جام‌جم در گفت‌وگو با 10 کارشناس سیاسی بررسی کرد

کارنامه یکساله دولت در اجرای حقوق شهروندی

سال گذشته در چنین روزهایی، منشور حقوق شهروندی در 22 فصل و 120ماده تنظیم و از سوی دولت رونمایی و منتشر شد و دیروز رئیس‌جمهور و برخی اعضای کابینه در همایشی به ارائه گزارش درباره عملکرد یکساله در این زمینه پرداختند.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۲۹

منشور حقوق شهروندی، مجموعه‌ای از قوانینی است که در گذشته نیز در قالب‌های مختلف دیگر از جمله قانون اساسی و فرامین امام و رهبری و ... وجود داشته و دولت این قوانین را به شکلی مدون در قالب یک منشور منتشر کرده است. رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود اعلام کرد که تمرکز دولت در این مدت در زمینه حقوق شهروندی بیشتر در حوزه‌هایی چون آرامش اقتصاد، تعامل در سیاست خارجی، طرح تحول سلامت و دسترسی به فضای مجازی بوده است.

برای ارزیابی عملکرد دولت در اجرای منشور حقوق شهروندی با برخی کارشناسان سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم:

مردم اگر شغل ندارند لااقل هوای پاک داشته باشند

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان این‌که یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی، برخورداری از بهداشت، آموزش رایگان،‌ اشتغال و هوای سالم برای تنفس است، گفت: ‌متاسفانه هیچ‌کدام از این حقوق به‌صورت کامل محقق نشده است. نماینده شیروان افزود: اگر در جامعه ایجاد شغل می‌شد ما با این همه آسیب‌های اجتماعی مواجه نبودیم و اکنون شاهدیم که جوانان تحصیلکرده بیکار فراوانی در کشور وجود دارند که ما کاری برای معیشت، مسکن و ازدواج آنها نکرده‌ایم. عضو فراکسیون اصولگرایان خاطرنشان کرد: از همه بدتر این‌که امروز شهروندان ما از حق تنفس برخوردار نیستند و در این آلودگی هوا مثل این است که روزانه دو پاکت سیگار مصرف می‌کنند که همین امر سرطان زاست. مردم اگر شغل ندارند لااقل باید از هوای پاک برخوردار باشند که به جسم و روحشان آسیبی وارد نشود.

ضرورت پاسخگویی دولت

محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه درباره عملکرد دولت در حوزه تحقق حقوق شهروندی گفت: آنچه تحت عنوان حقوق شهروندی از سوی مقامات عالی دولت ارائه شده بیشتر یک رفتار و اتفاق سیاسی است و از این منظر تاثیر حقوقی در فضای عمومی نداشته و باعث پیامدهای حقوقی در جامعه نشده است. این استاد علوم سیاسی با اشاره به اهمیت پاسخگویی دولتمردان به مردم و تاثیر آن در تحقق حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: رسانه ملی متعلق به مردم ایران است و به طور سنتی پنجره‌ای برای پاسخگویی مسئولان و مطالبه گری مردم است. توقع می‌رفت که ذیل بحث حقوق شهروندی، دولت لااقل با رسانه ملی در زمینه پاسخگویی به مطالبات مردم همکاری کند، اما بیشتر دولتمردان تمایلی به پاسخگویی ندارند و حتی توقع دارند رسانه ملی جایی برای طرح دیدگاه‌های یکطرفه آنان باشد. این مساله را می‌توان به عنوان نقض حقوق شهروندی محسوب کرد.

حقوق شهروندی یعنی معیشت

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارزیابی عملکرد دولت در بحث حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی یعنی این‌که بعد از بررسی‌ها در سطح جامعه ببینیم که چه کسانی نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند و سپس در این زمینه به آنها کمک کنیم. نماینده همدان و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: حقوق شهروندی یعنی برای کسانی که شغل ندارند باید بنشینیم فکری کنیم و برای رفاه زندگیشان راه تدبیری داشته باشیم و اگر دولت این کار را انجام دهد ما از آنها تشکر می‌کنیم.

کم توجهی به آزادی‌های فردی

عبدالله ناصری، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جام‌جم، گفت: آنچه به عنوان حقوق شهروندی در منشور ذکر شده هر چند که اتفاق جدیدی نبوده و بازنویسی فصل سوم قانون اساسی است اما در مجموع مثبت است. وی در عین حال افزود: آنچه مهم است میزان تمایل و توجه مسئولان کشور در زمینه اجرای این منشور است که البته در این مورد صرفا رئیس‌جمهور تصمیم گیرنده نیست و پیاده شدن این منشور نیازمند عزم عمومی در همه ارکان حاکمیتی است.

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: باید تاکید کنم اگر موضوع را براساس آنچه در ادبیات حقوقی به عنوان حقوق شهروندی مطرح است، بررسی کنیم در بسیاری از زمینه‌ها پیگیری نشده است از جمله موضوع آزادی‌های فردی، سیاسی و اجتماعی.

ضرورت رفع معضل بیکاری

فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: رعایت حقوق اولیه انسانی، حق تظلم‌خواهی و دسترسی آسان به امکانات از اولویت‌های مهم رسیدن به حقوق شهروندی است.

نماینده قصر شیرین با اشاره به این‌که توجه به خرده فرهنگ‌ها در شرایط فعلی کشور بسیار با اهمیت است، افزود: اولویت فعلی کشور برای تحقق حقوق شهروندی توجه به خیل بیکاران کشور است که می‌طلبد دولت در توزیع امکانات و اعتبارات به گونه‌ای رفتار کند که در یک نقطه از کشور با انبوهی از بیکاران مواجه نباشیم.

توجه به قانون اساسی

محمدرضا نجفی، عضو فراکسیون امید هم با تاکید بر این‌که به رسمیت شناختن و ملتزم بودن به حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش، پایه و اساس رعایت حقوق همه‌جانبه شهروندان و بشر است، یادآور شد: به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به حقوق شهروندی، باید تلاش مستمر برای اجرای قوانین متناسب با تجارب دینی و آموزه های بشری شکل بگیرد تا بتوانیم زندگی مردم را از حقوقی که حتی در ذات خلقت دیده شده، برخوردارتر بکنیم.

فرصت‌ها متناسب توزیع شود

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که حقوق شهروندان باید در مسائل اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حفظ شود، گفت: باید فرصت‌ها به گونه‌ای توزیع شود که هر شهروند بتواند متناسب با استعداد، امکانات و ظرفیت خود جایگاه اجتماعی داشته باشد. عضو فراکسیون اصولگرایان با بیان این‌که باید برای کارآفرینان، شرایط اجتماعی مناسبی فراهم شود، یکی دیگر از حقوق شهروندی را داشتن هوای سالم و پاک دانست و تصریح کرد: آلودگی هوا در کلانشهر‌ تهران باعث می شود در سال، 2700 نفر فوت کنند. وی با اشاره به ترافیک و آلودگی هوا و تلف شدن عمر مفید مردم در کلانشهرها گفت: از این مسائل به عنوان حوزه‌هایی می‌توان یاد کرد که حقوق‌شهروندی در آنها مغفول مانده است.

اقدامات دولت، شایسته است

داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این که در زمینه تحقق کامل حقوق شهروندی نیاز به حمایت همه قوا و نهادهای حاکمیتی داریم، گفت: دولت در این ارتباط اقدامات شایسته بسیاری انجام داده که قابل ستایش است، اما در عین حال نمی توان ادعا کرد که دولت در این زمینه به طور کامل همه موارد را اجرا کرده است. وی ادامه داد: در مجموع آقای روحانی در این جهت حرکت خوبی داشته و در مسیر شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عملکرد خوب و در حد توان داشته است. این که امروز همه مردم آمار و ارقام ردیف‌های بودجه را در کانال‌های تگلرام مشاهده می‌کنند، همچنین توسعه فضای مجازی و حمایتی که دولت در جهت شفاف شدن برخی مسائل که در گذشته اطلاع چندانی از آن وجود نداشت، نشان می‌دهد حرکت خوبی در جهت شفاف‌سازی صورت گرفته است.

توجه به کرامت انسانی

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این که اولین گام برای رعایت حقوق شهروندی توجه به کرامت انسان‌هاست، گفت: باید آنچه در قانون برای مردم مشخص شده بدرستی رعایت شود و آنگاه می‌توانیم بگوییم حقوق شهروندان رعایت شده است.

نماینده سبزوار با اشاره به این که در بحث اولویت‌های کاری باید بگوییم معیشت مردم، اشتغال و آلودگی در اولویت است تاکید کرد باید شرایطی را فراهم کنیم مردم طبق قانون از رفاه برخوردار باشند.

احترام به حق انسان‌ها

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به این که احترام به حقوق انسانی، از اولویت حقوق شهروندی است، تاکید کرد نباید برای مردم تعیین تکلیف کنیم. عضو فراکسیون امید مجلس افزود: در کشور ما برای
مردم تعیین تکلیف زیادی می‌شود اما حقوق مردم تعریف نمی‌شود لذا باید این نکته را دریابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها