بازگشت موساد به صحنه جنایت

بحران‌های منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در دهه اخیر سبب نیل نظام حاکم بر خاورمیانه به سمت تغییر شده و این تغییر که به قدرت‌گیری ناگهانی ایران منجر شده، از سوی رقبای این کشور و به‌طور مشخص رژیم صهیونیستی و عربستان به‌عنوان طرحی جهت کنترل خاورمیانه تلقی شده و این دو کشور به‌طور شفاف و رسمی ائتلاف خود را جهت مقابله با آنچه هلال شیعی و امپراتوری ایران می‌خوانند اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۷۷۳۰
بازگشت موساد به صحنه جنایت

در این میان رژیم صهیونیستی جهت مقابله با آنچه ذکر شد و همچنین در امانماندن از ترکشهای بحران در مصر، سوریه، عراق و حتی لیبی راهکارهایی را طراحی کرد:

الف ـ جهت دهی، حمایت و حتی کمک به ایجاد گروههای تروریستی با هدف تغییر هوشمند در جغرافیای بحران.

ب ـ تلاش دیپلماتیک جهت از میان برداشتن سدهای میان خود و اعراب و ایجاد یک جبهه ائتلافی در مقابل محور مقاومت با هدف تغییر در جبههگیری تاریخی اعراب در مقابل خود.

ج ـ بزرگنمایی نیروی نظامی خود با هدف تهدید پیش دستانه و بازداری نیروهای مقابل.

افول و اضمحلال نیروهای تروریستی در حدفاصل مرزهای غربی ایران و دریای مدیترانه، راهکار نخست تلآویو را با مشکل رو به رو کرده و راهکار دوم نیز در بهترین شکل ممکن در نهایت به بدبینی اعراب نسبت به ریاض منجر خواهد شد که این مساله ائتلاف عربی ـ عبری را با اخلال شدید مواجه خواهد کرد. اما موثرترین راهکار رژیم صهیونیستی که همان راهکار سوم بود با تحرکات اخیر دولت سوریه به چالش کشیده شد. همانگونه که پیشتر حزب ا... لبنان توانسته بود تانکهای مرکاوی اسرائیل را ساقط کند، ارتش سوریه نیز توانست به افسانه جنگندههای اف16 فوق پیشرفته این رژیم پایان دهد.

با بررسی دکترین نظامی رژیم صهیونیستی در خواهیم یافت که در وهله نخست این رژیم اساسا توانایی ورود به جنگهای فرسایشی را ندارد و در وهله دوم باید در نظر داشت نبرد مستقیم نظامی با ایران به معنای اعلام جنگ به حماس و حزبا... نیز هست و در چنین شرایطی تلآویو با کابوسی هولناک در مرزهای خود مواجه خواهد شد. از سوی دیگر ریاض نیز از چندان قدرت نظامی در مقابل ایران برخوردار نیست تا تلآویو با اتکا به ائتلاف با این کشور نقصان نبرد رو در رو با ایران را مرتفع سازد.

در این میان باید منتظر بود تا این رژیم دوباره به سمت راهکار قدیمیاش یعنی بهره مندی از مهمترین رکن اطلاعاتی و جاسوسی خود، سازمان اطلاعات و وظایف ویژه موسوم به موساد و بخصوص سازمان مخوف واحد مرکزی اطلاعاتی ارتش موسوم به یگان 8200 سوق پیدا کند. تلآویو در دهههای گذشته هر زمان که به بنبست استراتژیک برخورد کرده است، دوران خلأ استراتژیک خود را با سازمانهای اطلاعاتی خود مرتفع کرده و اکنون نیز میتوان چنین تحلیل کرد که این رژیم به یک دوره خلأ استراتژی جدید ورود پیدا کرده است.

دکتر مانی محرابی

عضو هیات علمی اندیشکده روابط بینالملل ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها