ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به این که مناطق آزاد به پایگاه‌هایی برای واردات کالا به کشور تبدیل شده است، گفت: ایجاد منطقه آزاد، راهکاری مناسب برای توسعه مناطق کشور نیست.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۳۹

به گزارش مقاومتی نیوز، لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد که از سوی دولت ارائه شده، در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. از این رو در روز‌های اخیر، کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور به ارائه نظرات خود در زمینه الزامات افزایش تعداد مناطق آزاد و همچنین سازوکارهای لازم برای بهبود کیفیت مناطق آزاد فعلی اظهار نظر می‌کنند.

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران، درخصوص افزایش مناطق آزاد گفت: با وجود شرایط فعلی کشور، افزایش مناطق آزاد به صلاح نیست؛ هیچ کشوری همچون ایران، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ندارد و قرار نیست همه سیستم‌های کشور خود را به پایگاه‌هایی تبدیل کنیم که به واردات بیشتر منجر شود.

وی با بیان این پرسش که کدام یک از مناطق آزاد ایران به محلی برای صادرات کالا تبدیل شده است، گفت: مناطق آزاد، تبدیل به مناطقی برای تجارت چمدانی شده است که حتی عوارض و حقوق گمرکی هم پرداخت نمی‌کنند؛ بیشترین پارچه، لوازم آرایشی و موبایل از طریق این مناطق وارد می‌شود؛ همچنین بیشترین قاچاق مسافری از این مناطق صورت می‌گیرد.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به‌این‌که در قانون مناطق آزاد باید تجدید نظر صورت گیرد تا دست کم میزان صادرات این مناطق به میزان واردات برسد، اظهار کرد: منظور از صادرات، صادراتی است که از خود مناطق آزاد اتفاق بیفتد، نه آن که از سرزمین اصلی به آنجا برود و از آنجا صادر شود. درواقع، منظور صادراتی است که ارزش افزوده داشته باشد.

وی با بیان این که مونتاژ کردن کالاها در مناطق آزاد و سپس صادر کردن آنها تولید نیست، خاطرنشان کرد: یک سری کالاهای صنعتی به مناطق آزاد، وارد و سپس مونتاژ می‌شود و در نهایت به سرزمین اصلی می‌آید، درحالی که نمی‌توان اسم این فرآیند را تولید گذاشت.

جمیلی با اشاره به این که تعداد مناطق آزاد از حد معمول بالاتر است و نباید در این بخش سرمایه‌گذاری شود، عنوان کرد: اگر قرار است در مناطق محروم سرمایه‌گذاری صورت گیرد، باید فکر جدید و اساسی صورت گیرد؛ به عنوان نمونه، اگر قرار است مناطق مرزی و محروم توریستی شوند، بهتر است مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار، اشتغال پایدار ایجاد کند.

رئیس خانه اقتصاد ایران در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد در مجلس گفت: رای‌گیری درباره افزایش مناطق آزاد باید از فضای احساسی خارج و به فضای عقلانی وارد شود. اگر نمایندگان دنبال این هستند که در حوزه انتخابیه خود، شرایط خوبی شکل دهند، باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری را بالا ببرند و بدانند که مناطق آزاد راهکار نیست.

جمیلی ادامه داد: باید پتانسیل‌های هر منطقه ارزیابی و سنجیده شود که استعداد هر منطقه برای چه کاری مناسب است و در همان مکان سرمایه‌گذاری لازم لحاظ شود؛ به این ترتیب اشتغال پایدار شکل خواهد گرفت.

رفع مشکلات موجود بر ایجاد مناطق آزاد جدید اولویت دارد

دلیل موفق نبودن مناطق آزاد در تحقق اهداف تعیین شده، وجود سازوکارهای معیوب و برخی مشکلات حاشیه‌ای بوده که گریبان این مناطق را گرفته است. معافیت‌هایی که در این مناطق اعمال می‌شود، در کنار خلأهای قانونی و عدم نظارت و اجرای درست قوانین، موجب شده‌است، این مناطق بیش از آن که در تحقق اهداف تعیین شده موفق ظاهر شوند، موجبات سوءاستفاده افرادی را فراهم کنند که به دنبال اهدافی چون فرار از مالیات، قاچاق کالا، واردات بی‌رویه و دیگر اهداف نظیر آن‌، بدون ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری مناسب در این مناطق هستند.

ایجاد و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چنانچه در بند یازدهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده، می‌تواند موجبات انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج را فراهم آورد؛ اما تحقق این اهداف مستلزم ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مناسب به نحوی است که امتیازات در نظر گرفته شده به تولیدکنندگان واقعی برسد و امکان سوءاستفاده از آنها به حداقل رسیده باشد. در شرایط فعلی این شرایط آن طور که باید فراهم نیست.

لازم است دولت ابتدا تمرکز خود را بر رفع مشکلات مطرح شده معطوف کند تا ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه موجود بدرستی شکوفا شود و مورد استفاده قرار بگیرد و پس از آن اقدام به افزایش کمی این مناطق کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها