواهان در سنا دستنخورده میماند که درصد قابل توجهی از صد کرسی را شامل میشود و فقط هشت کرسی آنها ممکن است به رقیب واگذار شود، اما از آن سو بیش از ۲۰ کرسی دموکراتها در معرض تهدید است که از این تعداد، ده کرسی به ایالتهایی مربوط است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی اکثریت آرای آن را به خود اختصاص داد. پایگاه تحلیلی واکس انتخابات سنا در ده ایالت را بسیار رقابتی و نزدیک توصیف کرد. به گفته این منبع انتخابات فرمانداریها نیز کاملا پیچیده شده و تنها در برخی ایالتها میتوان با قطعیت از پیروزی یکی از نامزدها سخن گفت.

رسانههای آمریکایی در این میان از گروهی به نام «مردد» سخن می‌‌گویند و معتقدند این امر باعث شده پیشبینی درباره میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات دشوار باشد. به گفته ناظران به هرحال وضعیت این گروه که تعدادشان هم کم نیست بسیار تعیینکننده خواهد بود و اگر آنها به میدان بیایند، میتوانند نقشی اساسی را در نتیجه انتخابات ایفا کنند.

علی باقری

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها