دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سند راهبرد اتمی این کشور که بتازگی منتشر شده‌، آستانه پاسخ هسته‌ای به تهدیدهای امنیتی را پایین آورده است. ترامپ علاوه بر فعال کردن دوباره آزمایش‌های هسته‌ای در صحرای نوادا، میلیاردها دلار را به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا اختصاص داده است. مجموع این تلاش‌ها یک بار دیگر جهان را نگران اقدامات کشوری کرده است که در پایان جنگ جهانی دوم با آزمایش‌های هسته‌ای خود میلیون‌ها نفر را در شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن قربانی کرد .
کد خبر: ۱۱۱۸۹۶۴
بازی هسته‌ای ترامپ

به گزارش فارس، روزگذشته چهارمین گزارش جامع وزارت دفاع آمریکا در خصوص بازبینی در قدرت نظامی هستهای این کشور منتشر شد.

به گزارش اسپوتنیک، دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا طی سخنانی درخصوص طرح ترامپ برای تقویت نظامی آمریکا (تریاد) گفت که استراتژی هستهای دولت ترامپ در بخش نظامی نیازمند سرمایهگذاری در بخش تسلیحات بازدارنده هستهای با قابلیتهای مختلف است. دونالد ترامپ سه شنبه هفته پیش در سخنان خود با دفاع از طرح تقویت قدرت هستهای نظامی آمریکا گفت: بهعنوان بخشی از برنامه دفاعی، ما باید تسلیحات هستهای خود را به روزرسانی و تقویت کنیم و همچنین آنها را برای ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه عمل خصمانه هر کشوری، تقویت کرده و قدرتمند سازیم.

وی همچنین با اشاره تلویحی به استراتژی باراک اوباما در خصوص خلعسلاح هستهای در مقیاس جهانی، این ایده را جالب و خوب دانست، اما در عین حال تاکید کرد که جهان هنوز آمادگی لازم برای به اجرا در آوردن این ایده را ندارد.

در همین راستا، جمعی از نمایندگان مجلس سنا با ابراز نگرانی گفته بودند سیاستهای دونالد ترامپ میتواند منجر به ایجاد یک جنگ جهانی هستهای در جهان شود. ترامپ سال گذشته برای اولین بار به وزارت انرژی این کشور دستور داد ظرف شش ماه آینده برای انجام یک آزمایش هستهای جدید آماده باشد. ترامپ در موضعگیریهایی که در گذشته داشته این را پنهان نکرده که بهترین روش برای بازداری هستهای را توسعه برنامه تسلیحات هستهای آمریکا میداند.

مجله «تایم» در گزارشی پیرامون بلند پروازیهای هستهای ترامپ نوشت: او علاوه بر فعال کردن سایت «نوادا» یک طرح 2/1 تریلیون دلاری برای نوسازی و متحول کردن مجموعه تأسیسات تسلیحات هستهای آمریکا را امضا کرده است. همچنین ترامپ، بعد از 34 سال اجازه ساخت یک کلاهک هستهای جدید را برای اولینبار صادر کرد؛ او همچنین بودجههایی را به تحقیق و توسعه موشکهای میانبرد اختصاص داده است.

سند بررسی وضعیت هستهای

در سند «بررسی وضعیت هستهای» (NPR) واشنگتن، سندی که نقش سلاحهای هستهای آمریکا در راهبرد امنیتی این کشور را مشخص میکند، برنامهریزیهایی برای حرکت به سمت ساخت نسل جدید سلاحهای هستهای تشریح شده است. پیشنویس 64 صفحهای این سند که چند روز پیش منتشر شده از برنامهریزیهایی برای ساخت دو سلاح با قابلیت پرتاب از دریا پرده برمیدارد. یکی از این سلاحها قابلیت حمل کلاهکهای هستهای برای استفاده در میادین نبرد را دارد. کلاهک جدیدی که به عنوان سلاح هستهای تاکتیکی شناخته میشود، میتواند توسط موشکهای نصبشده روی زیردریاییها علیه نظامیان در حال پیشروی شلیک شود. این سلاح، با سلاحهای راهبردی که برای نابود کردن شهرها و مواضع نظامی سخت ساخته میشوند تفاوت دارد.

تیم ترامپ معتقد است آمریکا برای مقابله با زرادخانههای تاکتیکی دشمنان به سلاحهای هستهای که قابل استفاده در میادین جنگی هستند نیاز دارد. به باور آنها، ارتش آمریکا در صورت درگیری با روسیه یا چین، به جای نابود کردن کامل شهرهای آنها با سلاحهای راهبردی، میتواند وارد جنگهای هستهای محدود با آنها شود. سند جدید، ملاکهای رئیسجمهور آمریکا برای «اولین استفاده» از سلاحهای هستهای را هم نسبت به روسای جمهور قبلی تغییر داده و دامنه آن را گستردهتر کرده است. مطابق NPR، «حملات راهبردی غیرهستهای» علیه آمریکا یا متحدان این کشور هم از این به بعد جزو شرایطی خواهد بود که رئیسجمهور را مجاز به استفاده از سلاحهای هستهای میکند. مجله «تایم» در توضیح این بخش نوشت که این تعبیر میتواند هرگونه حمله به مراکز فرماندهی و کنترل هستهای یا زیرساختهای شهری را در بر بگیرد.

دولتهای قبلی آمریکا پاسخ هستهای را فقط به رویدادهایی شامل کشتارهای انبوه با سلاحهای کشتار جمعی محدود میکردند. استفان شوارتز، کارشناس سیاستگذاریهای هستهای میگوید: این نگرانی عمده وجود دارد که سایه «چتر هستهای» آمریکا اکنون روی رویدادهای احتمالی بیشتری سایه انداخته و آستانه پاسخ هستهای آمریکا را به سطح پایینتری منتقل کرده است . یک مقام دولتی آمریکا گفته است آزمایش جدید هستهای با هدف هشدار به روسیه، ایران و کره شمالی انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها