بی‌سرانجامی اجرای طرح مقبرۃ‌الشعرای تبریز پس از 50 سال

شعرای تبریزی همچنان چشم‌به‌راهند

حدود شش ماه از آغاز سال 2018 میلادی و میزبانی تبریز از گردشگران خارجی و داخلی در قالب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی می‌گذرد، اما این کلانشهر هنوز در اجرای برخی پروژه‌های عظیم فرهنگی خود لاک پشت وار حرکت کرده و به سرانجامی نرسیده است؛ مثل تکمیل طرح مقبرۃ‌الشعرا که از آغاز عملیات اجرایی آن نزدیک به پنج دهه می‌گذرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۹۱
شعرای تبریزی همچنان چشم‌به‌راهند

به گزارش خبرنگار جامجم از تبریز، طرح مقبرۃالشعرا در نوع خود بینظیر بوده و به قول مسئولان، آبروی گردشگری استان و کلانشهر تبریز است. از زمان آغاز عملیات اجرایی این طرح حدود 50 سال میگذرد و مسئولان وعده افتتاح آن را تا آغاز رویداد تاریخی تبریز 2018 داده بودند، اما شنیدهها همچنان از کمبود اعتبار برای تسریع عملیات و برخی اختلافات داخلی پیمانکار با مسئولان مربوطه حکایت میکند.

به عقیده کارشناسان فرهنگی، مقبرۃالشعرای تبریز، مجموعهای غنی از تاریخ ادبیات ایران زمین است و به دلیل آنکه بیش از 410 شاعر و فیلسوف در دلش آرمیده، گستردگی آن از مرزهای جغرافیایی فرهنگی کشورمان فراتر رفته است.

مقبرۃالشعرا یکی از گورستانهای تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب واقع شده و به خاطر جای دادن عارفان و شاعران صاحبنامی چون اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار در دل خود، جایگاه ویژهای در میان آثار تاریخی فرهنگی کشورمان دارد.

از اوایل دهه 50 که طرح معمار غلامرضا فرزان مهر در مسابقه معماری برای ساخت مقبرۃالشعرا برنده شد، قول ساخت یک پردیس فرهنگی نیز داده شده بود تا این مکان محلی باشد برای تجمع هنرمندان و هنردوستان و بتواند با مجموعههای فرهنگی چون حافظیه و سعدیه شیراز رقابت کند. اما باگذشت حدود پنج دهه از آن تاریخ نهتنها از پردیس فرهنگی و معرفی این بخش از داشتههای فرهنگی مردمان این دیار خبری نیست، بلکه خود پروژه مقبرۃالشعرا نیز بعد از سالها عقیم ماندن و خاک خوردن درحالی وارد فاز عملیاتی شده که حرکت لاکپشتی دارد و میرود تا به یکی از تاریخیترین و کهنترین پروژههای در دست اجرای خطه آذربایجان تبدیل شود.

منتظر جذب اعتباریم

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی سابق استانداری آذربایجان شرقی در خصوص این پروژه به جامجم میگوید: باتوجه به اینکه این پروژه یکی از پروژههای سنگین کلانشهر تبریز بوده و از نظر فرهنگی ـ اجتماعی در نوع خود آبرویی برای شهروندان تبریزی قلمداد میشود، استانداری پیگیر اجرای مراحل ساخت آن توسط شهرداری است و تا آنجا که بتواند در تسریع ساخت آن، شهرداری را یاری میکند.

به گفته وی یکی از پروژههایی که پیشنهاد شده بود از محل بودجه 97 ردیف بودجهای اختصاص بگیرد، همین طرح مقبرۃالشعرا بود که به تصویب رسیده و به محض دریافت اعتبار هرچه سریعتر نسبت به تخصیص آن اقدام خواهد شد. ضمن اینکه از محل بودجه استانی نیز حدود سه میلیارد تومان بودجهای اختصاص داده شده، اما گویا به دلیل اختلاف شهرداری با پیمانکار هنوز بودجه استانی تخصیصی جذب نشده است.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه مشکلات مالی این پروژه تاثیر زیادی در رکود و احیانا تعطیلی چند ماهه آن داشته، خواستار مساعدت دولت در تخصیص اعتبار و تکمیل هرچه زودتر مقبرۃالشعرا میشود.

بابایی اقدم میگوید: مقبرۃالشعرا در نوع خود منحصر به فرد است چرا که در هیچ شهر و کشوری چنین مجموعهای نداشتهایم که در این حد و اندازه جلوهگر کاری فرهنگی ـ تاریخی باشد، به همین منظور هم استانداری و هم مجموعه نمایندگان استان در مجلس میتوانند به روند پیشرفت این پروژه کمک کنند.

به میراث ربطی ندارد

نوید مشهوری، رئیس روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی اما در خصوص این پروژه به جامجم میگوید: مسئولیت اصلی طرح توسعه مقبرۃالشعرا بر عهده شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده و هیچ ربطی به میراث فرهنگی ندارد، طوری که بلیت فروشی هم به نهادهای گفته شده مربوط است.

مشهوری میافزاید: میراث فرهنگی استان در راستای تبریز 2018 به اندازه کافی طرح برای اجرا داشته و نمیتواند در خصوص مقبرۃالشعرا نیز دخالت کند.

پول نداریم

شهرداری که همه مسئولیت اجرای طرح را متوجه آن میدانند، اما از نبود اعتبار گلایهمند است. محمدحسین اسحقی، معاون عمرانی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این پروژه یک طرح ملی و فوقالعاده سنگین است، به جامجم میگوید: متاسفانه بهرغم پیگیریهای مکرر با مسئولان ارشد استانی و نیز وزارتخانههای مربوطه تنها موفق شدیم حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان آنهم از بودجه استانی جذب کنیم که این رقم در مقایسه با نیاز 30 میلیارد تومانی پروژه برای تکمیل مبلغ بسیار ناچیزی است. وی اختلاف شهرداری با پیمانکار را هم (که اختلاف مالی است) قابل حل دانسته و گلایه میکند که متاسفانه دولت برای رویداد تبریز 2018 هزینه چندانی پرداخت نکرده چه برسد به پروژه مقبرۃالشعرا.

پروژه بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبرۃالشعرا، با زیربنای ۱۱هزار مترمربع، از بزرگترین طرحهای شهرداری در توسعه زیرساختهای فرهنگی شمالغرب کشور به شمار میرود که شهرداری تبریز، از سال ۹۳ بازآفرینی و احیای این مجموعه تاریخی، فرهنگی را با برآورد ۵۰میلیارد تومان در مجموعه دو ضلع شمالی و جنوبی عهدهدار شدهاست.

سعیده دلال علیپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها