متخصص ژئومورفولوژی گفت: با حرکت دو صفحه زمین در منطقه باید منتظر زلزله در نقاط مختلف کشور باشیم.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۴۲
چرایی رخ داد زلزله در نقاط مختلف کشور/ صفحه عربی کدام گسل ها را فعال می کند

به گزارش جام جم آنلاین ، علی اصغر هدایی در پاسخ به سوال چرایی وقوع زلزله در نقاط مختلف ایران از جمله دهرم استان فارس، به میزان، گفت: صفحه عربی و صفحه اقیانوس هند در پی حرکت هایی که داشته اند به ایران فشار وارد کرده و باعث ایجاد زمین لرزه می شوند. صفحه عربی به پهنای حوالی تنگه هرمز تا کردستان عراق به سمت شمال شرق حرکت می کند و در این مسیر به تمامی کشور فشار وارد آمده و باعث ایجاد زمین لرزه می شود.

وی افزود: فرقی میان زلزله سومار،دهرم فارس و زلزله 7.3 ریشتری ازگله وجود ندارد و تمامی انها به دلیل حرکت صفحه عربی ایجاد شده اند.

این متخصص ژئومورفولوژی در مورد چرایی وقوع زلزله در گوریه خوزستان، گفت: در استان خوزستان شهرهای آبادان و خرمشهر جزوی از صفحه عربی محسوب شده و امکان وقوع زلزله در این شهرها کم است. اگر هم زلزله ای در این شهرها رخ دهد، میزان آن بسیار خفیف خواهد بود.

عضو هیئت علمی موسسه هلال ایران، تاکید کرد: در شمال استان خوزستان و مناطقی مانند شوشتر، بهبهان و گوریه به دلیل اینکه در پایه رشته کوه های زاگرس قرار دارند با زلزله مواجه می شوند. زمیت لرزه های این مناطق اگرچه به بیش از 4.5 ریشتر نمی رسند، اما مدت زمان پس لرزه هایشان طولانی است.

هدایی با اشاره به اینکه میان زلزله سومار و ازگله تفاوت وجود دارد، تاکید کرد: گسل زلزله 7.3 ریشتری و زلزله سومار با یکدیگر متفاوت است و فاصله کانونی این دو زمین لرزه 180 کیلومتر است. زلزله سومار که روز پنج شنبه رخ داد زمین لرزه اصلی بود و پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد. امکان رخ داد زلزله ای با قدرت بیشتر در سومار بعید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها