شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری با سه کارکرد

شهرک‌سازی در کنار دیگر کارهای اشغالی رژیم صهیونیستی، یکی از مهم‌ترین اقدامات تنش‌زای این رژیم در بیش از نیم قرن گذشته بوده است. این اقدام در کنار دست درازی اسرائیل به اماکن مقدس، آوارگی فلسطینیان، اشغال مزارع و باغات فلسطینی از جمله دلایلی است که ابعاد اشغال فلسطین را از سوی این رژیم بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۲۶

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در کنار سرنوشت بیت‌المقدس و آوارگان فلسطینی، از مهم‌ترین موضوعات مطرح در گفت‌وگوهای سازش بین دو طرف است.

در آخرین تحول در همین ارتباط رسانه‌های رژیم صهیونیستی از طرح این رژیم برای احداث شهرک‌های جدید در کرانه باختری رود اردن خبر دادند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه نوشت: مقامات اسرائیل امروز سه‌شنبه گزارشی ارائه کردند که درخصوص یک پروژه شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری رود اردن است. در این گزارش آمده است به موجب این پروژه، سه شهرک جدید در مناطق کرانه باختری رود اردن احداث خواهد شد.

گفتنی است، کابینه رژیم صهیونیستی هنوز موافقت خود را با احداث این شهرک‌ها اعلام نکرده و بودجه‌ای نیز برای آن اختصاص داده نشده است، اما در عین حال علاوه بر احداث سه شهرک مذکور، توسعه شهرک‌های موجود در کرانه باختری رود اردن نیز از دیگر اهداف صهیونیست‌هاست.

توسعه شهرک‌ها توسط رژیم صهیونیستی که برخلاف قوانین بین‌المللی است طی هفته‌های اخیر و پس از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی این اقدام ترامپ را به منزله چراغ سبزی برای همه اقدامات غیرقانونی‌اش در نظر گرفته و بر آن است تا با علم به کار ویژه این شهرک‌ها از وضعیت موجود و همراهی دولت آمریکا و برخی کشورهای عربی در منطقه، کمال استفاده را برده و بتواند اهداف خود را در حوزه شهرک‌سازی تکمیل کند.

شهرک‌ها و کارکردهای آن

شهرک‌هایی که عموما رژیم صهیونسیتی می‌سازد از آن برای اهداف خاصی بهره می‌برد و در عین حال کارویژه‌ای را در چند حوزه و جهت برای آن تدوین می‌کند.

کارکرد امنیتی

شهرک‌ها علاوه بر تامین عمق استراتژیک بیشتر برای صهیونیست‌ها، تاثیر مطلوبی برای حمایت از این رژیم بویژه در اراضی درون خط سبز در برابر مقاومت فلسطینی‌ها دارد. همچنین این نکته قابل ذکر است که علاوه بر مناطق القدس، الخلیل، بیت‌لحم و رام‌الله که شاهد تجمع شهرک‌ها هستیم اصولا سه کمربند شهرک‌نشینی در مناطق غور اردن، محور غربی (همسو با خط آتش بس) و محور آریل دیده می‌شود که کار ویژه آنها تامین امنیت رژیم اسرائیل است.

کارکرد اقتصادی

اسرائیل تلاش می‌کند با ایجاد شهرک‌ها در مناطق خوش آب و هوا و حاصلخیز، اقتصاد خود را با آنها تقویت کند به طوری که محصولات این شهرک‌ها اعم از کشاورزی و صنعتی را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. عمق اهمیت اقتصادی شهرک‌ها برای این رژیم را می‌توان در واکنش مقامات اسرائیلی به تصمیم اتحادیه اروپا در برچسب زدن به محصولات شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و جولان اشغالی مشاهده کرد. امری که رژیم صهیونیستی را به تکاپو و قطع تماس‌های خود با اروپایی‌ها درباره مساله فلسطین واداشته است. اتحادیه اروپا در صدد بود تا محصولاتی را که در شهرک‌های اراضی اشغالی تولید شده است، تحریم کند.

کا رکرد جمعیت شناختی

از این کارکرد به عنوان وسیله‌ای برای افزایش جمعیت صهیونیست‌ها در یک منطقه و نیز ایجاد پراکندگی در میان جوامع فلسطینی بهره جسته می‌شود. به عبارت دیگر، بنا به اعلام مرکز آمار فلسطین از زمان امضای قرارداد اسلو تا پایان سال 2013، تعداد شهرک‌ها 182 درصد رشد داشته که این رقمی قابل توجه است. تعداد شهرک‌نشین‌ها در اراضی فلسطینی 1967 نیز به حدود 950 هزار نفر در این مدت رسیده است.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها