حاشیه‌نگاری از سفر رئیس رسانه ملی به ترکمنستان

اتحاد شرق برای شکستن انحصار غرب

رئیس رسانه ملی در پنجاه و پنجمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه(ABU) شرکت کرد. علی عسکری ضمن شرکت در این اجلاس که میزبان بیشتر از 700 نفر از رئیسان ومقامات عالیرتبه 270 رسانه از 64 کشور بود به طور جداگانه با مسؤولان رسانه ای کشورهای مختلف اتحادیه مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۹۸

اجلاس سالانه ABU از یکشنبه 8 مهر (30 سپتامبر) در عشقآباد، پایتخت ترکمنستان، همسایه شمال شرقی مان آغاز شد. دکتر علی عسکری و هیات همراه که می خواستند در نشست سران رسانه ای این اجلاس که 12 و 13 مهر (4 و 5اکتبر) برگزار شد، شرکت کنند، ابتدا از تهران به مشهد رفتند. آنها بعد از زیارت حرم امام رضا(ع)، از مسیر زمینی راهی عشق آباد شدند.

رئیس رسانه ملی در این سفر که دیروز جمعه، پایان یافت، جداگانه با معاون رئیس جمهور، وزیران خارجه و ارتباطات و رئیس رادیو تلویزیون ترکمنستان، مدیرکل بین الملل وزارت ارتباطات، فرهنگ و رسانههای چین، مدیر بینالملل رادیو- تلویزیون دولتی کره جنوبی KBS و هند (دور دارشان)، روسای شبکههای NHK ژاپن و CCTV چین گفت و گو کرد. علیعسکری در جمع خبرنگاران حاضر در اجلاس، حضور در چنین نشستهایی را برای هر رسانه ای ضروری خواند و گفت: سازمان صدا و سیما بهعنوان یکی از بزرگ ترین سازمانهای رسانه ای با این هدف در چنین اجلاسی شرکت می کند که با گسترش تعاملات، هم تجربیات خود را در اختیار گذارد و هم در جریان آخرین دستاوردهای رسانه ای قرار گیرد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه آمریکا با استفاده از رسانههای وابسته به نظام سلطه جنگ روانی سنگینی را علیه مردم ایران طراحی کرده است، گفت: ما با هوشیاری در این مقطع حساس حرکت می کنیم و با یک دیپلماسی رسانه ای هوشمندانه و برنامه ریزی شده در پی تغییر فضای موجود به نفع خود و دیگر کشورهای مستقل هستیم.

سد ایران و چین در برابر جنگ رسانه ای آمریکا

نمایندگان چهار کشور مهم شرق و جنوب آسیا یعنی چین، کره جنوبی، هند و ژاپن هم دیدارهای جداگانه ای با دکتر علیعسکری داشتند. مدیرکل بین الملل وزارت ارتباطات، فرهنگ و رسانههای چین ضمن تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در عرصه رسانهای در منطقه و عرصه بین الملل گفت: باید با همافزایی رسانهای و استفاده از تجربیات یکدیگر جلوی انتشار اخبار یکجانبه که هم عرصه سیاست و هم اقتصاد بین الملل را تهدید می کند بایستیم.

رئیس سازمان صدا و سیما هم گفت: تهران و پکن همواره روابط راهبردی در مقاطع مختلف داشته اند و این روابط بویژه در فضای جنگ روانی آمریکا علیه دو کشور باید تقویت شود و گسترش ارتباطات رسانه ای ایران و چین می تواند سد محکمی در مقابل جنگ روانی رسانه ای آمریکاییها باشد.

دکتر علی عسکری افزود: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این ارتباط رسانهای نقشی موثر ایفا کند و تعاملات ویژه ای با چین در بخشهای مختلف رسانهای داشته باشیم. رئیس شبکه CCTV چین هم در دیداری جداگانه به توانایی این کشور در عرصه ارتباطات و فضای رسانهای اشاره و تاکید کرد: ما میتوانیم با گسترش همکاریها در آینده نزدیک یک قدرت رسانهای اثرگذار ایجاد کنیم و طراحیهای ویژه ای داشته باشیم. وی با تشریح ساختار رادیو وتلویزیون در چین افزود: از شما دعوت می کنیم با سفر به چین از ظرفیتهای مختلف ما دیدن کنید تا بتوانیم برنامههای خبری بهتری برای همکاری مشترک داشته باشیم. دکتر علیعسکری در این دیدار هم روابط با چین در عرصه رسانهای را راهبردی و بسیار مهم خواند و گفت: ما باید بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شویم و با همافزایی راه نفوذ رسانههای نظام سلطه را سد کنیم.

تبادل تجربه با ژاپن

رئیس NHK ژاپن در دیدار با رئیس رسانه ملی با بیان اینکه یکی از مهم ترین اولویتهای ما گسترش روابط با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: امیدواریم این روابط به بهترین شکل ممکن گسترش یابد و بتوانیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم. وی از رئیس سازمان صداوسیما دعوت کرد تا در سفری به ژاپن از نزدیک با ظرفیتهای این شبکه تلویزیونی آشنا شود. رئیس رسانه ملی هم در این دیدار با تاکید بر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار NHK قرار دهد، گفت: به لطف خدا و با تلاش مدیران و کارشناسان خود توانسته ایم در سطح قابل قبولی در حوزه نرمافزاری و سختافزاری دست یابیم و میتوانیم این تجربیات را در اختیار شما قرار دهیم و همچنین از ظرفیتهای شما استفاده کنیم.

ساخت سریال با همکاری ترکمنستان

رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار با معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه تاکید کرد :برای ساخت سریالهای تلویزیونی مشترک آمادگی کامل داریم تا با محور «مشترکات فرهنگی»، تولیدات موثری داشته باشیم.

دکتر علی عسکری در دیدار با «بهارگل عبدی وا» به گنجینه اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره و تصریح کرد: چه شخصیتهای بزرگی که ایرانی هستند و ترکمن هم هستند مثل ابوسعید ابوالخیر که در ایران شهرت فراوان دارد و مقبرهاش هم اینجاست یا مختوم قلی خان که یکی از استوانههای هویتی ترکمنستان است و اشعار او آوازه فراوانی دارد و بسیار عمیق و متعالی است اینها و صدها نمونه دیگر مثل اینها می توانند دستمایه کارهای فرهنگی و هنری مشترک بسیاری باشد. رئیس رسانه ملی تولید فیلمهای تلویزیونی ، سینمایی و مستند را از دیگر راههای تقویت تعاملات فرهنگی دانست و تصریح کرد :صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب خود در همه زمینهها از فنی گرفته تا تولید فیلم و سریال را در اختیار کشور دوست و همسایه ترکمنستان قرار دهد.

مفاخر مشترک؛ سرمایههایی برای گسترش روابط

وزیر خارجه ترکمنستان، دیگر مقام کشور همسایه بود که با رئیس رسانه ملی دیدار کرد. دکتر علی عسکری در دیدار با رشید مردوف با بیان اینکه همواره با ترکمنستان رابطهای صمیمی داشته ایم و مردم دو کشور نیز همین احساس را دارند، گفت : مفاخر مشترک دو کشور سرمایههایی برای گسترش بیش از پیش روابط اند و باید روی آنها کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون همیشه تجارب خود را در اختیار ترکمنستان قرار دهد، گفت :بهعنوان مثال ما در صدا و سیما آمادگی داریم با کمک هم سریال ، فیلم سینمایی، تلویزیونی و مستند به صورت مشترک تولید کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما بر ساخت مستندی مشترک برای معرفی بیشتر و بهتر جاده ابریشم تاکید و تصریح کرد :در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص هم دانشگاه صدا و سیما آمادگی دارد پذیرای دانشجویان ترکمنی به صورت تمام وقت یا دورههای عملی کوتاه مدت باشد. وزیر خارجه ترکمنستان نیز با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان صدا و سیما به دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل این کشور اشاره کرد و گفت:ما آماده ایم تا برگزیدگان این دانشگاه را برای دورههای کوتاه مدت به دانشگاه صدا و سیما بفرستیم. مردوف گفت بردی محمد اف، رئیس جمهور ترکمنستان همواره ایران را بهعنوان الگویی در فیلم و سریال سازی مثال می زند و تاکید میکند از ایران یاد بگیرید که چگونه هنرمندانه و تاثیرگذار فیلم و سریال می سازد و به برنامههای سالم برای کودکان توجه دارد.

رئیس رادیو تلویزیون ترکمنستان هم با حضور در محل اقامت رئیس رسانه ملی با او دیدار کرد و خواهان استفاده از تجربیات صدا و سیمای ایران شد. مردان قارلیف ضمن تشکر از حضور دکتر علی عسکری در عشق آباد افزود :فرصت مغتنمی است تا راههای مختلف افزایش همکاری را بررسی و به سرعت اقدام کنیم.رئیس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان تصریح کرد :ما از شما تقاضا داریم تا فیلمها و سریالهای موفق خود را به ما دهید تا آنها را پخش کنیم و مطمئنیم که مردم هم از آنها استقبال خواهند کرد.

دکتر علی عسکری هم با بیان اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توانمندیهای فراوانی دارد گفت: همان طور که به دیگر مسؤولان کشورتان گفتم با توجه به تشابهات فرهنگی که داریم، می توانیم همکاریهای فراوانی داشته باشیم و تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهیم.رئیس رسانه ملی در ادامه این نشست ضمن گرفتن اطلاعاتی از آخرین وضع رادیو تلویزیون ترکمنستان، راهنماییهای لازم را برای چگونگی استفاده از ظرفیت کشورمان ارائه کرد.

هشدار علی عسکری به کره جنوبی

مدیر بین الملل تلویزیون دولتی کره جنوبی (k b s )هم در دیدار با دکتر علی عسکری با اشاره به ارتباط تاریخی تهران و سئول گفت: با پشتوانه این ارتباط تاریخی باید روزبهروز تعاملاتمان را بیشتر کنیم و بویژه در زمینه فرهنگی تبادلات قوی تری داشته باشیم. وی افزود : همان طور که پیشتر اعلام کرده ایم خواستار خرید و پخش فیلمها و سریالهای شما هستیم. نماینده کره جنوبی همچنین از رئیس رسانه ملی دعوت کرد تا در نشستی که با حضور روسای تلویزیونهای مطرح بین المللی از جمله بیبیسی انگلیس ، زد دی اف آلمان ، سی بی اس آمریکا و... در آینده نزدیک در این کشور برگزار می شود شرکت کند.
دکتر علی عسکری در خصوص اهمیت پایدار ماندن روابط تهران و سئول به نماینده کره جنوبی هشدار داد و تاکید کرد: شنیده ایم می خواهید تحت تاثیر جنگ روانی و تحریمهای غیرقانونی آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش دهید. این کار قطعا کاری غلط است و با عکس العمل مردم ایران روبهرو خواهد شد و حتما مردم ما نیز در مراودات اقتصادی با کرهجنوبی تجدید نظر می کنند . وی افزود : اگر شما چنین کاری کنید بخش عظیمی از مشتریان خود در ایران را از دست خواهید داد و مردم ما دیگر کالاهای شما را نخواهند خرید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها