جام‌جم تاثیر پخش یک گزارش خبری را بررسی می‌کند

تغییر یک تقدیر

همین چند شب پیش در اخبار شبانگاهی شبکه سوم سیما،‌ گزارشی از کودک تویسرکانی پخش شد که از بیماری نادر و مادرزادی رنج می‌برد. گزارش نشان می‌داد که امیرعلی، 11 سال با استخوان‌های شکننده‌اش سر کرده و دیگر تاب و توانی برایش نمانده و تنها آرزویش راه رفتن است.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۷۴
تغییر یک تقدیر

به گفته پزشک امیرعلی، کمبود نوعی پروتئین در بدن او باعث شکستگی مدام استخوانهایش میشود، بهطوریکه از دو سالگی چندینبار پاهایش گچ گرفته شدهاند و در اثر آسیبهای پیاپی استخوان لگنش تغییر شکل داده است. بیماری این کودک استئوژنز ایمپرفکتا نام دارد و آنچنان که پدرش میگوید بهطور مکرر و گاه بدون هیچ صدمهای قسمتی از بدنش دچار شکستگی میشود و هنوز خوب نشده نوبت به استخوان دیگر میرسد.

روایت قصه امیرعلی و خانوادهاش که دیگر یارای تامین هزینههای درمانی فرزندشان را نداشتند، در قالب گزارش تصویری، با واکنشهای فراوانی مواجه شد و تا امروز نتایج مثبتی برای او به بار آورده است. این نتایج نشان از تاثیر و توانایی رسانه در شنیده و دیده شدن بخش خاموش جامعه دارد. البته بخت همیشه با همگان یار نیست و متاسفانه این فرصت نصیب و قسمت همه نمی‌شود.

در این مورد بختیاری امیر علی و خانواده‌اش بعد از سال‌ها تحمل رنج و درد آشنایی با خبرنگار محلی تویسرکان است که گزارشی از شرایط دشوار او تهیه کرد و باعث شد صدای امیر علی به گوش مردم و از همه مهم‌تر پزشکی خیر برسد. جام‌جم به این بهانه با مجید موغاری سردبیر اخبار شبانگاهی و امکیر عربی گزارشگر قصه امیر علی گفت‌وگو کرده و از آغاز و انجام این اتفاق برسیده است.

همین چند شب پیش در اخبار شبانگاهی شبکه سه سیما، گزارشی از کودک تویسرکانی پخش شد که از بیماری نادر و مادرزادی رنج میبرد.

گزارش نشان میداد امیرعلی، 11 سال با استخوانهای شکنندهاش سر کرده و دیگر تاب و توانی برایش نمانده و تنها آرزویش راه رفتن است. به گفته پزشک امیرعلی، کمبود نوعی پروتئین در بدن او باعث شکستگی مدام استخوان‌هایش می‌شود. به‌طوری‌که پاهایش از دو‌سالگی چندین‌بار گچ گرفته شده‌اند. روایت قصه امیرعلی در قالب گزارش تصویری،‌ با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و تا امروز نتایج مثبتی برای او به بار آورده است.

یکی از هزار

امیر عربی خبرنگار بومی تویسرکان، گزارشگر این قصه به جام‌جم می‌گوید که از این دست سوژه‌ها همیشه برای خبرنگاران شهرستان پیش می‌آید. او بیان می‌کند: مثلا مدتی پیش پاهای یک دانش‌آموز پس از تصادف عفونت کرده بود و خانواده‌اش به دلیل مشکلاتی که داشتند نمی‌توانستند این موضوع را پیگیری کنند. به کمک رسانه‌های محلی و بنا بر اعتمادی که به من داشتند عکسی از این موضوع کار کردیم و کمک‌هایی جمع شد. مورد امیر‌علی به دلیل بیماری نادر، ناتوانی مالی و دیگر مشکلات خانواده کمی خاص‌تر و استثنایی بود و ما را مجاب کرد که حتما یک گزارش از این خانواده تهیه کنیم.

قول می‌دهم

عربی می‌گوید که تمام تلاشش در لحظه لحظه گزارش این بوده که بینندگان را برای کمک ترغیب کند و ادامه می‌دهد: آدم‌های خیر بسیاری در استان داریم اما فکر نمی‌کردم تا این حد بازخورد دریافت کنیم! برای کمک به امیر‌علی تماس‌های زیادی داشتیم. یکی دیگر از دلایل واکنش‌های گسترده، پخش سراسری این گزارش بود. با این اتفاق الان خیلی‌ها انتظار دارند که گزارش مشکلاتشان از اخبار سراسری پخش شود، اما واقعا نمی‌شود چنین کاری کرد. این مورد به دلیل شرایط خاصی که داشت و البته به خاطر دید بازی که در صدا و سیما و همچنین مدیران استانی خودمان وجود دارد از اخبار شبانگاهی پخش شد. راستش از ابتدا خیلی دوست داشتم این گزارش از شبکه سراسری پخش شود، اما فکرش را نمی‌کردم که این اتفاق بیفتد. تا پیش از این، دکترها به من می‌گفتند برای بهبود امیرعلی قول نمی‌دهند و ما قصد داشتیم، گامی رو به جلو برای سلامت او برداریم و نمی‌خواستیم وضعیتش با جراحی از این که هست بدتر شود؛ اما دکتر طاهری اعظم قول داد و وقتی به او گفتم امیر‌علی می‌تواند راه برود؟ گفت: اگر من عمل کرده‌ام باید راه برود.

جلب نظر خیران

مجید موغاری، سردبیر بخش خبری شبانگاهی ساعت 22 که گزارش وضعیت امیر‌علی در آن پخش شده است، به جام‌جم می‌گوید: ما اغلب گزارش‌های شهرستان را پخش می‌کنیم. این گزارش‌ها معمولا به مرکز استان‌ها ارسال می‌شوند، از آنجا به اداره کل اخبار استان‌ها می‌آید و سپس به بخش اصلی خبر هدایت می‌شوند. پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد نیازمندان بخش کرده بودیم تا نظر خیرها جلب شود. در این مورد هم بعد از پخش گزارش خیران زیادی تماس گرفته‌اند؛ از جمله این افراد، دکتر افشین طاهری اعظم، فوق‌تخصص جراحی لگن بود که برای جراحی رایگان این پسر داوطلب شد. ظاهرا بعد از پخش گزارش به دکتر طاهری اعظم منتقل اطلاع داده می‌شود که چنین موردی وجود دارد و او هم تماس می‌گیرد و تمام هزینه جراحی و بستری امیر‌علی را قبول می‌کند.

آرزویی که برآورده شد

آخرین گزارش پخش شده از بخش خبری 22 شبکه سه سیما نشان میداد که در شب قدر دکتر طاهری اعظم طی جراحی چهار ساعته، پاهای امیرعلی را تا حد زیادی به حالت طبیعی بازگردانده است. موغاری درباره وضعیت کنونی امیرعلی میگوید: آخرین تصاویری که خانواده امیرعلی برایم ارسال کردهاند نشان میدهد که او با واکر در حال تمرین راه رفتن است. امیرعلی همیشه میگفت آرزو دارد مثل بچههای دیگر راه برود و بدود، خدا را شکر این آرزو برآورده شد و با جراحی که در شب قدر انجام شد، انحنای پای او بهتر شده است.

خبر، محملی برای اشاعه نیکوکاری

موغاری معتقد است پخش چنین گزارشهایی بستگی به فضا و جنس بخش خبری دارد و این را نمیتوان الزاما جز رسالتهای خبر دانست، اما به طور کلی آنتن خبر میتواند محملی برای اشاعه نیکوکاری باشد. او میگوید: باید بخش خبری داشته باشیم که نیاز مردم و همچنین کارهای خوب آنان در حق یکدیگر را پخش کند؛ یعنی پرداختن به نیازهای آنان و در عین حال پخش خبرهای خوب از موقعیتهایی که مردم به کمک یکدیگر، محیط زیست و کشور میشتابند. تا به حال پیش آمده که ما یک معضل مردمی را پخش کردیم و از جاهای مختلف حتی از خارج کشور کسانی برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردهاند. گویی به محض اینکه خبرهایی از این جنس را در اخبار شبانگاهی پخش میکنیم، رستاخیر همگانی در کشور راه میافتد. در میان مسئولان دولتی، محلی و مردم تکاپو ایجاد میشود و آنان با ما تماس میگیرند. گاهی تماس مستقیم و پیدا کردن شماره تحریریه برای این افراد دشوار است، اما موردی داشتیم که گفته با 40 جای سازمان تماس گرفته تا بالاخره شماره تحریریه اخبار شبانگاهی را پیدا کرده است تا برای کمک کردن اعلام آمادگی کند.

نوشین مجلسی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها