آمادگی کمیسیون عمران آماده بررسی مدارک خرید نقدی هواپیما

یک ریال از بودجه عمرانی تخصیص داده نشد

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت باید در بودجه نویسی و تامین ردیف های عمرانی کشور تجدید نظر کند بر ضرورت شفافیت بودجه های تخصیصی تاکید کرد و گفت: دولت باید تمرکز گرایی در بودجه را حذف کند.
کد خبر: ۱۰۹۱۵۸۱
دولت در بودجه شفاف باشد نه تمرکز گرا/ ضرورت تخصیص بودجه عمرانی به خود استان‌ها

سید کمال الدین شهریاری در گفت و گو با جام جم آنلاین در خصوص بودجه عمرانی کشور و اینکه چرا دولت ها کسری منابع مالی خود را از محل عمران و آبادی تامین می کنند، پاسخ داد: اشاره درستی کردید، متاسفانه دولت ها به دلیل اینکه در پروسه بودجه بندی و تامین منابع نگاهی غیر واقع بینانه دارند، همواره پیش بینی آنها در تامین پول درست از آب در نیامده و در طول سال با مشکل مواجه هستند.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: در مواقع بروز این قبیل مشکلات، دولت ها امکان برداشت از بودجه جاری کشور همچون حقوق و دستمزد کارکنان را ندارد. از این رو با دست بردن به منابع عمرانی کشور کسری بودجه خود را تامین می کنند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در خصوص اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از این اقدام باید اندیشید، گفت: اگر ما تخصیص بودجه ها را بطور استانی و منطقه ای در نظر بگیریم و در قالب تعریف پروژه های در دست احداث منابع در اختیار شهرهای هدف قرار دهیم در این صورت است که متولی و مسئول مستقیم امر خود استانداران هستند و در هزینه کرد آن با دقت نظر بیشتری صرفا در عمران و آبادی منطقه خود بودجه را صرف می کنند.

شهریاری با انتقاد از بودجه بندی در سطح کلان کشور یادآور شد: طی چند سال اخیر بودجه های عمرانی کشور همچون سابق با شفافیت بسته نمی شود، کما اینکه دولت برای برخی پروژهای مهم و اولویت دار در گذشته ردیف ویژه اختصاص می داد. اما امروز دولت این گونه ردیف ها را بطور متمرکز در اختیار خود قرار می دهد و حتی دستگاه های اجرایی متولی عمران کشور هم به این منابع دسترسی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه متمرکز کردن پول در دولت عدم انتفاع پروژه های عمرانی را در بر خواهد داشت گفت: بطور نمونه، دولت ذیل ماده 10 و 12 بودجه سالیانه خود رقمی به منظور مقابله با بحران های زیست محیطی و بلایای طبیعی نزد خود دخیره می کند. اما خیلی وقت ها بحران اتفاق می افتد ولی شاهدیم اعتباری به مناطق بحران زده تخصیص داده نمی شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت در سال آینده تجدید نظر ویژه ای در بحث بودجه نویسی داشته باشد تا بخش عمران کشور با شتاب بیشتری به راه خود ادامه دهد. البته این نقدها به این معنی نیست دولت ها در تامین اعتبارات و توجه به ساخت و سازها غفلت می کنند لیکن شایسته است در این خصوص اهتمام بیشتری اتخاذ کنند تا پروژه های در دست احداث هر چه زودتر تکمیل شوند.

در بخش دیگری از گفت و گو از این نماینده مجلس پیرامون تمهیدات صورت گرفته در کمیسیون عمران برای تسهیل سفر زائران کربلای معلی سوال شد که وی در پاسخ گفت: یکی از پیگیری های کمیسیون در چند روز اخیر رسیدگی به وضعیت سفر مردم به عتبات عالیات بود. در همین راستا ما با دعوت از دستگاه های ذیربط از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور،هلال احمر و نیروی انتظامی و سایر دستگاه هایی که وظایفی در انتقال زوار به خاک عراق دارند نشست هایی برگزار کردیم.

وی افزود: در دو هفته اخیر کمیسیون عمران در خصوص ایجاد زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات رفاهی برای راهیان کربلا با تشکیل سه جلسه با مسئولین مذکور رایزنی و بحث و تبادل نظر کرده و گزارش دستگاه ها در این ارتباط را استماع کرد. این جلسات دستگاه های اجرایی را موظف نمود تا گام های لازم برای ارایه تسهیلات به مسافران اربعین حسینی برداشته شود.

شهریاری در پاسخ به این سئوال که چه تمهیدات تازه ای برای ارایه خدمات بهتر به زائران کربلا نسبت به سال های گذشته از سوی نهادهای مسئول اندیشیده شده، گفت: بر اساس گزارش ها از نظر زیر ساخته ها همچون افزایش وسایط نقلیه برای امر حمل و نقل اعم از اتوبوس و مینی بوس، کیفی سازی و افزایش پایانه های مرزی، تعریض جاده ها و چهار بانده شدن جاده ها با هدف جلوگیری از تصادفات جاده ای و نیز ارایه خدمات بین راهی که جز وظایف سازمان راه داری و حمل و نقل است، اقدامات بسیار خوبی نسبت به سال گذشته انجام گرفته است.

وی افزود: از نظر تاسیسات رفاهی از جمله تامین آب آشامیدنی و تغذیه زائران سال های گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما امسال نهادهای مسئول در جهت رفع این نواقص گام تازه ای برداشته اند و تامین آب زائران عزیز با سهولت و فراوانی بیشتری صورت می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها