ایام محرم نوحه های زیادی برای حضرت رقیه سروده و اجرا شده است، اما برخی از آن ها در طی سال ها ماندگارتر شدند.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۰۹
نوحه هایی از دردانه 3 ساله حسین که ماندگار شدند

هر کدام از روزهای دهه اول محرم مربوط به عزادارای برای یکی از شهدای کربلاست و مرسوم است عزاداران سومین روز از این دهه را به نام رقیه دختر سه ساله اباعبدالله عزاداری می کنند و بر مظلومیت ها و مصیبت های آن حضرت می گریند.

حضور کودکان اباعبدالله در صحنه کربلا و سختی های اسارت و آزاری که لشکریان دشمن پس از شهادت امام حسین و اصحاب او بر آنان وارد کردند، نشانی از مظلومیت سیدالشهدا است، شش ماهه امام حسین در روز عاشورا پیش از پدر قربانی راه دین شد و دختر سه ساله امام در جریان حادثه کربلا پس از به اسارات گرفته شدن خاندان اباعبدالله و عزیمت آنان به شام در این منطقه به شهادت رسید.

ماجرای شهادت دختر سه ساله امام حسین آن هم پس از حوادث ناگواری که بر ایشان پس از شهادت پدر و برادرانش اتفاق می افتد، همان چیزی است که از هزار و چهارصد سال گذر حادثه کربلا سینه به سینه نقل شده و هر ساله در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان برای آن روضه ها و نوحه های سوزناکی سروده و خوانده می شود. نوحه هایی که برخی از آن ها با وجود گذشت زمان همچنان ماندگار است.

به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه در پنجمین روز از ماه صفر در گزارشی به برخی نوحه ها و مرثیه های ماندگار مداحان اهل بیت در رثای حضرت رقیه (س) می پردازیم.

نوحه "عمه جان اینجا کجاست" بی شک یکی از بهترین و پر آوازه ترین نوحه ها درباره حضرت رقیه است که اگرچه در دهه 70 توسط حسین فخری از مداحان معروف خرمشهری با همان سبک زیبای جنوبی خوانده شد، اما تا همین چند سال پیش هم می توانستیم رد آن را در دهه محرم در خیابان ها و معابر پیدا کنیم. روایت زیبایی از آنچه بر حضرت رقیه پیش و پس از حادثه عاشورا رخ داد را می توان در ابیات این نوحه شنید.
نوحه دیگر مربوط به یکی دیگر از مداحان جنوبی است که آنهم از نوحه های ماندگار دهه های گذشته به شمار می رود. نوحه "عمه بابایم کجاست" از مداح معروف خوزستانی غلامرضا کویتی پور است که در کنار نوحه های او از جبهه و جنگ خوش درخشید. این نوحه اگرچه روایتی از اتفاقات پس از شهادت شهدای کربلا و وقایعی است که بر سر اسرای کربلا خاصه زینب کبری (س) گذشته، اما چون از زبان حضرت رقیه خوانده می شود می توان آن را در دسته نوحه های مربوط به دردانه سه ساله امام حسین طبقه بندی کرد. شعر این اثر توسط دکتر غلامعلی رجایی از شاعران حماسه سرای دوران دفاع مقدس سروده شد و غلامرضا کویتی پور آن را با صدای خاص خودش اجرا کرد. اشعار این نوحه مظلومیت فرزندان اباعبدالله را بازگو می کند.

نوحه "نگاهش به سمت آسمون" نوحه دیگری است که اوایل دهه جاری در رثای حضرت رقیه توسط حاج محمود کریمی خوانده شد. نوحه ای که نماهنگ های زیادی از آن تولید شد و روایتی سوم شخص از مصیبت های وارد شده بر حضرت رقیه است.
اما نوحه قدیمی دیگری از دوران دفاع مقدس تا به امروز باقی مانده است که مداحان زیادی دوباره آن را اجرا کرده و برخی نیز با اضافه کردن ابیات جدید تغییراتی به آن داده آند. نوحه معروف "عمه بیا گمشده پیدا شده" که اولین بار حاج علی قربانی از مداحان پیشکسوت تهرانی آن را خواند و تا به امروز به عنوان یکی از معروف ترین نوحه های مربوط به ذکر مصیبت حضرت رقیه از آن یاد می شود.
نوحه "یا اباعبدالله الحسین" یونس حبیبی هم از نوحه های ماندگار و قدیمی دوره نوارهای کاست است که پخش دوباره آن بی شک اهالی هیئت و روضه را به دوران خوش دهه های گذشته می برد. نوحه ای برای سه ساله امام حسین و مصیبت های که به گفته مداحش در اولین جمعی که خوانده شد 25 نفر از آن جمع مزد نوکریشان را گرفتند.
اینها شاید تنها بخش کوچکی از صدها و هزاران نوحه خوانده شده برای بزرگ کودک صحنه کربلا باشد. دختری که غم پدرش او را از پای دراورد و امروزه حرمش در دمشق سوریه مامن عاشقان اباعبدالله و خاندان اهل بیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها