ایجاد مشکل در تأمین ارز دارو

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به رکود در صنعت دارویی کشور به برخی مشکلات در تأمین ارز دارو اشاره کرد و گفت: ارز تعلق گرفته به دارو دچار مشکلات بسیاری شده و این درحالی است که باید تا آبان حداکثر استفاده را ببریم؛ چراکه تحریم‌های شدیدتری را پیش رو داریم.‌
کد خبر: ۱۱۶۳۳۴۹

به گزارش ایسنا، غلامرضا اصغری در دومین روز اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت که در بیمارستان قائم(عج) مشهد برگزار شد، افزود: بهعنوان سازمان غذا و دارو شرایط متناقضی داریم. از طرفی باید داروهای جدید وارد شود و صنعت دارو اقتصادی باشد. این به معنی بازار بزرگتر و فروش بیشتر است. از طرفی نیز باید مدیریت هزینه و کنترل مصرف دارو انجام شود. در بسیاری از جلسهها بیش از اینکه ما بهدنبال رونق و گسترش بازار دارویی باشیم، پیشنهاد دادیم که داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه خارج شود.

اصغری با بیان اینکه کل بازار دارویی کشور در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: روغنی که به کشور وارد میشود چهار میلیارد و برنج سه میلیارد است. حتی مبلغ بازار آرایشی و بهداشتی نیز بیشتر از دارو است. این در شرایطی است که بیش از ۹۶ درصد داروها تولید داخل بوده و ۷۰ درصد بازار داروی کشور به تولید داخل وابسته است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: اگر داروهای تولید داخل را میخواستیم وارد کنیم باید دهها میلیارد دلار واردات دارو انجام میدادیم، اما در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار واردات دارویی انجام میشود و بیش از ۵۰درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید میشود.

وی اظهار کرد: علت این است که اولا مطالبات صنعت دارو به تاخیر افتاده است. طلبی که در حال حاضر صنعت از این پخش دارد بالغ بر 4000میلیارد تومان است. این موضوع باعث شده صنعت برای تامین هزینه وام بگیرد و در این شرایط هزینههای مالی به صنعت داروسازی تحمیل شده، اما این هزینه در قیمتگذاری در نظر گرفته نشده است. از طرف دیگر به صنعت داروسازی اسناد اوراق خزانه تعلق میگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها