یک کارشناس صنعت برق در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق خورشیدی هستیم

قطع برق در برخی نقاط کشور باعث شده تا اظهارنظرهای متفاوتی در زمینه دلیل اصلی کمبود برق کشور ایجاد شده باشد، این درحالی است که اغلب کارشناسان معتقدند مدیریت صحیح منابع می‌تواند تعادل تولیدی و مصرفی بیشتر در شبکه ایجاد کند.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۴۱
نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق خورشیدی هستیم

به گزارش جام جم آنلاین ولی الله اسدیان، کارشناس صنعت برق در این زمینه گفت: اصلی‌ترین دلیل گسترش خاموشی‌ها طی روزهای اخیر کمبود تولید و عدم تناسب تولید و مصرف این حامل انرژی در کشورمان است، اما اگر مصرف‌کنندگان همکاری داشته باشند میزان قطعی‌ها کاهش خواهد یافت.
اسدیان در ادامه افزود: افزایش بی‌رویه مصارف خانگی بخصوص در ایام تابستان بار بسیار زیادی به شبکه توزیع و تولید برق تحمیل می‌کند که بعضا با توجه به توان تولیدی و توزیعی امکان تامین آن وجود نداشته و خاموشی برق غیرقابل اجتناب می‌شود.

این کارشناس صنعت برق معتقد است ورود برخی تجهیزات نوین در منازل مثل کولرگازی، ماشین ظرفشویی و ... در واقع حجم بالای تقاضای برق را ایجاد کرده درحالی که شبکه تولید و توزیع متناسب با این روند به‌روز رسانی نشده و همین روند طی سال‌های اخیر توان تولیدی نسبت به میزان تقاضا در ایام پیک را منفی کرده و امروز شاهد خاموشی در برخی نقاط هستیم.

وی تاکید کرد: مدیریت غیراصولی و توسعه شهرها درکنار نا مناسب بودن نظارت بر عایق بندی سازه‌ها روند یاد شده را ایجاد کرده تاجایی که در بسیاری از منازل اتلاف انرژی به اندازه‌ای است که سیستم سرمایشی در تابستان باید بیشتر از حد مورد نیاز در مدار قرار گیرد که این روند مصرف را نیز صعودی کرده است.

اسدیان درباره میزان تلفات انرژی به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن متوسط سن ایجاد شبکه تولید، انتقال و توزیع برق کشور میزان اتلاف و هدر رفتن برق در برخی موارد بالاتر از استاندارد است به عنوان مثال در بخش انتقال تقریبا اتلاف ده درصدی را تجربه می‌کنیم و در بخش توزیع بیش از ده درصد ثبت شده است اما در بخش تولید کمتر از ده درصد هدر رفت برق داریم.

این کارشناس صنعت برق معتقد است اصلاح شبکه توزیع در بخش بار متوسط و خانگی غیرقابل اجتناب است و حتی برای کاهش هدر رفت و هزینه‌های نگهداری لازم است بجای استفاده از کابل‌های هوایی از شبکه‌های زمینی استفاده کنیم. به این دلیل که آسیب‌پذیری و هدر رفت در شبکه‌های زمینی بسیار کمتر است.

وی تاکید کرد: برای جبران کمبود مقطعی برق در فصل تابستان بهترین گزینه، استفاده از نیروگاه‌های تولید برق پراکنده بخش خصوصی نزدیک به مناطق مصرفی است. هرچند نباید فراموش کنیم این راهکاری مقطعی و به عنوان مسکن کوتاه مدت اثرگذار است و باید مدیریت شهری و تراکم جمعیتی را هم درنظر داشته باشیم تا در آینده امکان مدیریت باشد.

این کارشناس صنعت برق با اشاره به کمتر بودن آلایندگی نیروگاه‌های گازی به خبرنگار ما گفت: احداث نیروگاه‌های گازی با توجه به منابع غنی گاز داخل کشور امتیازی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد به این دلیل که می‌توانیم با استفاده از این نیروگاه‌ها براساس پیمان پاریس گام برداشته و با صادرات برق تولید شده از گازی طبیعی کشور زمینه ایجاد ارزش افزوده بالاتری برای اقتصاد ایران ایجاد کنیم.

اسدیان تاکید کرد: اینکه اعلام می‌شود اکنون برای تامین نیاز کشور باید صادرات برق را قطع کنیم اظهار نظری کاملا درست است اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که صادرات برق نباید با سواپ برقی اشتباه گرفته شود؛ به این دلیل که براساس برخی قراردادهای موجود ایران از ترکمنستان برای برخی مناطق استان خراسان رضوی و شمالی برق وارد می‌کند و بجای آن در نقطه دیگر از مرز به خریداران برق ترکمنستان برق تحویل می‌دهد.

وی به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق خورشیدی با توجه به اقلیم ایران امری کاملا منطقی است. بنابراین باید با استفاده از فناوری‌های بروز دنیا و همچنین تجهیزات با کیفیت هرچه بیشتر در زمینه تولید برق خورشیدی سرمایه‌گذاری صورت پذیرد. البته نکته اصلی توسعه این نوع تولید برق هم در گروی ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بوده که متاسفانه اکنون مناسب نیست.

به گفته این کارشناس صنعت برق فارغ از مباحث سرمایه‌گذاری در تولید برق نکته قابل توجهی که باید مدنظر داشته باشیم بحث فرهنگ‌سازی مصرف کاربران متناسب با پتانسیل‌های موجود است، به این دلیل توسعه غیراصولی‌شهرها، تخریب فضای سبز، افزایش تعداد خودروها باعث شده درجه حرارت شهرها حتی تا 3 درجه افزایش یافته باشد که امروز تلاش می‌کنیم این درجه حرارت را با مصرف بیشتر برق جبران کنیم و در حالت مطلوب قرار دهیم به این ترتیب دور از واقعیت نیست اگر بگوییم می‌توانیم این روند را با توجه به مدیریت شهری و کنترل فضای سبز شهری و ساخت و سازها مدیریت کنیم.

اسدیان در پایان بیان کرد: اگر به این موارد توجه نداشته باشیم قطعا طی چند سال آینده بحران بیشتر خواهد شد و مدیریت آن غیر ممکن می‌شود که حتی با پرداخت هزینه‌های بالا نیز امکان تامین انرژی مورد نیاز کشور را نخواهیم داشت.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها