جهاد کشاورزی جایزه می‌دهد؛

چغندر بیار، قند ببر! + عکس

چغندرکاران و کارخانجات شکر در معرض ورشکستگی

مهر ماه هر سال ماه شیرینی است ، چراکه در این ماه چغندر قند از مزارع کشور برداشت می شود و کارخانه های تولید قند و شکر نیز فعالیت فصلی خود را آغاز می کنند.
کد خبر: ۱۱۱۹۸۷

با این حال مهر امسال برای کارخانه های تولید شکر داخلی ماه شیرین و دلچسبی نیست و نگرانی در این صنعت موج می زند.
واردات شکر خارجی ، آینده این صنعت را در معرض خطر قرار داده است. بهمن دانایی ، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر در این باره توضیح می دهد.


وضعیت تولید شکر داخلی امسال چگونه است؛
اصلا وضعیت خوبی نداریم. به دلیل صفر شدن واردات تعرفه شکر و ورود انبوه شکر ارزان به بازار ، وضعیت تولید شکر کارخانجات داخلی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. هم اکنون کارخانجات قند و شکر مشغول سرویس خطوط تولید و دریافت چغندر قند کشاورزان هستند اما واقعا معلوم نیست روزهای آینده چه پیش می آید.

قیمت شکر وارداتی در بازار چقدر است؛
هم اکنون هر کیلو شکر وارداتی 520تومان است ، حال آن که با توجه به هزینه های تولید امسال و تورم ، هر کیلو شکر تولیدی داخل دست کم 630تومان تمام خواهد شد که 110تومان در هر کیلو بیشتر از شکر وارداتی است.

علت این تفاوت قیمت چیست؛ آیا هزینه تولید بالا و بهره وری پایین کارخانجات داخلی ، دلیل آن نیست؛
خیر. قیمت جهانی شکر از سال گذشته تاکنون حدود 50درصد معادل 200دلار در هر تن کاهش یافته و همزمان دولت ایران نیز هیچ تعرفه ای بر واردات شکر نبسته است. در نتیجه قیمت شکر وارداتی بسیار ارزان تر تمام می شود. هم اکنون بخش خصوصی و تجار 339هزار تن شکر وارد بازار کرده اند و انبارهای شکر مملو از شکر وارداتی است و تعرفه واردات نیز هنوز تغییر نکرده است . در این شرایط نگرانی زیادی برای کارخانجات داخلی وجود دارد که شکر تولیدی شان فروش نرود و لذا معلوم نیست بسیاری از کارخانجات شروع به کار کنند. این در حالی است که تعهد دولت مبنی بر خرید 400هزار تن شکر از کارخانجات داخلی بلاتکلیف مانده و حتی قرارداد مربوط به این تعهد هم منعقد نشده است.

در این شرایط احتمال ضرر دیدن چغندرکاران نیز وجود دارد؛
دقیقا. چراکه کارخانجات پولی برای پرداخت به آنها ندارند. تنها راهکار پیش روی کارخانه ، استقراض از بانک است. بازپرداخت چنین تسهیلات بانکی با سود 14 درصد ، تنها 3 ماه است که با توجه به چشم انداز نامناسب فروش ، کارخانجات در صورت دریافت این تسهیلات دچار مشکل می شوند. در نتیجه هم اکنون چغندرکاران نیز بلاتکلیف هستند.

پیشنهاد شما برای حل این مشکلات چیست؛
دولت باید فورا چند اقدام انجام دهد تا چشم انداز فروش شکر داخلی در بازار مناسب شود. در نخستین اقدام باید تعرفه واردات شکر افزایش یابد در اقدام بعدی دولت سهمی از تسهیلات 3 هزار میلیارد ریالی بانکی را علاوه بر بخش چغندری به بخش نیشکری نیز اختصاص دهد و سرانجام هرچه زودتر 400 هزار تن شکر تعهد داده شده را از کارخانجات داخلی خریداری کند تا اوضاع به تعادل برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها