در آستانه اولین سالگرد آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، ارزیابی های منتقدانه ای از عملکرد یک ساله وی در کاخ سفید ارائه می شود.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۴۶
دولت ترامپ در آستانه یک سالگی

جایگاه متزلزل ترامپ در نظرسنجی ها

به گزارش جام جم آنلاین، جدیدترین نظرسنجی ها در آستانه یک سالگی ریاست جمهوری دونالد ترامپ نشان می دهد که وی در کاهش میزان محبوبیت از رکورد همه روسای جمهوری قبل فراتر رفته، و به شکل بی سابقه ای حمایت افکار عمومی و رای دهندگان آمریکایی را از دست داده است.

همزمان با این رکورد تاریخی ترامپ ، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیشتر آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند شاهد استیضاح ترامپ باشند به جای این که بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری آتی به وی رای دهند.

نظرسنجی جدید ای‌بی‌سی نیوز و وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که 52 درصد از رای دهندگان آمریکایی اعلام کرده اند در انتخابات سال 2020 به جای ترامپ جمهوری خواه به یک نامزد دموکرات رای می دهند. بعلاوه 41 درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که مایلند کنگره رئیس‌جمهوری آمریکا را استیضاح کند.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از سوی سی‌ان‌ان که روز سه شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که میزان تأیید عملکرد ترامپ از سوی شهروندان آمریکا با کاهشی دوباره به 35 درصد رسیده و یک رکورد تازه برجای گذاشته است. و در مقابل 59 درصد آمریکایی به طور مشخص عملکرد ترامپ در جایگاه رئیس جمهوری را تأیید نمی‌کنند.

یک نظرسنجی دیگر که تلویزیون سی ان ان حدود یک هفته پیش منتشر کرد نشان می دهد که حدود 60 درصد آمریکایی ها عملکرد دونالد ترامپ را به ویژه در بخش اقتصاد تایید نمی کنند.

در این زمینه کارشناسان اقتصادی آمریکا می گویند ترامپ برخلاف وعده های انتخاباتی خود در توسعه زیرساخت های اقتصادی هیچ هزینه ای نکرده و در بهبود شرایط اشتغال هیچ موفقیتی در مقایسه با دولت باراک اوباما نداشته است.

سیاست خارجی متزلزل و نامنسجم

یکی از مهمترین چالش های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تضعیف جایگاه دستگاه سیاست خارجی و دخالت غیرمسئولانه شخص ترامپ و نزدیکان وی در امور این وزارتخانه است، که نگرانی های زیادی را در میان فعالان سیاست خارجی و کهنه کاران این بخش به وجود آورده است.

باز گذاشتن دست جارد کوشنر، داماد ترامپ در موضوعات خاورمیانه یکی از این مداخلات غیرمسئولانه است که پیامدهای زیادی برای ایالات متحده آمریکا داشته است.

به باور فعالان سیاسی آمریکا جارد کوشنر در مسائل خاورمیانه به دلیل ارتباط نزدیک با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، آمریکا را در شکست های منطقه ای عربستان سهیم کرده، و به نوعی در سیاست خاورمیانه ای روی اسب مرده شرط بندی کرده است.

به همین دلیل ایالات متحده در عمل رقابت راهبردی در تحولات خاورمیانه را به رقیب تازه نفس خود در این منطقه یعنی روسیه واگذار کرده، و در رویکردهای ضد ایرانی و ضد جریان مقاومت هم در موضع ضعف قرار گرفته و ابتکار عمل را از دست داده است.

بر این اساس شکست سیاست های عربستان سعودی در سوریه، عراق، لبنان، یمن، قطر در یک نگاه کلان به منزله شکست ایالات متحده ارزیابی شده و نشان داده است که سرمایه گذاری دولت ترامپ روی عربستان برای سیطره بر تحولات خاورمیانه انتخاب چندان درستی نبوده است.

جارد کوشنر همچنین نماینده ویژه رئیس جمهوری امریکا در طرح صلح فلسطین شناخته می شود و موضوع انتقال سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی از تل آویو به بیت المقدس برگرفته از مشاوره های وی و دیگر لابی های صهیونیست در آمریکاست.

طرحی که نه تنها آینده مسیر سازش را هموار نکرد که این جنین ناقص را در نطفه خفه کرد و موجبات بزرگترین انزوای تاریخ ایالات متحده را در سازمان ملل متحد و نزد افکار عمومی جهان پدید آورد.

کارشناسان دیپلماسی معتقدند که موقعیت متزلزل آمریکا در خاورمیانه بیش از هر چیزی ریشه در مداخله غیرمسئولانه ترامپ و نزدیکان وی در تدوین، طراحی و اجرای سیاست خارجی آمریکا و به حاشیه راندن نهادهای قانونی مسئول سیاست خارجی یعنی وزارت خارجه، شورای روابط خارجی و کارشناسان رسمی این حوزه در کاخ سفید دارد.

نمونه دیگر از مداخلات غیرکارشناسی در سیاست خارجی آمریکا، زیرپا نهادن تعهدات بین المللی آمریکاست. خروج از تعهدات مهم بین المللی نظیر توافقنامه زیست محیطی پاریس و تلاش برای کارشکنی در اجرای برنامه اقدام مشترک در موضوع هسته ای ایران دو نمونه بارز از رفتار دولت ترامپ در رویارویی با توافقات و تعهدات بین المللی آمریکاست که به گسترش بی اعتمادی به ایالات متحده آمریکا منجر شده و حتی نگرانی های متحدین غربی و اروپایی واشنگتن را به همراه داشته است.

باز گذاشتن دست برخی افراد تندرو نظیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد موجب شده است که نقش وزارت خارجه آمریکا در این پرونده کمرنگ شود، و سیاست واشنگتن در عرصه برجام به تقابل با تعهدات صریح آمریکا و مستندات روشن آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع هسته ای ایران گرایش پیدا کند.

دولت ترامپ در ادامه این سیاست، مدعی عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی شده و لایحه ای را برای احیای تحریم های برجامی ایران به کنگره فرستاد، که برخلاف پیش بینی ها، ایالات متحده را در مسیر خروج از تعهدات برجامی خود قرار داده است. و به همین دلیل کنگره با تعلل در تصویب و ابلاغ نهایی این لایحه تلاش دارد بار منفی این اقدام را بر دوش دولت و شخص دونالد ترامپ بگذارد.

کارشناسان روابط خارجی در آمریکا نقدهای مهمی هم به سیاست خارجی دولت ترامپ در دیگر موضوعات مهم بین المللی نظیر مساله کره شمالی، روسیه و چین دارند و اتخاذ سیاست های غیرکارشناسانه، بیان اظهارات غیر دیپلماتیک و سردرگمی دستگاه دیپلماسی آمریکا را دلیل ناکامی سیاست خارجی آمریکا در برابر این کشورها می دانند.

اتهام دست داشتن شماری از نزدیکان دولت ترامپ در پرونده دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک رسوایی متفاوت به شمار می آید که اصل پیروزی انتخاباتی ترامپ را زیر سئوال برده و موجب تضعیف جایگاه قانونی وی در مقام ریاست جمهوری آمریکا شده است.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ یکی از متهمان این رسوایی بزرگ است که تحت فشار رسانه ای و سیاسی ناچار به استعفا شد و به همراه خود شمار دیگری از اعضای تیم انتخاباتی ترامپ را به زیر کشید.

پرونده این اتهام هر روز در کنگره و دستگاه قضایی آمریکا داغ تر و ابعاد دیگری از آن افشا می شود.

شدت انتقادها از سیاست خارجی ترامپ

موج انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ در آمریکا محدود به حزب مخالف دموکرات نیست و غالب سیاستمداران و تئوری پردازان سیاست خارجی آمریکا حتی در حزب جمهوری خواه را به انتقاد صریح از ترامپ و هشدار درباره عواقب رفتار غیردیپلماتیک او در عرصه جهانی واداشته است.

یکی از منتقدان سیاست خارجی دولت ترامپ، نیکولاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوران جرج دبلیو بوش است که هشدار داد، دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به شدت در حال ضعیف شدن است.

نیکولاس برنز، ‌که در دولت دموکرات باراک اوباما هم موقعیت ممتازی داشته است، گفت: سیاست خارجی ترامپ در ۱۲ ماه گذشته در مقایسه با تمام روسای جمهوری آمریکا از جنگ جهانی دوم تاکنون سیر رادیکالی داشته است. ترامپ در زمینه‌های مختلف مثل ناتو، ‌ روسیه، تجارت، آب و هوا و دیپلماسی ضعیف است، و موضع آمریکا به عنوان رهبر جهان را در مسیر سقوط قرار داده است.

سوزان رایس، ‌مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا هم در مقاله ای با اشاره به تضعیف وزارت خارجه آمریکا در دوران ترامپ، رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور را به ناکامی در تأمین منابع و تحقق اهداف وزارت خارجه آمریکا محکوم کرد.

«جان مک کین» سناتور ارشد جمهوریخواه با اشاره به رسوایی‌های تیم ترامپ در ارتباط انتخاباتی با روسیه، این پرونده را با «واترگیت» مقایسه کرد و گفت: «رهبری آمریکا در عرصه جهانی» در دوره باراک اوباما قوی تر از دوره کنونی بوده است.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها