لوح مهربانی قیصر
کد خبر: ۱۱۲۳۵۶۶

افتتاح انجمن ادبی دانشگاه تهران، مهمترین خبری نیست که این تصویر ما را در جریانش میگذارد. در این عکس که خبرگزاری ایسنا از این مراسم منتشر کرده، آیه امینپور، دختر قیصر بالای صحنه رفته تا لوحی را که در یادبود پدرش تهیه شده دریافت کند. کنار او علاوه بر مجید سرسنگی که معاون فرهنگی دانشگاه است، چند چهره شعر پس از انقلاب را بعداز مدتها کنار یکدیگر میبینیم؛ عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری، سهیل محمودی و محمدرضا ترکی. تا باشد از این گردهماییها.

متنعکس

18 بهمن

یاد قیصر در انجمن ادبی دانشگاه

آیین گشایش انجمن ادبی دانشگاه تهران با نکوداشت یاد و خاطره قیصر امینپور و تقدیر از خانواده این شاعر فقید در باغموزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

آقارضا آکتور ادبیات!

چند روز پیش، گزارش اصلی صفحهمان درباره همین جشن امضای عجیب و غریب کتاب «ر ه ش» رضا امیرخانی در فروشگاه انتشارات افق بود. این گزارش را میتوانید با تیتر «شگفتیهای این تصویر آخرالزمانی! / اینجا توکیوی موراکامی یا لندن رولینگ نیست؛ صف خرید یک رمان ایرانی است در تهران» در صفحه 12 روز شنبه بیست و یکم بهمنماه در روزنامه جامجم بخوانید.

آرشیو

19بهمن

صف برای خرید کتاب رضا امیرخانی

عصر پنجشنبه 19 بهمن 1396 جشن امضای «ر ه ش»، تازهترین رمان رضا امیرخانی در کتابفروشی انتشارات افق با صف طولانی خریداران این کتاب همراه شد.

تولد خالق کمیسر مگره

حتی اگر ژرژ سیمنون را نشناسید، بعید است تا حالا اسم کمیسر ژول مگره را نشنیده باشید. مگره قهرمان بسیاری از داستانهای کارآگاهی ژرژ سیمنون است. رمانهایی که آمیزهای از پرداخت استادانه و کالبدشکافی هوشمندانه روان انسانها هستند، هم تاکنون مورد استقبال بینظیر دوستداران رمان کلاسیک پلیسی و هم مورد اقتباس بسیاری از فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی قرار گرفته است. در میان بازیگرانی که کاراکتر مگره را در آثار مختلف بازی کردند، بورو ژان گابن را بیشتر میشناسیم. حتی ما ایرانیها هم در سینما اسیر آقای سیمنون و کارآگاه معروفش بودهایم. تلهفیلم «بازجویی در کافه تهران» که مهدی بهپور آن را نوشت با اقتباس از رمان «سایه گیوتین» ژرژ سیمنون بوده است.

سیمنون بهواسطه خلق شخصیت مگره در 75 رمان و 28 داستان کوتاه و البته نوشتن مجموعا 500 رمان، یکی از پرکارترین و به همین فراخور یکی از ثروتمندترین نویسندههای قرن بیستم بود. امروز بیستوچهارم بهمنماه مصادف با سیزدهم فوریه، 115 سال از تولد سیمنون در بلژیک میگذرد؛ نویسندهای که در 86 سالگی درگذشت.

ماشین زمان

24 بهمن

حرفه؛ رماننویس

مراسم نقد و رونمایی مجموعه شعر «در کلماتم باران میبارد» سروده علیرضا قزوه با حضور سیدعلی موسویگرمارودی، مصطفی علیپور و علی محمد مودب در شهرستان ادب برگزار شد.

پس از این از رمان «برادر انگلیس» قزوه نیز رونمایی شد.

آقای جاذبه

لازم است صدایش را بشنوید وقتی با آن لحن منحصربهفردش شعر میخواند. اگر بشنوید دیگر مهم نیست علاقهمند به شعر بودهاید یا نه. مهم نیست به شعری که به موج نو موسوم است، دلبستگی داشتهاید یا از اساس به اینگونه شعرها، شعر اطلاق نمیکنید. لازم است یکبار بشنوید تا شیفتهاش شوید. احمدرضا احمدی، چنین است. آنقدر جاذبه دارد که هوادارانش از طیفها و رستههای گوناگون باشند. چه بسیار سینماگران و هنرمندان دیگر حوزههای هنر که عاشقانه دوستش دارند و هر جا باشد خودشان را به آنجا میرسانند تا عکسی به یادگار با او در آلبومشان ثبت کنند؛ چهرههایی که خود، خیل عظیمی را در صف پشت سرشان برای ثبت چنین عکسهایی میبینند.

خاستگاه شعر احمدرضا احمدی، دهه 40 شمسی است؛ سالهایی که جریانهای نوگرایی چون موج نو و شعر دیگر، مناسبات برقرار در بدنه شعر فارسی را تغییر دادند. حالا خبر رسیده یکی از کتابهای تازه شعر او، نامزد دریافت جایزه از جشنواره شعر فجر شده است. این جایزه برای احمدرضا، اعتبار چندانی نیست. اگر اهالی جشنواره جایزه را به او بدهند، به جشنوارهشان اعتبار بخشیدهاند.

# هشتگ

28 بهمن

نامزدهای شعر فجر

آثار راهیافته به مرحله نهایی داوری بخش شعر بزرگسال دوازدهمین جشنواره شعر فجر اعلام شد؛ کتابهایی از مرتضی حیدری، احمدرضا احمدی، واهه آرمن، عبدالعظیم صاعدی، رویا شاهحسینزاده، حسین بیگینیا و محمد عسکریساج.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها