درهیاهوی سال‌های انقلاب که گروه‌های مختلف با هدف سرنگونی رژیم طاغوتی در تلاش برای تئوریزه کردن اهداف و روش خود بودند، امام‌خمینی(ره) به عنوان پرچمدار جریان اسلام‌گرا در مبارزه با نظام شاهنشاهی، ‌ایده متفاوتی درخصوص نحوه مبارزه داشت که همین موجب تمایز ایشان از سایر مدعیان مبارزه علیه استبداد و استکبار می‌شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۶۷
بسیج دانشجویی بستری برای تحقق آرمان‌های امام خمینی(ره)

جام جم آنلاین: امام(ره) معتقد بود باید مبارزه مردمی کرد، به این معنا که برای مردم نقش اصلی قائل می‌شد. استفاده کردن از ظرفیت‌های مردمی، ایده اصلی امام(ره) برای مبارزه با شاه و رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود اما پایان این ایده در 22 بهمن 57 خلاصه نشد و همان‌طوری که نظم قدیمی با مردم به‌هم ریخت، ‌امام‌خمینی(ره) برای ایجاد نظم جدید هم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد.
تبلور این ایده پس از انقلاب اسلامی در قالب «بسیج» شکوفا شد تا هم در بعد سازندگی و هم در بعد سپر حفاظتی انقلاب اسلامی با تشکیل بسیج مستضعفین، ‌‌مردم نقش ویژه‌ای یابند.
ایده‌ای که در جنگ تحمیلی همه‌جانبه علیه ایران در قالب بسیج 20 میلیونی آن‌هم در زمانی که جمعیت ایران کمتر از 40 میلیون نفر بود، بسیار موثر افتاد.
نظام سلطه پس از ناکامی در رویکردهای سخت برای مقابله با انقلاب اسلامی (طراحی کودتای نوژه، جنگ تحمیلی، جنگ‌های داخلی و غیره) رویکرد خود را به جنگ نرم تغییر داد. جنگ نرم که موجب تغییر الگوی فرهنگی در شرایط حساس می‌شود، به نبرد خاموش و خزنده‌ای اطلاق می‌شود که در آن عامل تهدید بدون تظاهر به دشمنی و به کارگیری سلاح و تجهیزات نظامی، در پی از پا درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف بوده تا بتواند با سست نمودن حلقه‌های فکری، فرهنگی و تسلط بر رفتار در حاکمیت سیاسی-اجتماعی ایجاد تزلزل نموده و آن را مطیع و بازیچه افکار خود نماید.
به همین دلیل امام‌خمینی(ره) که پس از جنگ تحمیلی هم همچنان بر ایده استفاده از ظرفیت‌های مردمی اعتقاد داشت با توجه به شروع عرصه دیگری از هجمه به انقلاب اسلامی که اکنون با عنوان جنگ نرم شناخته می‌شود و ‌از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بر پیکر حکومت مستضعفین نواخته می‌شد، ایده استفاده از ظرفیت‌های مردمی را در قالب مراکز مورد هجمه دشمنان انقلاب بسط داد.
امام‌خمینی(ره) به‌درستی تشخیص داده بودند که سنگر مبارزه با این جنگ تمام‌عیار فرهنگی در دانشگاه و سربازان آن همان عموم دانشجویان هستند؛ یعنی همان ایده استفاده از ظرفیت‌های مردمی همچنان اساس بنیان فکری پایه‌گذار انقلاب اسلامی بود و در همین راستا بسیج دانشجویی با پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در دوم آذر 1367 و با رسالت دفاع از اسلام و انقلاب و جلوگیری از نفوذ بیگانه در دانشگاه‌ها و پاسداری از اصول نه شرقی و نه غربی در اکثریت قریب به اتفاق مراکز آموزش عالی در سراسر کشور تشکیل شد.
رهبر معظم انقلاب در خصوص فرمان تشکیل بسیج دانشجویی به دستور امام(ره) می‌فرمایند: «آن روزی که آن حکیم فرزانه یکی از ضروری ترین تشکل ها را بسیج دانشجو و طلبه اعلام کرد، کمتر کسی به اهمیت حضور این مجموعه ارزشمند در دانشگاه ها واقف بود؛ اما امروز که دانشگاه و همه عرصه های زندگی، صحنه زورآزمایی فرهنگی و سیاسی و تبلیغاتی استکبار و صهیونیزم با انقلاب و نظام اسلامی است، روشن بینی امام بزرگوار ما از همیشه آشکارتر گردیده است».
در همین راستا محمد جواد نیک‌روش، مسئول بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه ماموریت ما این است که برای انقلاب اسلامی قدرت نرمی برای پیوند با مردم ایجاد و پیگیری کنیم؛ معتقد است: سازمان بسیج دانشجویی باید بتواند بستری برای تحقق آرمانهای امام(ره) فراهم کند.
در این میان با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری دشمن تا حدودی از غفلت فرهنگی و اجتماعی در کشور استفاده کرد و توانست پایگاه‌هایی در حوزه دانشگاهی، دانشجویی و روشنفکری در عرصه‌های تولید و توزیع اندیشه (قدرت نرم) برای خویش فراهم سازد. به همین دلیل مقام معظم رهبری در یک راهبرد بلند مدت از مفاهیم تهاجم فرهنگی (1370) تا ناتوی فرهنگی (1375) و جنگ نرم (1388) به عنوان دغدغه‌های اصلی کشور یاد می‌کنند.
مسلما یکی از اصول مقابله با جنگ نرم دشمن داشتن برنامه است؛ در همین زمینه، جانشین سازمان بسیج دانشجویی معتقد است باید ابتدا خط مقدم جبهه دشمن را شناسایی کرد و سپس با برنامه‌ریزی به مقابله با آن پرداخت: اگر مسئول حوزه بسیج دانشجویی شدید، پیش پای خودتان را نبندید، طوری برنامه ریزی کنید که حوزه بسیج دانشجویی با یک نقشه عملیاتی برای مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم در محیط دانشگاه پنج سال حرکت کند.
بسیج دانشجو اساساً برای مقابله با تهاجم نرم دشمنان نظام و اسلام تشکیل و تاسیس شده است پس از تشکیل و به ویژه در اواخر سال 79 در تبعیت از فرامین رهبری در برخورد جدی با دشمن در جبهه فرهنگی، فعالیت‌هایی علمی مبتنی بر رویکرد آینده‌نگرانه و استراتژیک در این زمنیه را آغاز نمود که منجر به فعالیت‌های مضاعف در عرصه‌های فرهنگی و اعتقادی، سیاسی، علمی و راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده که به فضل الهی با گذشت زمان، بر انسجام، اثربخشی و پویایی آن در راستای نقش آفرینی شایسته درعرصه‌های دانشگاه، اجتماع در ابعاد اعتقادی، فرهنگی، علمی، سیاسی، ورزشی، صنعتی و آمادگی دفاعی افزوده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها