در مسیر موفقیت

اهمیت مطالعات پروژه در موفقیت استارت‌آپ

برای راه‌اندازی هر کسب وکاری چه کوچک باشد چه بزرگ، باید اقدامات اولیه‌ای صورت پذیرد. این اقدامات احتمال شکست کسب‌وکار را کاهش می‌دهند و امکان رشدی بهتر در بستری مناسب‌تر را فراهم می‌آورند. گام اول این اقدامات، مطالعات پژوهشی پروژه است. برای موفقیت یک استارت‌آپ تنها کیفیت بالا یا فناوری کارآمد کافی نیست. باید هر چه بیشتر با مشتریانمان منطبق شویم.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۳۳
اهمیت مطالعات پروژه در موفقیت استارت‌آپ

مطالعات امکان‌سنجی (Feasibility Study)

یکی از روش‌هایی که به ما کمک می‌کند از موفقیت در راه‌اندازی یک کسب‌وکار مطمئن شویم مطالعات امکان‌سنجی است. در این روش تحقیقاتی، اهداف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار به همراه درآمدها و هزینه‌ها شناسایی می‌شوند و با تحلیل آنها، سودده بودن پروژه مشخص می‌شود. این مطالعات ممکن است براساس جنس پروژه در حجم کوچک‌تری یا به شکلی خلاصه‌تر انجام شود یا مطالعاتی جایگزین آن شوند که فقط بعضی از موارد را سنجش می‌کنند همچون چرخه درآمدی یا بررسی‌های اقتصادی.

بازارپژوهی (Market Research)

برای درک بهتر بازار، پژوهش‌هایی متکی بر حجم انبوه داده‌های مشتریان انجام می‌شود. هدف این مطالعات آشکارسازی رقابت‌های موجود در بازار است و به ساخته‌شدن برنامه‌های راهبردی بازاریابی و برندینگ کمک می‌کنند. همچنین در تصمیم‌گیری حوزه قیمت یا دسته‌بندی کاربران و شناخت مشتریان هدف موثرند. رصد جریان بازار و درآمد یک استارت‌آپ می‌تواند مسیر حرکت آن را روشن کند. داده‌های پژوهش‌های بازار، راهی مناسب برای مشخص شدن بهبود تدریجی یک راهکار هستند. اما برای درک فرصت‌های نوآورانه مطلوب به‌نظر نمی‌رسند.

کاربرپژوهی (User Research)

در یک کسب‌وکار استارت‌آپی، همیشه مشتری، محور ویژگی‌های محصول یا خدمات ارائه شده است. به همین دلیل این که «کاربر چه کارهایی را انجام می‌دهد، چگونه و چرا» همیشه از سوالات اصلی شروع مطالعات کاربرپژوهی است. کاربرپژوهی روی جنبه‌های رفتاری مختلف مصرف‌کننده تمرکز می‌کند. زیرا آنچه مردم انجام می‌دهند یا دوست دارند پیچیده‌تر از آن است که بتوان با روش‌های معمول آنها را به دست آورد و تحلیل کرد. روش‌های کاربر پژوهی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1-‌ روش‌های کمتر ساختاریافته همچون گروه‌های متمرکز، مشاهده‌های کیفی و مردم‌نگاری که برای گام‌های ابتدایی پروژه مناسب هستند. این روش‌ها وقتی از مشکلات احتمالی و شرایط پروژه اطلاعی نداریم کاربرد فراوانی دارند.

2- روش‌های تعیین ویژگی‌های محصول مانند کارگاه‌های تعیین ویژگی و طراحی اشتراکی که به مشخص شدن ویژگی‌های محصولی که بیشتر مناسب کاربران است از دیدگاه‌های تخصصی مختلف کمک می‌کند.

3- روش‌های بیشتر ساختاریافته با خروجی‌های عددی مثل آزمون‌های کاربردپذیری که کمک می‌کند آنچه از دید شما برای ارائه به مخاطبان مناسب بوده است، سنجیده شود. این روش برای ارزیابی محصول یا خدمات در انتهای روند پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داده‌های برآمده از هر روش‌ پژوهشی نیازمند تحلیل است. با غربال داده‌ها و ایجاد ارتباط بین آنها و ترکیب خروجی‌های این روش‌ها می‌توان به بهبود هر چه بیشتر محصول یا خدمت ارائه شده توسط استارت‌آپ کمک کرد. این فرآیندها نباید با پرسشنامه‌های اینترنتی یا مصاحبه‌های غیراصولی اشتباه گرفته شوند. روش‌های پژوهشی باید به درک هر چه بیشتر کاربر کمک کنند و در فرآیند شناخت کاربر موثر باشند. هر چقدر اصولی‌تر از این روش‌ها کمک گرفته شوند و با دقت بیشتری انجام شوند رشد بهتری را برای استارت‌آپ شما رقم خواهند زد.

نگین یشمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها