با اعلام وجود 2 میلیون و 690 هزار بی‌سواد مطلق در کشور مطرح شد

نبرد با غول بی‌سوادی ادامه دارد

مگر می‌شود تکه‌ای از تن ایران زخم برداشته باشد و دیگران بی‌اعتنا تماشا کنند؟ نمی‌شود و نشد که نخستین نشست خبری وزیر جدید آموزش و پرورش زیرسایه زلزله کرمانشاه برگزار نشود.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۷۳
740 هزار بازمانده از تحصیل

دسته گل مصنوعی میزمخصوص وزیر، روبانی مشکی داشت که راوی عرض تسلیت بود، چند دقیقه‌ای هم که از شروع جلسه گذشت ارتباط تلفنی با مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه برقرار شد که گزارشی بود از تخریب‌ها؛ روی هم رفته 44 مدرسه در شهرها و روستاهای زلزله‌زده که یکسره فرو ریخته‌اند.

مدیرکل گزارش می‌داد که عمر بیشتر این مدارس بالای30 سال بوده و وزیر اضافه می‌کرد که وضع سازه‌های برخی مدارس آنچنان خراب است که اعتبار نمی‌کنند دانش‌آموزان را زیر سقفشان بنشانند.

بطحایی می‌گفت که این وضع بهترین دلیل برای سیاستگذاران کشور از دولت تا مجلس است که به وضع مدارس فرسوده جدی‌تر رسیدگی کنند.

دیروز صبح نشست خبری که شروع شد وزیر تعداد دانش‌آموزان جان‌باخته در استان کرمانشاه را 12 نفر اعلام کرد اما ظهر که شد و جلسه به پایان رسید او این آمار را به لحظه کرد و گفت 21 دانش‌آموز تاکنون جان باخته‌اند؛ این جدا از 100 فرهنگی مصدوم و دو معلم از دنیا رفته بود.

جامانده‌ها از تحصیل

دانش‌آموزان زلزله‌زده که مدرسه از دست داده‌اند فعلا به مدرسه نمی‌روند اما اوضاع که آرام‌تر شود آنها دوباره رخت دانش‌آموزی می‌پوشند و به مدرسه می‌روند اما این بار در مدارسی که شکل مدرسه خودشان نیست. محمد بطحایی گفت برنامه برای اینها این است که یا شیفت دوم مدارس سالم بشوند یا در کلاس‌های کانکسی درس بخوانند، البته فعلا و موقتا.

اما کیلومترها دورتر از دانش‌آموزان مصیبت زده کرمانشاه، هزاران دانش‌آموز به دلایلی دیگر از درس و مدرسه بازمانده‌اند، به سبب بی‌پولی، فقر فرهنگی، دوری مدرسه از خانه و حتی نبود مدرسه. چالش ترک تحصیل در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ایران جدی است، حتی وزیر در پاسخ به پرسش جام‌جم تائید کرد که با تعداد زیادی از ترک تحصیلکرده‌ها مواجه‌ایم که در مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان، دنبال شغل‌های کاذب می‌روند و مدرسه را رها می‌کنند.

او همچنین اضافه کرد که نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی97درصد است ولی مهم باقی ماندن دانش‌آموزان در سیستم آموزشی است که به دلایل مختلف روی نمی‌دهد.

بطحایی در ابتدای پاسخش به جام‌جم گفت تعداد دقیق ترک تحصیلکرده‌ها در دسترس نیست، ولی درادامه توضیحاتش، معاونان او آمارهایی در اختیارش گذاشتند که او این‌طور اعلامش کرد: ترک تحصیل‌ کرده‌ها در دوره ابتدایی200هزارنفر، در دوره متوسطه اول 200 هزار نفر و در متوسطه دوم 340 هزار نفر؛ جمعا740 هزار ترک تحصیل کرده‌اند که امسال به مدارس نرفته‌اند و بعید نیست تعدادشان بیشتر از این نیز باشد.

رتق و فتق نیروی انسانی

دولت دهم هنوز سکاندار کشور بود که درز کرد هزاران نیرو نه با ضابطه که با رابطه وارد آموزش وپرورش شده‌اند، با حکم نیروی خدماتی استخدام شده اند و بعد سر از کلاس‌های درس درآورده‌اند؛ موضوعی که باعث شد از همان سال تا امروز وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و صلاحیت حرفه‌ای معلمان زیر ذره بین رسانه‌ها باشد.

این موضوع وقتی جدی‌تر مورد توجه قرار گرفت که از دو سال قبل مجلس با مصوبه‌ای حکم به استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی داد، مصوبه‌ای که در ظاهر به‌دنبال حل مشکلات شغلی و معیشتی این قشر بود ولی در باطن این طور معنی می‌داد که درهای مدارس به روی معلمانی با صلاحیت‌های حرفه‌ای مخدوش باز می‌شود.

دیروز وزیر در این باره توضیح داد که چون طرح مجلس با شکل و شمایلی که قرار بود تصویب شود، تبعات منفی مستقیم برای سیستم آموزشی داشت رایزنی‌هایی انجام شد تا مکانیسمی طراحی شود و حق‌التدریس‌ها و نهضتی‌ها فقط در مناطق و رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش به کارگرفته شوند.

بطحایی البته درباره جزئیات این مکانیسم توضیح نداد و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر را به روزهای بعد موکول کرد.

او همچنین به چند ده هزار معلمی اشاره کرد که گفته می‌شود کار نمی‌کنند اما حقوق می‌گیرند و توضیح داد نه که اینها مفت بخورند و کار نکنند بلکه اینها معلمانی هستند که آماده کارند ولی هیچ کلاس درسی برای ارائه به آنها وجود ندارد.

به گفته بطحایی این افراد همان نیروهای مازاد هستند که برای به کار گرفتنشان در مناطقی که گرفتار کمبود نیرو است باید نظامی انگیزشی و تشویقی ایجاد شود که فعلا وجود ندارد.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها