یک پنجم کل فروش حراج کریستیز به حساب هنر ایران ریخته شد

هنر نزد ایرانیان است و بس!

بیست و سومین حراج خاورمیانه کریستیز که برای اولین بار در شو روم اختصاصی کریستیز در لندن برگزار شد، با فروش کلی 125/235/5 پوند به کار خود پایان داد و سهم هنر ایران از این رویداد بیش از یک میلیون پوند بود.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۹۸
هنر نزد ایرانیان است و بس!

بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه 25اکتبر (سوم آبان) در حراج خانه کریستیز لندن برگزار شد که پیش از این 22 بار حراج خاورمیانه کریستیز در دفتر دبی برگزار شده بود. در این دور از حراج 57 اثر از 44هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خورد که از این میان 46 اثر به فروش رسید و 11 اثر هم خریداری نداشتند.

سهم هنرمندان ایرانی در این رویداد 14 اثر از 12 هنرمند ایرانی بود که ده اثر از 9 هنرمند به فروش رسید. این در حالی است که آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی 250/011/1 پوندی داشته باشند. یک اثر ایرانی 200 هزار پوند و سه اثر هم بالای صد هزار پوند فروش رفتند که در میان ده رکورددار حراج بیست و سوم خاورمیانه کریستیز قرار گرفتند.

رکوردداران حراج بیست‌وسوم

اما رکورد نخست این دوره از حراج کریستیز به دو هنرمند فقید عراقی اختصاص داشت که این دو هنرمند، همراه هم این عنوان را به دست آوردند. جواد سلیم با اثر «فروشنده هندوانه» و محمود صبری با اثر « اندوه» هر دو با فروش 668 هزار و 750 پوند رکورددار حراج بیست و سوم شدند، اما این دو هنرمند با وجود این فروش باز هم نتوانستند رکورد دست‌نیافتنی پرویز تناولی در بیست و سه دوره کریستیز خاورمیانه را بشکنند.

رکورد دوم حراج این دوره کریستیز به اثر شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی رسید که تابلوی «اتاق عمودی» او 368 هزار و750 پوند چکش خورد. محمود سعید هنرمند فقید مصری نیز با فروش 320 هزار و 750 پوند در جایگاه سوم و رامسیس یونان دیگر هنرمند فقید مصری نیز با فروش 248 هزار و 750 پوند در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

اما رکورد پنجم به اثر «عشاق ایستاده» پرویز تناولی با فروش 200 هزار پوند اختصاص داشت که در میان رکوردداران این دوره حراج تنها هنرمند در قید حیات بود.

فرهاد مشیری با اثر «کاسه شناور» به همراه دو هنرمند مصری و سوری در جایگاه ششم، علی بنی‌صدر با اثر «بسوزانش» به همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکوردداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.

فهرست فروش آثار ایرانی

در حراج 25 اکتبر کریستیز خاورمیانه دو اثر پرویز تناولی از مجموعه «هیچ»‌های این هنرمند به قیمت 200 هزار پوند و 35 هزار پوند به فروش رسید. اثر فرهاد مشیری نیز 175 هزار پوند چکش خورد و اثر علی بنی‌صدر نیز 150 هزار پوند فروش رفت.

اثر منیر فرمانفرمایان نیز 112هزارو500 پوند و اثر منوچهر یکتایی نیز 93 هزار و 750 پوند چکش خوردند. اثری از سهراب سپهری نیز به قیمت 87 هزار و 500 پوند به فروش رسید و آثار نصرالله افجه‌ای و رضا درخشانی نیز هر دو 62 هزار و 500 پوند چکش خوردند. اثر کوروش شیشه‌گران نیز 32 هزار و 500 پوند فروش رفت.

در بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه 57 اثر برای حراج عرضه شدند که 11 اثر به فروش نرسید که سهم ایران نیز از این میان چهار اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام و فرهاد مشیری بود.

حال و هوای نمایشگاه، قبل از حراج

چند ساعت مانده به حراج آثار هنری خاورمیانه در کریستیز لندن، خیابان جیمز حال و هوای متفاوتی داشت. برخلاف روزهای معمول، مقابل ساختمان
شماره 8 افراد بسیاری جمع شده‌ بودند تا شاید بتوانند یک اثر از هنرمندان خاورمیانه را خریده و با خود به خانه ببرند.

این استقبال از آنجا ناشی می‌شد که بیست و سومین دوره برگزاری کریستیز خاورمیانه برخلاف همیشه در دبی برگزار نشد و دفتر مرکزی این حراجی معتبر بین‌المللی در لندن میزبانی آن را به عهده گرفته بود. به همین دلیل فرصت قابل توجهی برای مجموعه‌داران اروپایی‌ بود تا از نزدیک آثار شاخص نقاشی و مجسمه از هنرمندان مدرنیست خاورمیانه را مشاهده و چه بسا خرید کنند.

طبقه اول ساختمان سالن بسیار کوچکی بود که تعدادی قابل توجه از آثار به هنرمندان ایران تعلق داشت. مینیاتورهایی که تصویرگر فرهنگ و تاریخ کهن ایران اند و علاقه‌مندان هنر شرق با دقت بسیار به آنها می‌نگریستند. طبقه دوم ساختمان از سه سالن تشکیل شده بود که دیوارهای آن با فرش‌های مختلف از سرزمین‌های دور و نزدیک شرق پر شده بود. گویی بازدیدکنندگان در میان باغ‌های باشکوه شرق دور گام برمی‌دارند و در فضای زیبای هنر و فرهنگ این بخش از کره زمین غرق می‌شدند. در یکی از سالن‌های این طبقه که بزرگ‌ترین آنها به شمار می‌رود، نقاشی‌های هنرمندان کشورهای مختلف نصب شده بود. تعداد آثار هنرمندان ایرانی در میان آثار دیگر بیشتر به چشم می‌خورد و سهمی قابل توجه به خود اختصاص داده بود. دو مجسمه هیچ پرویز تناولی در میان سالن قرار داده شده که برای مخاطبان بسیار قابل توجه بود و به نسبت سه اثر دیگر هنرمندان شرقی مورد اقبال بیشتری قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها