آمریکا ده‌ها فرمانده ارشد داعش را فراری داد

حقه در رقه

یکی از آخرین موارد همکاری‌های واشنگتن و داعش تحت عنوان «راز کثیف رقه» منتشر شده است. منابع خبری، ازجمله بی.بی.سی، اقدام به افشای این توافق کرده و می‌گویند: حدود 250 تروریست داعشی که در رقه در محاصره نیروهای مقاومت بودند در تبانی با شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا اجازه یافتند همراه خویشاوندان شان از این شهر بگریزند. در بین آنها ده‌ها عضو خارجی داعش از جمله فرماندهان این گروه تروریستی تکفیری حضور داشتند. اعضای خارجی داعش، بلافاصله پس از خروج از شهر رقه در سراسر سوریه پراکنده و برخی از آنها موفق به عبور از مرز ترکیه شدند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۷۹

بنابراین گزارش، تروریست‌های خطرناک داعشی به همراه بیش از 4000 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر رقه که عمدتا از خانواده‌های آنها بودند با حدود یکصد اتوبوس از محاصره خارج و نجات یافتند. این در حالی است که ائتلاف به سرکردگی آمریکا در آستانه تصرف رقه گفته بود به هیچ یک از اعضای داعش اجازه خروج از شهر را نمی‌دهد و آنها یا باید خود را تسلیم کنند یا بمیرند. سه سال پیش شهر رقه با حدود 200 هزار جمعیت به دست تروریست‌های جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه افتاد . از دو سال پیش نیز داعش کنترل آن را در اختیار گرفت و رقه را پایتخت خود اعلام کرد. چندی پیش اعلام شد این شهر با کمک ائتلاف آمریکایی و نیروهای متحد کرد آزاد شده است. دولت سوریه می‌گوید این شهر زمانی آزاد شده محسوب می‌شود که تحت حاکمیت دولت مرکزی در آید. بنابراین دولت سوریه هنوز این شهر را اشغال شده اما این بار از سوی گروه‌های کرد مورد حمایت آمریکا می‌داند .

جزئیات راز کثیف

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه بی.بی.سی، کاروانی که تروریست‌های داعش را تحت نظارت ائتلاف آمریکا از رقه به خارج شهر منتقل کرده بود، شامل فرماندهان ارشد داعش و نیروهای خارجی بود . بی.بی.سی درباره جزئیات این توافق نوشت: داستان درباره راننده کامیونی به نام «ابوفوزی» است که درحال انتقال کالا بود اما مأموریت وی این بار فرق می‌کرد. نیروهای سوریه دموکراتیک از او خواسته بودند صدها خانواده آواره طی درگیری در شهرک «الطبقه» را به اردوگاهی در شمال کشور منتقل کند.

راننده فکر می‌کرد این ماموریت مثل همیشه شش ساعت طول می‌کشد اما بعد مشخص شد ماموریتش سه روز طول کشیده و او صدها خانواده داعشی و سلاح و مهمات را منتقل کرده است . به ابوفوزی و دیگر رانندگان وعده داده شده بود در ازای اتمام ماموریت خود هزاران دلار تعلق بگیرد .

این شبکه در ادامه یاد آور شد: مسئولان محلی ترتیب خارج کردن داعشی‌ها از رقه را دادند اما آن زمان ائتلاف و نیروهای سوریه دموکراتیک به بخشی از این توافق اذعان نکردند. بی.‌بی.‌سی با ده‌ها نفر از کسانی که در کاروان بودند و کسانی که برای این معامله مذاکره کرده بودند، صحبت کرد. ابوفوزی گفت: ما از زمان ورودمان به رقه در ترس و نگرانی بودیم. قرار بود با نیروهای سوریه دموکراتیک وارد شهر شویم اما تنها رفتیم. وی افزود: تروریست‌های داعش کامیون‎های ما را بمبگذاری و تهدید کردند در صورت مختل‌شدن معامله، آن را منفجر خواهند کرد. زنان و کودکان نیز کمربندهای انفجاری بسته بودند.

یکی از راننده‌ها به بی.‌بی‌.سی گفت: نیروهای سوریه دموکراتیک گفتند کسانی که خارج می‌شوند همگی سوری هستند اما حقیقت نداشت. ما 4000 نفر از جمله چند زن و کودک را تحویل گرفتیم. زمانی که وارد رقه شدیم فکر کردیم 200 نفر را منتقل خواهیم کرد اما 112 نفر فقط در داخل کامیون من بودند. یک راننده دیگر به بی.بی.سی گفته بود: کاروان ما شامل 50 کامیون و 13 اتوبوس و بیش از صد خودروی داعش بود.

توجیه آمریکایی

آمریکایی‌ها در واکنش به این خبرها حاضر به اعتراف نشدند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد هیچ مذاکره‌ای با داعش برای خروج از رقه انجام نداده است. پنتاگون گفت: داعش تهدید تروریستی باقی خواهد ماند حتی بعد از آزادی خاک عراق و سوریه. ما به حمایت از شرکایمان در دو کشور برای مقابله با این تهدید ادامه می‌دهیم. حمایت ما شامل ادامه آموزش نیروها و تبادل اطلاعات و مهارت‌های لجستیک است. اما پس از آن ریان دیلون، سخنگوی ائتلاف آمریکا با توجه به این توافق گفت: نمی‌خواهیم کسی را فریب دهیم اما این مسأله در مرکز استراتژی ماست. سوری‌ها همان کسانی هستند که می‌جنگند و می‌میرند آنها درباره اقدامات مربوط به عملیات تصمیم می‌گیرند. در همین‌باره اریک پاهون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، ضمن پشتیبانی از توافق محرمانه بین گروه داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه برای فرار سران ارشد داعش از رقه مدعی شد این توافق راه‌حلی محلی برای یک مسأله محلی بوده است. بنابراین آمریکا آن را به‌منظور محافظت از شهروندان سوریه می‌داند. خبرگزاری آناتولی در خبری گفته بود یک مقام ارشد ائتلاف گفته ائتلاف بر روند این توافق محرمانه نظارت داشته است.

ادامه همکاری

در یک تحول جدید، روز دوشنبه نیروهای کرد مدعی شدند در جریان درگیری با داعش، در ریف شرقی دیرالزور، توانسته‌اند بر شهر «البصیره» مسلط شوند. منابع سوری می‌گویند داعش ماه گذشته میلادی میدان نفتی العمر را که بزرگ‌ترین میدان نفتی در سوریه به‌شمار می‌رود، بدون درگیری تحویل نیروهای کرد داده بود. به‌عبارتی دیگر این عقب‌نشینی در پی توافقی محرمانه صورت گرفته است. جالب توجه این که از مدت‌ها پیش مقامات روسی می‌گفتند آمریکا به جای مبارزه با داعش در سوریه با آنها همکاری می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: امتناع نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از انجام حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش که در حال عقب‌نشینی از «بوکمال» سوریه بودند یک بار دیگر نشان داد ائتلاف به رهبری آمریکا از داعش حمایت می‌کند. منابع روسی می‌گویند این گونه اقدامات براساس طرح‌های آمریکا برای ایجاد منطقه‌ای در شرق فرات است که تحت کنترل نیروهای حامی آمریکا باشد.

کارشناسان می‌گویند آمریکا قصد دارد در مناطق حاشیه مرزی بین عراق و سوریه چند پایگاه نظامی تاسیس و نیروهای خود را در آینده در آنجا مستقر کند. نیروهای مقاومت عراقی با تاسیس این پایگاه‌ها مخالف بوده و خواستار خروج نیروهای بیگانه از کشورشان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها