بزرگ شدن رحم، احتمال ناباروری و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد

وقتی رحم بزرگ می‌شود

در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های متخصصان زنان، کاربران سوالات زیادی درخصوص علت و چرایی رحم بزرگ‌تر از نرمال و ضخامت دیواره آن در گزار‌ش‌های سونوگرافی خود می‌پرسند و مضطرب به دنبال پاسخی صحیح از سوی متخصصان هستند که اغلب این پرسش‌ها بی‌پاسخ می‌ماند. برای دستیابی به پاسخ این پرسش‌ها با دکتر حسین آصف‌جاه، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی، فلوشیپ و مدرس لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی پیشرفته و مخترع چند ابزار لاپاراسکوپی ثبت و تولید شده در سال 86 به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۷۸۷

بزرگ شدن رحم دلایل زیادی دارد، اما وجود فیبرومهای بزرگ در لایه میانی و داخلی عضله رحم و بیماری آدنومیوز از اصلیترین علل آن است که معمولا با افزایش ضخامت دیواره ماهیچهای رحم و قاعدگیهای دردناک و خونریزیدهنده همراه است.

علل بروز آدنومیوز

آدنومیوز بیماری خوشخیم، اما ناشناخته و دردسرسازی است که در 50-40 سالگی شیوع بیشتری داشته و با شروع یائسگی متوقف میشود. این بیماری در مقایسه با فیبروم و آندومتریوز شیوع کمتری داشته و اغلب وابسته به ژن است که البته به دنبال اعمال جراحی انجام شده روی رحم شانس ابتلا به آن بیشتر میشود.

آدنومیوز چیست؟

آدنومیوز به ضخیم شدن لایه ماهیچهای رحم بر اثر نفوذ بافت مخاطی و پوششدهنده داخلی آن (آندومتر) به درون لایه عضلانی رحم گفته میشود که اغلب پیشرونده و به مرور باعث بزرگ شدن رحم و تشدید علائم آن میشود و به دو نوع موضعی و منتشره قابل تفکیک است. نوع موضعی آن در وسعت کمتر با مرزهای مشخص و علائم بالینی ضعیفتر و نوع منتشره آن که تقریبا کل بافت ماهیچهای رحم را در برمیگیرد، باعث ضخیم و بزرگ شدن رحم با علائم بالینی شدیدتر شده و شانس ناباروری را بیشتر و تا دو برابر ریسک سقط جنین را افزایش میدهد. خوشبختانه درصد سرطانی شدن آدنومیوز بسیار پایین است.

تشخیص آدنومیوز و تخمدان پلیکیستیک

علاوه بر بیماری آدنومیوز، بیماری شایع دیگری با نام تخمدان پلی کیستیک وجود دارد که سبب ضخیم شدن دیواره مخاطی رحم (آندومتر) میشود. دکتر آصفجاه در پاسخ به این پرسش که پزشک چگونه این دو بیماری را از هم تفکیک میکند میگوید: در اغلب مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک، قاعدگی به صورت منظم انجام نشده و همین امر سبب تجمع و ضخیم شدن مخاط داخل رحم (آندومتر) میشود. در بیماری آدنومیوز نیز دیواره رحم ضخیم میشود، اما این ضخامت در ماهیچه میانی رحم و نه مخاط آن اتفاق میافتد که پزشک از طریق سونوگرافی شکمی ترجیحا واژینال و برای تشخیص دقیقتر از طریق ام آر آی و براساس علائم بالینی و معاینات لگنی بیماری را تشخیص میدهد.

درمان بزرگی رحم چیست؟

بزرگی رحم اگر بر اثر رشد فیبرومهای لایه میانی و داخلی رحم باشد متخصص با تجویز دارو، رشد آن را کند یا متوقف یا در صورتی که بیمار مایل باشد اقدام به خروج آن از رحم میکند. دکتر آصفجاه میافزاید در بیماری آدنومیوز هم درمانهای دارویی مختلفی وجود دارد و چون بیماری بهواسطه هورمون استروژن رشد بیشتری میکند، پزشک با تجویز بدون وقفه قرصهای ضد بارداری (LD) به مدت شش ماه تا یکسال قاعدگی را متوقف و بسته به علائم بیماری و کاهش سایز رحم، مصرف قرصها را متوقف یا در صورت لزوم اینبار اقدام به تجویز داروی یائسگی موقت یا در صورت تمایل بیمار، توصیه به بارداری میکند.

درمانهایی برای ضخامت رحم

اگر ضخامت دیواره مخاطی رحم به علت وجود پولیپ علامت دار باشد درمان اصلی آن خروج از رحم به روش هیستروسکوپی و سرپایی است. همچنین ضخامت دیواره مخاطی رحم ناشی از تخمدان پلی کیستیک به واسطه مصرف قرصهای هورمونی یا کورتاژ تشخیصی ـ درمانی، کنترل و قابلیت درمان دارد. اما ضخامتی که بر اثر بیماری آدنومیوز منتشره در ساختار ماهیچهای دیواره رحم ایجاد میشود و بسیار دردناک و خونریزیدهنده است فقط بهواسطه هورمون درمانی قابل کنترل بوده و درمان قطعی آن برای زنانی که قصد بارداری ندارند خروج رحم همراه با تخمدان یا به تنهایی است.

درصد موفقیت جراحی آدنومیوز

سالهاست روش جراحی باز آدنومیومکتومی به منظور برداشتن بافتهای ضخیم رحم در زنان مبتلا به آدنومیوز شدید رحمی انجام میشود که به جای خارج کردن رحم به ترمیم قسمتهایی از آن اقدام میشود که در نتیجه این عمل از شدت درد و خونریزی کاسته و به باروری منجر میشود. به گفته دکتر آصفجاه امروزه این روش با تکنیک لاپاراسکوپی با عوارض و ریسک خطر کمتر توسط متخصصان این رشته در حال انجام است. ضمن اینکه روشهای دیگری همچون آمبولیزاسیون شریان رحمی و استفاده از امواج آر اف از جمله درمانهای نوین است که البته برای بیمارانی که تصمیم به بارداری دارند خیلی توصیه نمیشود.

نقش تغذیه و گیاه درمانی در کنترل آدنومیوز

با توجه به اینکه در منابع علمی و جوامع دانشگاهی نقش موثر تغذیه و گیاه درمانی در پیشگیری و کنترل بیماری آدنومیوز ثابت نشده است، اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که اصلاح رژیم غذایی و برخی درمانهای گیاهی میتواند از شدت علائم این بیماری بکاهد.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها