مراسم اربعین در کنار کارکرد مذهبی و اعتقادی که دارد با توجه به شرایط موجود در خاورمیانه و اتفاقات عراق کارکردی سیاسی، امنیتی و اجتماعی پیدا کرده است تا جایی که این کارکرد شاید بیش از کارکرد روحانی و مذهبی‌اش نمود پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۵۸
جای خالی مردم در مدیریت اربعین

براساس تجربه چندباره در برگزاری پرشکوه این مراسم به نظر می‌رسید دیگر نباید با چنین چالش‌ها و مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شدیم. درواقع با توجه به کارهایی که در سال‌های گذشته از بحث تدارک و زمان‌بندی گرفته تا تامین امنیت صورت گرفته بود، مشاهده سوءمدیریت در اجرای این راهپیمایی ‌ امسال جای تاسف دارد.

در بخش‌های اجرایی مراسم اربعین آنجا که مردم عهده‌دار ا‌جرای آن هستند، بسیار کارکرد خوب و مناسب است. حضور مردم و تلاش عاشقانه و بی‌دریغ آنها در اجرای این مراسم، رضایتمندی زائران را هم به همراه داشته است.

بدیهی است که بخشی از این مراسم به مدیریت کلان نیاز دارد، اما برای بخش بزرگی از اجرای آن باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و از باورهای عاشقانه مردم در اجرای آن نهایت استفاده را ببریم و بیش از پیش آنها را به صحنه بیاوریم. باید اذعان کرد که همه امور را نمی‌توان به واسطه این ظرفیت مدیریت کرد، چراکه شیطنت‌هایی هم هست که قصد خدشه‌ وارد کردن به این راهپیمایی باشکوه را دارند، از این‌رو نیاز به یک سیستم هوشمند، قوی و همه‌جانبه‌نگر برای مقابله با چنین شیطنت‌هایی است؛ سیستمی که بتواند امنیت و ساماندهی کلی را مدیریت و هدایت کند.

این درحالی است که اگر در بخش‌های دیگر‌ بتوانیم از کمک عاشقانه مردم استفاده کنیم، ‌نتایج مناسب‌تری خواهیم گرفت‌. البته بحث‌های چندروزه اخیر هم جای پیگیری دارد و امروز قرار است جلسه‌ای در فراکسیون حج و زیارت با نمایندگان همین نهادها برگزار شود تا بخشی از این مشکلات در حضور آنها حل شود.

حسین افضلی - دبیر فراکسیون حج و زیارت مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها