دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

مقامات ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند، گزارش‌ها و بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد جمال خاشقچی که چند روز پیش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده، به قتل رسیده است. دولت ترکیه به‌صورت رسمی از مقامات سعودی درخواست کرده است تا در خصوص قتل این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، توضیحاتی ارائه کنند.
کد خبر: ۱۱۶۹۲۴۶
ضدونقیض‌های یک اتفاق/ سرنوشت مبهم یک روزنامه‌نگار عربستانی

فعالیت رسانه‌ای جمال خاشقچی یکی از دردسرهای خاندان حکومتی آل سعود بوده است، به‌طوری‌که به نظر می‌رسد خاشقچی به دلیل مقاله‌هایی که اخیراً علیه سیاست‌های محمد بن سلمان در واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز آمریکا منتشر کرده بود، به قتل رسیده است.
جمال خاشقچی، سال 1958 در مدینه به دنیا آمد، تحصیلات خود را در رشته روزنامه‌نگاری ادامه داد و برای تکمیل آن به دانشگاه ایندیانای آمریکا رفت، جمال سابقه معاونت سردبیر روزنامه عرب نیوز، سردبیر روزنامه الوطن، مدیر شبکه خبری العرب را در کارنامه دارد.
او همچنین به دلیل پوشش مناسب از اوضاع ‌و احوال جنگ افغانستان و مصاحبه با رهبر گروه القاعده به شهرت رسید.
شهرت او فقط به پوشش اخبار افغانستان و دنیای عرب محدود نشده است، او همچنین به دلیل انتقادهای تند خود علیه آل سعود به‌ویژه بن سلمان معروف است.
به عقیده برخی کارشناسان، اجداد جمال خاشقچی تا قبل از جنگ اول جهانی به‌عنوان حاکمان عربستان سعودی بر جزیره العرب تسلط داشتند، که پس از انقلاب بزرگ عربی در سال 1916 و فرو‌پاشی حاکمیت عثمانی‌ها در کشورهای عربی ازجمله در عربستان سعودی باقی ماندند و تابعیت آن کشورها را گرفتند.
این شاهزاده عثمانی ساکن عربستان البته نسبت خویشاوندی نیز با عدنان خاشقچی، یکی از دلالان بزرگ اسلحه دارد،‌ پسرعموی او عدنان،‌ یکی از چهره‌هایی است که در ماجرای ایران کنترا و مک فارلین دخالت داشته است.
خیلی‌ها او را به داشتن افکار لیبرالی می‌شناسند و معتقدند خاشقچی در طول سه سال گذشته یکی از منتقدان پرسروصدای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود که بارها حمله به مردم بی‌دفاع یمن را موردانتقاد قرار می‌داد.
او همچنین سیاست‌های سرکوب گرایانه پادشاه و ولیعهد عربستان را در رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و عربی مورد انتقاد قرار می‌داد که درنهایت در لیست تحت تعقیب بن سلمان قرار می گیرد و راهی زندان آل سعود می شود.
او پس از آزادی به آمریکا می رود و در آنجا فعالیت رسانه‌ای خود را ادامه دهد.
حالا مقام‌های ترکیه‌ای محکم ایستاده‌اند و علی‌رغم تکذیب دولت سعودی برای قتل این روزنامه نگار منتقد،‌ تأکید دارند که خاشقچی از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.
آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند در آن روز گروهی ۱۵ نفره از عربستان سعودی، ازجمله مقام‌های حکومتی ریاض، با دو هواپیما به استانبول آمده، به کنسولگری این کشور رفته و سپس خاک ترکیه را ترک کرده‌اند.
روابط و مناسبات دولت ترکیه و عربستان سال گذشته در ماجرای قطر و حمایت دولت ترکیه از قطری‌ها، رو به تیرگی رفت، روابطی که حالا با قتل یا مفقود شدن این روزنامه‌نگار آن‌هم در کشور ترکیه، می‌تواند رو به وخامت برود.
دولت عربستان در مقابل درخواست دولت ترکیه و انتظار روزنامه‌نگاران ترک و سایر رسانه‌ها مقابل کنسولگری عربستان، در اقدامی نمادین درب ساختمان کنسولگری را به روی همه باز کرد و با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران اجازه بازرسی از ساختمان را داد.
اقدامی که خیلی‌ها معتقدند بیشتر به یک شوی تلویزیونی شبیه بود تا یک شفاف‌سازی برای مبری شدن از یک قتل!
با این ‌حال یکی از نمایندگان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اتهام قتل جمال خاشقچی را "بی‌اساس" خواند و آن را رد کرد. حتی سرکنسول پادشاهی عربستان سعودی در استانبول به رویترز گفت: کشورش آماده است تا در تحقیقات در مورد خاشقچی به مأموران ترکیه کمک کند.
هرچند ضد و نقیض‌هایی در مورد خبر قتل او و یا ناپدید شدنش وجود دارد، اما به گفته نامزد جمال خاشقچی که عدم بازگشت جمال از کنسولگری را به پلیس اطلاع داده است، دوربین‌های ساختمان کنسولگری فقط ورود او را به داخل ثبت کرده است و تصویری از خروج او دیده نمی‌شود. تصویر ورودی که روزنامه واشنگتن‌پست آن را منتشر کرده است.
حالا دولت سعودی به تکاپو افتاده است تا برای خارج شدن از اتهام قتل جمال خاشقچی دلیل بیاورد، دولت سعودی اعلام کرده است مشغول بررسی گزارش‌ها در مورد ناپدید شدن جمال «پس از ترک کنسولگری» است.
اما سیاست‌های در پیش‌گرفته ولیعهد جوان سعودی، چیزی مخالف این ادعاها را نشان می‌دهد. محمد بن سلمان مدتی است اصلاحات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در عربستان سعودی آغاز کرده است، سیاست‌هایی که زندان یا مرگ سرنوشت مخالفان و منتقدان آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها