کریمی قدوسی در گفتگو با جام جم آنلاین:

اروپایی ها باید تضمین جدی و عملی بدهند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی ها نشان دادند اگر بخواهند، می توانند مقابله کنند؛ در قصه برجام و ادامه آن و ارتباطش با اروپایی ها باید از خودشان اراده مقابله به مثل داشته باشند و به ما هم طی قراردادی که امضا می شود، تضمین بدهند.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۸۹
اروپایی ها باید تضمین جدی و عملی بدهند

جواد کریمی قدوسی در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار کرد: قرار است این روزها در وین و یا مکان دیگری، بسته اروپایی که نگاه به آینده برجام بعد از خروج آمریکا دارد، تحویل ایران شود و هنوز پیشنهادات مطرح نشده است؛ البته خبرهایی مبنی بر اینکه قبلا پیشنهاداتی را اروپایی ها داده بودند که دولت اعلام کرده بود کف خواسته های جمهوری اسلامی در این پیشنهادات مطرح نشده است و پیشنهادهای خودشان را دوباره منعکس کرده بودند تا اروپایی ها با تمدید زمانی که برایشان صورت گرفته بود، بتوانند تجدیدنظر کنند که حداکثر جمعه پیش رو یعنی یکی دو روز آینده، این نظرات نهایی را تحویل می دهند.

وی معتقد است: آنچه را جمهوری اسلامی خواسته است، ملت ایران خواسته و تبیین این خواسته ها و بیان منطق واضح و آشکار جمهوری اسلامی را رهبر انقلاب مطرح کردند که اروپایی ها تمام آن خواسته ها را بلا استثنا باید در پیشنهادات خودشان مطرح کنند.

کریمی با بیان اینکه چند خط قرمز وجود دارد از جمله اینکه مطلقا حق ورود در فضای موشک و مقاومت ندارند، افزود: همچنین محکومیت آمریکایی ها با دادن پیش نویس قطعنامه توسط فرانسه و انگلیس که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند به خاطر نقض قطعنامه 2231 که جز کم هزینه ترین اقدامات اروپاست، تضمیمن حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به ویژه نفت و حوزه مربوط به تحریم های بانکی که آمریکایی ها همچنان در تلاشند که هیچ بانکی از بانک های اروپا با جمهوری اسلامی رابطه کارگزاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: اخیرا دو بانک کوچکی که هم با ایران کار می کردند، وزارت خارجه آمریکا شخصا تماس گرفتند و از یکی از این بانک ها که تصمیم به قطع رابطه کارگزاری با ایران کرده بود، تشکر کردند و به بانک دیگر هم تذکر دادند اگر رابطه ات را قطع نکنی ما تو را تحریم می کنیم، در کشورهای اروپایی که هیچ بانکی از بانک های مطرح با شما کار نکنند، خب این مطلبی است که سران کشورهای اروپایی هم می گویند ما در بخش خصوصی حق دخل و تصرف نداریم.

کریمی با بیان اینکه باید در بسته شان صراحتا روی این موضوع اعلام نظر کنند و برای همه این موارد تضمین های عملی ارائه شود،گفت: نظام ایران و ملت ما بعد از این همه اعتماد سازی زیان زیادی را از ناحیه برجام متحمل شده است و دیگر قابل تحمل نیست، هم تحریم و هم متوقف کردن پیشرفت های علمی و هسته ای ما قطعا باید این موارد حل شود، در غیر این صورت هفته آینده روز سرنوشت سازی برای اروپایی ها و ادامه کار با جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی در خصوص ضمانت های اجرایی از اروپایی ها هم عنوان کرد: به عنوان مثال به صورت غیررسمی اعلام کرده اند، تا 700 هزار بشکه نفت از ایران می خریم اما این امر صرفا گفته شده است، تضمین عملی به عقد یک قرارداد محکم است که به هیچ وجه آن قرارداد قابل نقض نباشد، با امضای طرفین یعنی کشورهای اتحادیه اروپایی و جمهوری اسلامی باشد. چنانچه نقض بکنند در بحث خرید نفت، طرفی که نقض کننده پیمان است، جریمه سنگینی باید بدهد. چه جمهوری اسلامی به اروپا نفت ندهد و چه اروپا نفت ارائه شده، در قرارداد را خریدش را تضمین نکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث مسائل پولی و بانکی هم باید چند بانک را طی قراردادی با تمام ضمانت ها طرف جمهوری اسلامی قرار دهند و در آن توافق هم ذکر بکنند، در صورتی که آمریکا این بانک را خواست مجازات به جریمه بکند، اتحادیه ارپا جریمه را پرداخت خواهد کرد و آن بانک را پشتیبانی می کند که رابطه کارگزاری اش را با جمهوری اسلامی ادامه بدهد. مهمترین مسئله پیش نویس قطع نامه است. به محض اینکه این قطع نامه تهیه شود رسانه های بین المللی آن را منتشر کرده و همه می فهمند.

وی افزود: اروپایی ها و دو کشور عضو سازمان ملل، قطع نامه برای محکومیت آمریکا دادند، ولو اینکه توسط آمریکا وتو شود. ولی این اقدام آمریکا توسط اروپایی ها باید محکوم شود، همان طور که در بحث افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم همه اروپایی ها محکوم کرده و اقدامات متقابل انجام دادند. یعنی دست به تحریم کالاهای آمریکایی زدند. دست به افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی زدند. اروپایی ها نشان دادند اگر بخواهند، می توانند مقابله کنند. در قصه برجام و ادامه آن و ارتباطش با اروپایی ها باید از خودشان اراده مقابله به مثل داشته باشند و به ما هم طی قراردادی که امضا می شود، تضمین بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها