«نه بزرگ» جامعه بین‌الملل به تصمیم ترامپ درباره قدس

آمریکا تحقیر شد

روز پنجشنبه مجمع عمومی کشورهای عضو سازمان ملل به‌رغم تهدیدهای توخالی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره وضعیت قدس با 128 رأی موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع به تصویب رساندند. به گفته کارشناسان، این تصویب سیلی محکمی از سوی جامعه بین‌المللی بر گونه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و تصمیمات نابخردانه‌اش مبنی بر قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود؛ تصمیمی که اعلام آن موجی از اعتراضات گسترده مردمی را به‌دنبال داشت و در محافل بین‌المللی نیز دولت آمریکا را در یک انزوای حقارت بار قرار داد. روز گذشته محمود عباس در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: آمریکا دیگر میانجیگر بیطرف در مذاکرات صلح نیست و تشکیلات خودگردان دیگر این کشور را به‌عنوان یک واسطه قبول ندارد. وی گفت: راه‌‌حل دو دولتی جایگزینی ندارد و این موضوع فقط با مذاکره دوطرفه محقق می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۸۲

براساس قطعنامه تصویب شده از سوی مجمع عمومی، کشورهای عضو، بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسند. در این قطعنامه تأکید شد هرگونه اقدام با هدف تغییر بافت شهر قدس، باطل و بی‌اثر است. این قطعنامه همچنین بر ضرورت لغو هرگونه تصمیمی که با هدف تغییر بافت شهر قدس صورت می‌گیرد، تأکید داشت و به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا را محکوم کرد. گرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی برای کشورهای عضو الزام‌آور نیست، اما به لحاظ افکار عمومی جهان تاثیر زیادی بر سیاست کشورهای عضو دارد. پیش از آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود قصد دارد سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کند و آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

رای منفی کشورهای اروپایی، عرب و مسلمان به‌صورت یکپارچه علیه آمریکا برای وجهه جهانی این کشور بسیار گران تمام شد. به‌طوری که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت «آمریکا این روز را فراموش نخواهد کرد.» هیلی پیش از آن نیز کشورهای مخالف را تهدید کرده بود اگر به این قطعنامه رای مثبت بدهند او نامشان را ثبت کرده و در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا خواهد گذاشت. اما این تهدیدها کارساز نبود و باجگیری آمریکا از جامعه بین‌المللی نتوانست موفقیتی را برای واشنگتن به‌دست آورد.

به گزارش سی ان ان، نیکی هیلی بعد از این رای‌گیری به انتقاد پرداخت و گفت که آمریکا از این به بعد به سازمان ملل متحد طور دیگری خواهد نگریست.

استقبال کشورهای عربی و اسلامی

کشورهای عضو سازمان ملل بویژه کشورهای عربی و اسلامی، سازمان‌ها و احزاب سیاسی در سطح جهان و نیز گروه‌های مقاومت فلسطینی با استقبال از این رای‌گیری یک بار دیگر بر حق قانونی فلسطین تاکید کردند و یادآور شدند بیت‌المقدس پایتخت ابدی فلسطین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از موضع جامعه جهانی که توجهی به تهدیدات ترامپ در قطع کمک‌های آمریکا از کشورهای حمایت‌کننده از این قطعنامه نکردند، قدردانی کرد. نبیل ابو ردینه، سخنگوی این تشکیلات گفت: از همه کشورهایی که از این قطعنامه حمایت و پشتیبانی کردند تشکر می‌کنیم چرا که نشانه اراده سیاسی آزاد با وجود تمامی فشارهایی بود که بر آنها وارد شد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این قطعنامه پیروزی حق و عدالت و تاریخ بود و کشورهایی که از آن حمایت کردند اراده ملت آزاد در مخالفت با سلطه آمریکا و اقدامات سیاسی زورگویانه واشنگتن را به نمایش گذاشتند. هنیه از دولت آمریکا خواست از تصمیم خود درباره قدس صرف‌نظر کند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را پیروزی مقاومت ملت فلسطین و سیلی به‌صورت آمریکا و اسرائیل دانست و گفت این اقدام گامی در مسیر طولانی مبارزه با اشغالگران صهیونیست است. اتحادیه عرب، مقامات ترکیه و ایران، موسسه الازهر مصر و دیگر کشورهای اسلامی نیز به صورت جداگانه از تصویب قطعنامه مجمع عمومی استقبال کرده و برحق فلسطینی‌ها تاکید کردند. روسیه نیز قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس را شکست بزرگی برای آمریکا دانست. در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شد، گفت: با این قطعنامه مخالفت می‌کنیم و با کشورهایی که به این قطعنامه رای نداده‌اند بخوبی رفتار خواهیم کرد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در همین رابطه نوشت: این اقدام خشم اندکی علیه اسرائیل و سیلی محکمی به ترامپ بود. این رای فقط علیه اسرائیل و سیاست هایش نبود بلکه علیه سیاست‌های ترامپ و رفتار شخصی او بود.

نگاهی به کشورهای مخالف و ممتنع

کشورهایی که روز پنجشنبه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس رای منفی داده و از رژیم صهیونیستی و آمریکا حمایت کردند، در جهان از موقعیت و مواضع بسیار ضعیفی برخوردارند به‌طوری که تعداد جمعیت چهار کشور از 9 کشور رای‌دهنده نزدیک به 200 هزار نفر می‌رسد. 9کشوری که در مخالفت با این قطعنامه رای دادند، عبارتند از: گواتمالا، هندوراس، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو و توگو. برخی دیگر از این کشورها در جست‌وجوی کمک‌های مالی آمریکا هستند و به همین دلیل یا رای مخالف داده یا به‌صورت ممتنع در کنار ایستادند. برخی از این کشورها در بسیاری از قطعنامه‌های گذشته نیز به نفع اسرائیل رای داده بودند. برای مثال توگو یکی از این کشورهاست که امید دارد 300 هزار دلار از آمریکا کمک بگیرد. یا کنیا تلاش می‌کند به بیش از نیم میلیون دلار آمریکا دست یابد. با این حال بعضی کشورهای دیگر مانند مصر و اردن بودند که هرچند امیدوار به کمک‌های میلیاردی آمریکا هستند، اما روز پنجشنبه علیه ترامپ رای دادند. به گزارش شبکه المیادین، دلار‌های آمریکا نیز نتوانست روز پنجشنبه به یاری واشنگتن آمده و نیمه‌آبرویی برایش به‌دست آورد.

عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در این باره نوشت: رای دو سوم اعضای سازمان ملل به قطعنامه محکومیت یهودی‌سازی قدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، به منزله شکست سخت آمریکا و سیلی محکم به این کشور است. وی در یادداشتی در روزنامه عربی الرای الیوم نوشت: تصویب این قطعنامه با اکثریت آرا، بینی آمریکای متکبر را به خاک مالید و پیام محکمی برای دونالد ترامپ و دولت وی ارسال کرد.

سومین جمعه خشم

مردم مقاوم فلسطین دیروز همزمان با سومین جمعه متوالی خشم به خیابان‌ها آمدند تا علیه تصمیمات اتخاذ شده درباره قدس دست به تظاهرات بزنند. به گزارش فارس، هزاران نمازگزار فلسطینی پس از نماز جمعه در مسجدالاقصی، از سمت باب‌العامود خارج شدند و تظاهرات خود را آغاز کردند. همزمان تظاهرات مشابهی در شهرهای مختلف کرانه باختری مانند قلقیلیه، بیت‌لحم و الخلیل آغاز شد. در برخی مناطق مانند بیت‌لحم درگیری‌هایی رخ داد و نظامیان رژیم صهیونیستی با گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان فلسطینی کردند. تظاهرات علیه تصمیم ترامپ در کشورهایی مانند تونس و اردن نیز جریان داشت.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها