با شوکت حجت، دوبلور و گوینده رادیو

چوب والد را از سر بچه‌ها برداریم!

صدای شیرین و گرم منوچهر والی‌زاده برای شنوندگان رادیو و بینندگان فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی آشناست. کافی است، رادیو را روزهای سه‌شنبه از ساعت هفت صبح روی موج رادیو پیام تنظیم کنیم. آن وقت شنونده صدای پرانرژی این گوینده پیشکسوت خواهیم بود که به قول معروف، در این عرصه مو سپید کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۷۰۳
والی‌زاده؛ گوینده‌ای با صدای گرم و دلنشین

او به حدی با انرژی با شنوندگان سلام و احوالپرسی می‌کند و برای تک‌تک مردم، صبح دل‌انگیز آرزو می‌کند که ناخودآگاه شنوندگانی که این صدا را می‌شنوند، به وجد می‌آورد. صدا یکی از ارکان اصلی برای یک گوینده محسوب می‌شود و صدای گرم والی‌زاده، سن و سال او را نشان نمی‌دهد و با وجود این که 77 بهار را پشت سر گذاشته، روحیه و صدای مهربان و سرزنده‌ای دارد.

والی‌زاده همیشه در گفت‌وگوها به این نکته اشاره کرده که همسن رادیو در ایران است، زیرا خودش هم سال 1319 که رادیو در ایران متولد شده به دنیا آمده است.
به همین دلیل سن و سالش با تولد رادیو در ایران یکی است. البته علاقه منوچهر والی‌زاده به رادیو به دوران کودکی و نوجوانی‌اش برمی‌گردد که با علاقه شنونده برنامه‌های رادیو بود و از گوش دادن به این آثار لذت می‌برد.

این گوینده پیشکسوت رادیو و دوبله سال 1340 برای اولین بار پشت میکروفن رادیو نشست و از همان سال به طور جدی در رادیو حضور داشته است. او در این رسانه با هنرمندانی همچون مرحوم منوچهر نوذری، مرحوم فرهنگ مهرپرور، احمد شیشه‌گران و سعید توکل همکاری داشته تا این که پس از گذشت چند سال به دعوت مدیر وقت رادیو پیام به عنوان گوینده ثابت مشغول فعالیت شد.

والی‌زاده معتقد است، صدا و بیان خوب جزو عوامل بسیار مهم برای یک گوینده موفق در رادیو محسوب می‌شود، ضمن این که گوینده باید مطالعه روزانه هم داشته باشد. او اعتقاد دارد، آنچه باعث شده او همچنان به فعالیت در رادیو ادامه بدهد، مردم هستند که علاقه دارد صمیمانه و خودمانی با آنها حرف بزند.

یکی از ویژگی‌های اجرای والی‌زاده این است که ادبیات و فرم اجرای او در رادیو خشک و رسمی نیست و سعی می‌کند گرم و متفاوت با شنوندگان حرف بزند. والی‌زاده احترام زیادی برای مخاطبان قائل است. به همین دلیل برای آنها انرژی زیادی می‌گذارد، ضمن این که عشق او به رادیو باعث موفقیتش در این عرصه شده و هنوز حال و هوای قدیمی رادیو را حفظ کرده است. همین روحیه او منجر به باورپذیری بیشتر مخاطب شده است.

والی‌زاده در طول این سال‌ها در عرصه دوبله هم فعالیت گسترده داشته و خیلی از بازیگران هالیوودی و بالیوودی به خاطر صدای مخملی او در ایران مطرح شدند که می‌توان به بازیگرانی همچون بن افلک، ادی مورفی، تام هنکس، تام کروز، جانی دپ، جان تراولتا، جیم کری، رابرت دنیرو، متن دیمون، سلمان خان و آجی دوگان اشاره کرد که این هنرمند به جای آنها حرف زده است. این گوینده پیشکسوت در این سال‌ها به‌غیر از گویندگی در رادیو و دوبله، دستی هم در بازیگری داشته و هرازگاه جلوی دوربین رفته است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها