یمن فقیر نیست، فقیرش کرده اند، این کشور دارای منابع نفتی بسیاری است به همین خاطر روی آرامش را نمی بیند.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۰۸
اهمیت یمن برای آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین از اتاق خبر 24، یمن کشوری که اکنون نزدیک به 3 سال است مقابل تجاوز نظامی عربستان و همپیمانان او مقاومت کرده، یک کشور ویژه و منحصر به فرد است.

یمن دارای منابع نفتی و گازی فراوانی است که همچنان دست نخورده باقی مانده و شرایط استخراج به خاطر وضعیت جنگی این کشور ایجاد نشده است.

نفت تنها دارایی مردم یمن نیست، بلکه زمین های این کشور بسیار حاصلخیز است، داشتن آب های فراوان به ویژه آب های زیر زمینی این کشور را می تواند از لحاظ کشاورزی نیز علاوه بر خودکفا شدن، صادر کننده محصولات کشاورزی کند.

اما این کشور ثروتمند همیشه فقیر نگه داشته شده و با اختلافات و جنگ های طولانی گرفتار بوده است. در واقع فرصت رشد و ایجاد رفاه به مردم یمن داده نشده است.

علاوه بر منابع نفتی و ظرفیت کشاورزی این کشور، یمن در منطقه ای بسیار راهبردی قرار دارد که دستیابی به آن آرزوی کشورها و رژیم هایی همچون آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و حتی مصر است.

از یک سو مقابل خود دریای عرب را دارد و از سوی دیگر تنگه باب المندب را مالک است که یک تنگه بسیار مهم و حساس از هر لحاظ است.

تنگه باب المندب از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی یک تنگه استراتژیک است که چشم طمع نظام سلطه همواره به آن بوده است.

منطقه خلیج فارس، دریای عمان، دریای عرب و آنگاه تنگه باب المندب یک منطقه و مسیر ویژه و حساسی را شکل داده است.

اگر به کشورهای اطراف یمن بنگریم چه صحنه ای دیده می شود؟! آیا کشورهایی فقیر، عقب افتاده با درصد بالای بیکاری و فقر وجود دارد؟

اکثر کشورهایی که با یمن مرز مشترک دارند، ثروتمند و در رفاه و آسایش به سر می برند، از کشور آرام عمان گرفته تا کشور متجاوز عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، همگی در وضعیت بسیار مناسب اقتصادی قرار دارند.

اما یمن با داشتن منابع بزرگی از نفت، در فقر به سر می برد و مردم این کشور در شرایط کنونی با حملات نیروهای ائتلاف ضد یمن قتل عام می شوند و به شهادت می رسند.

یمن در حالی فقیر است که یکی از بزرگترین میدان های نفتی جهان را در خود جا داده است حتی گفته می شود ذخایر نفت یمن بیشتر از ذخایر نفت عربستان سعودی است.

در واقع یمن به عنوان یک منبع ذخیره نفت برای روزهایی است که تولید طلای سیاه که نبض اقتصاد جهان است، با اختلال و مشکل روبرو شود یا حتی پایان یابد و آنگاه است که نفت استخراج شده از ذخایر یمن عرضه خواهد شد.

تنگه هرمز که یک تنگه حساس تر از تنگه باب المندب است، تهدیدی علیه دشمنی های آمریکا و همپیمانان او با ایران بوده است.

تنگه هرمز در خلیج فارس در دست ایران است و هر گاه تهدیدات دشمنان عملی شد، با اراده ایران بسته خواهد شد و شریان فروش نفت مختل می شود.

عربستان و آمریکا در پی این بوده اند تا از حساسیت و اهمیت تنگه هرمز بکاهند، چون آن را تهدید علیه خود می دانند.

هر چند اکنون و سال ها است که تنگه هرمز بدون هیچ مشکلی در حال عبور دادن نفتکش ها است، اما دخالت ها و فتنه انگیزی هایی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی صورت می گیرد، در پی همین اتفاق است.

پس از انقلاب مردم یمن و روی کار آمدن حوثی ها و انصارالله در این کشور که با همراهی گسترده مردمی همراه بود، آمریکا، عربستان و اسرائیل یمن را از دست رفته می پنداشتند.

دسترسی آنها به یمن قطع شد و آن طرح و برنامه هایی که برای آینده این کشور داشتند، بر باد رفته دیدند.

شاید اگر تنگه باب المندب بسته شود، تأثیر منفی زیادی بر روی اهمیت راهبردی تنگه هرمز نگذارد، اما بر روی کانال سوئز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

به همین خاطر سلطه بر یمن با دستیابی به تنگه باب المندب برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی حاضر است برای آن در کشتار کودکان و مردم مظلوم یمن شریک باشد.

طرح آمریکا برای یمن، تشکیل یک دولت دست نشانده وابسته است تا بتواند هر کاری در این کشور انجام دهد.

وجود یک دولت انقلابی و مردمی که مخالف دخالت، حضور و نفوذ آمریکا، عربستان و دیگر دشمنان این کشور هستند، قابل تحمل نیست.

جنگ علیه یمن برای از پا در آوردن مردم مقاوم، مظلوم و انقلابی این کشور است.

اما همانگونه که نظام سلطه در جنگ عراق و سوریه شکست را متحمل شد، در جنگ یمن نیز شکستی سخت تر را تجربه خواهد کرد و باعث سقوط رژیم متجاوز و جنایتکار سعودی خواهد شد.

محمد صفری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها