«جامع التواریخ» ثبت جهانی شد

رئیس کتابخانه ملی گفت: نسخه «جامع التواریخ» یا تاریخ رشیدی، نوشته رشیدالدین فضل‌الله همدانی محفوظ در کاخ موزه گلستان به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۶۴

به گزارش فارس، اشرف بروجردی افزود: جامع التواریخ پنجرهای است به گذشته نهتنها ایرانیان بلکه تمامی بشر، چراکه این اثر دریچهای را به سوی ایران فرهنگی میگشاید و ایران فرهنگی فراتر و گستردهتر از آن چیزی است که امروز درچارچوب مرزهای سیاسی به عنوان ایران میشناسیم. وی افزود: این هم افتخاری برای ایران است و هم برای کمیته ملی حافظه جهانی که توانسته است این اثر بزرگ ایرانی را به عنوان میراث جهانی برای کل بشریت به ثبت برساند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری نیز در گفتوگو با ایسنا، جامعالتواریخ را یکی از مهمترین کتابهای حوزه تاریخ ایران و جهان دانست و اظهار کرد: نسخههای متعددی از این کتاب در کتابخانههای مختلف دنیا نگهداری میشود، اما یکی از نسخههای آن نیز در کتابخانه کاخ گلستان موجود است که این نسخه به عنوان یکی از نسخههای نفیس و دارای ارزشهای فرهنگی و هنری در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران ادامه داد: پرونده مربوط به این اثر دو سال پیش به یونسکو تحویل و پس از بررسیهای فنی، واجد ارزش ثبت در فهرست حافظه جهانی یونسکو شناخته شد.

وی جامعالتواریخ را دهمین اثر ایرانی دانست که در این فهرست به ثبت رسیده و توضیح داد: تاکنون کتابهایی مانند مسالکالممالک، خمسه نظامی و شاهنامه بایسنقری که در کتابخانهها و مجموعههای سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نگهداری میشود، در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها