ساندرو بخریم یا نخریم؟

شاید ایران تنها کشوری باشد که کمپانی های خودروسازی آن محصولات تاریخ مصرف گذشته که در هیچ کجای جهان دیگر یافت نمی شوند را با بهایی چندین برابر نسخه مدرن و جدید آنها به مردم عرضه می کنند. با وجود اینکه ورود هر خودروی جدید به بازار ایران، محصولات قدیمی و از رده خارجی که سال هاست آنها را تحمل می کنیم را به حاشیه می برد اما همزمان موجی از تردیدها برای خریدن یا نخریدن همین محصولات به ظاهر جدید نیز ایجاد می شود.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۶۸
ساندرو بخریم یا نخریم؟

ساندرو نیز از جمله محصولاتی است که با یدک کشیدن عنوان خودروی اقتصادی در نیمه دوم سال 94 توسط شرکت پارس خودرو در ایران تولید شد. این خودروی فرانسوی که توسط کمپانی داچیا، زیرمجموعه رومانیایی رنو در سال 2007 میلادی طراحی شده، هم اکنون در نسل دوم به بازار جهانی عرضه می شود. این در حالی است که هنوز در ایران نسخه فیس لیفت نسل اول ساندرو و با قیمتی بیشتر از مدل جدیدتری موجود در سایر کشورها به فروش می رسد. این موضوع و سوالات متعددی که برای خریداران ساندرو مطرح می شود موجب شد تا با همکاری متخصصان شرکت همراه مکانیک به عنوان نخستین مرجع کارشناسی خودرو در ایران برخی نقاط ضعف این خودرو را بررسی کنیم.

طراحی قدیمی و تاریخ گذشته

ناگفته پیداست که رنو ساندرو از طراحی به روز و زیبایی برخوردار نیست. البته در مقایسه با خودرویی نظیر رنو تندر 90 که در ایران با تیراژ بالا به فروش می رسد ساندرو یک سر و گردن بالاتر ایستاده اما با نگاهی به بازار جهانی در می یابیم که نسل اول این خودرو در هیچ کجای دنیا دیگر تولید نمی شود مگر ایران عزیز ما. البته با نگاهی به قیمت ساندرو و مقایسه با دیگر خودروهای هم رده در داخل کشور واضح است که نباید انتظار طراحی زیباتری را داشته باشیم.

از سوی دیگر در سبد محصولات کمپانی های داخلی اگرچه خودروهایی با طراحی به روزتر مشاهده می شود اما این شمایل جدید و تازه به قیمت کاهش قدرت و کیفیت پیشرانه و فدا شدن ایمنی سرنشینان خودرو بوده است.

قیمتی بالاتر از نسخه جهانی

کمپانی های خودروسازی داخلی نه تنها ما را مجبور به انتخاب میان بد و بدتر کرده اند بلکه با نگاهی به قیمت روز ماشین های خارجی متوجه می شوید که هزینه های عجیب و غریبی هم بر روی محصولات از رده خارج خود می گذارند. افزون بر این، قیمت ساندرو با وجود شباهت زیاد به لحاظ امکانات و مشخصات فنی با تندر 90، اختلاف قابل توجهی با این محصول دارد که موجب می شود برای بسیاری از خریداران این خودرو توجیه اقتصادی نداشته باشد.

طراحی داخلی ملال آور

کافی است که در اتاقک تندر 90 نشسته باشید. ساندرو از لحاظ طراحی اتاقک تفاوت چندانی با تندر 90 ندارد. در واقع شما با خرید رنو ساندرو یک نسخه هاچبک از این خودرو با فضای کمتر در قسمت صندوق و صندلی های عقب تهیه کرده اید. افزون بر این در روزگاری که بیشتر خودروهای ساخت داخل نیز به نمایشگری لمسی، دکمه های کنترلی روی فرمان و داشبوردی با طراحی و دکمه های نسبتا زیبا و قابل قبول مجهز شده اند در ساندرو هیچ خبری از این آپشن ها نیست. در واقع ظاهری قدیمی و شبیه به اتومبیل های دهه 90 میلادی نخستین چیزی است که با نشستن در اتاقک ساندرو مشاهده خواهید کرد. افزون بر ظاهر ملال آور، با خرید رنو ساندرو از امکاناتی نظیر دوربین دید عقب و کروز کنترل نیز بی بهره خواهید ماند اما تا دلتان بخواهد در کابین این خودرو پلاستیک خشک و پر سر و صدا مشاهده خواهید کرد.

پیشرانه ای پر مصرف

اگرچه تا چند سال پیش مصرف سوخت تنها برای خریدارن خارجی یک اولویت محسوب می شد اما این روزها با افزایش قیمت حامل های انرژی خریداران ایرانی نیز به مصرف بنزین پیشرانه خودروها اهمیت زیادی می دهند. ساندرو با وجود اینکه سال ها پس از تندر 90 به بازار معرفی شده اما از همان پیشرانه با حجم 1598 سی سی و قدرت 105 اسب بخار بهره می برد. در این روزها که پیشرانه ها به توربوشارژر و انواع و اقسام قابلیت ها مجهز شده اند تا از شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار شوند موتور رنو ساندرو حرف زیادی برای گفتن ندارد. این پیشرانه با مصرف سوخت حدود 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر تقریبا مشابه خودروهای کراس اوور با حجم نزدیک به 2500 سی سی بنزین می سوزاند.

در مجموع با توجه به نظرات کارشناسان شرکت همراه مکانیک می توان گفت که خرید ساندرو با توجه به قیمت آن چندان مقرون به صرفه نیست و کسانی هم که علاقه وافری به محصولات رنو دارند می توانند با خرید تندر 90 هم به آرزوی خود برسند و هم مبلغ قابل توجهی را در حساب خود ذخیره کنند. همچنین با توجه به اختلاف قیمت ساندرو استپ وی با ساندرو استاندارد و شباهت هر دو خودرو به یکدیگر از لحاظ امکانات و مشخصات فنی، خرید این نسخه به ظاهر پیشرفته تر نیز توجیه اقتصادی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها